sjoemelwas constateren

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door ErikS » vr 26 jan 2018, 15:55

inderdeed. al heel lang bekend. en ook is dubieuze was verkocht via het bijenhuis........ zelf nog eerder dan 2014.

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door peter-koi » vr 26 jan 2018, 19:28

En daar heb ik nog wat van volgens mij.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door tomer » vr 26 jan 2018, 20:18

Erick schreef:Wat moet ik nu doen? komend jaar hoop ik een bestelde volkje zwarte bijen te ontvangen of moet ik deze afbestellen ivm met de witte uitslag op het kunstraat, moet ik dit melden aan de leverancier waar ik de ramen met kunstraat heb besteld.
Op deze manier wordt een beginnend imker wel zeer zwaar op de proef gesteld om een volk in leven te houden. :(
Duidelijk sjoemelwas gekocht...Laat dit je zeker niet tegenhouden om (eindelijk) met bijen te beginnen! Terugbrengen/terugsturen naar de verkoper en geld terugeisen. Kies daarna een andere verkoper, waar je zeker van bent dat ze hun klanten geen rommel proberen te verkopen.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Erick » za 27 jan 2018, 01:16

ErikS schreef:
Erick schreef: Ik had nog 's avonds laat nog een mail gestuurd en heb dit als antwoord gekregen:
Dag Erick,

Hartelijk dank voor je mailtje. We zijn op dit moment ook zelf bezig met dit testje en gaan de betreffende kunstraat daarnaast ook laten onderzoeken door een universiteitslaboratorium zodat duidelijk wordt of het wellicht de neerslag van kalk betreft danwel een andere stof. En wat de test nu echt bewijst.
Zodra we daar de uitslag over hebben informeren we natuurlijk direct, hoewel het onderzoek vermoedelijk wel een paar weken in beslag zal nemen.

Met vriendelijke groet,
Aan wie was deze mail gestuurd? en wie heeft hem beantwoord?
Ik heb mijn e-mail naar de webshop gestuurd waar ik de 50 ramen met ingesmolten kunstraad heb gekocht dit is mijn e-mail naar de verkoper:
Beste Imkershop,

Op 15-05-2017 heb ik een besteling geplaatst voor 50 Simplex Honingkamerramen gemonteerd met ingesmolten kunstraat, zie factuur 014928 als bijlage [factuur: #014928 dd 2017-03-15].
Van een van de ramen met beshadigd raat heb ik een test gedaan volgens de procedure aangegeven in het forum van bijenhouden.nl:
viewtopic.php?f=7&t=32861
uitslag: het raat is wit uitgeslagen [zie foto die als bijlage is mee gestuurd]

Ik kan dit kunstraat waarschijnlijk voor mijn aller eerste bijenvolk niet gebruiken, mijn vragen zijn:
1 Is dit bij u bekend?
2 Wat is hieraan te doen, zodat ik mij aller eerste volkje bijen [die ik nog moet ontvangen] kan laten overleven?

Hopend op een snelle antwoord uwer zijde.
de foto van het kunstraat:
20180126_005501.jpg
Het antwoord op mijn mail:
Dag Erick,

Hartelijk dank voor je mailtje. We zijn op dit moment ook zelf bezig met dit testje en gaan de betreffende kunstraat daarnaast ook laten onderzoeken door een universiteitslaboratorium zodat duidelijk wordt of het wellicht de neerslag van kalk betreft danwel een andere stof. En wat de test nu echt bewijst.
Zodra we daar de uitslag over hebben informeren we natuurlijk direct, hoewel het onderzoek vermoedelijk wel een paar weken in beslag zal nemen.

Met vriendelijke groet,

Chiel Versluijs
Imkershop.nl
mijn antwoord op deze mail:
Hi Chris,

Bedankt voor jouw antwoord, ik wacht de uitslag wel af.
Wat moest ik anders?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Erick » za 27 jan 2018, 01:24

tomer schreef:
Erick schreef:Wat moet ik nu doen? komend jaar hoop ik een bestelde volkje zwarte bijen te ontvangen of moet ik deze afbestellen ivm met de witte uitslag op het kunstraat, moet ik dit melden aan de leverancier waar ik de ramen met kunstraat heb besteld.
Op deze manier wordt een beginnend imker wel zeer zwaar op de proef gesteld om een volk in leven te houden. :(
Duidelijk sjoemelwas gekocht...Laat dit je zeker niet tegenhouden om (eindelijk) met bijen te beginnen! Terugbrengen/terugsturen naar de verkoper en geld terugeisen. Kies daarna een andere verkoper, waar je zeker van bent dat ze hun klanten geen rommel proberen te verkopen.
Ik ga zeker bijen houden dit jaar.

Sorry dat ik nu heel erg heel even kort door de bocht ga maar het is wel makkelijk gezegd even 50 ramen even terug sturen, buiten dat bij welk ander verkoper moet ik dan zijn?

Ik zou al tevreden zijn met 50 stuks "schone" Simplex honingkamer formaat kunstraat die ik dan zelf insmelt na een test natuurlijk en de kunstraat die uit de ramen komt verwerk in kaarsen of was figuren om iets te noemen.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door crunx » za 27 jan 2018, 01:47

Jaap v.Popering schreef: Ja in die tijd zat er paraffine in de bijenwas ........Maar tegenwoordig is het anders zie afbeelding .....Er zit nog een heel klein beetje bijenwas in de moderne kunstraat .
Ja heel schrikbarend. Toen ik dat document en andere soort gelijke in handen had, was ik er ook klaar mee.
Ik ging meteen opzoek naar een goeie verkoper, die laat zelf alle testen uitvoeren alvorens in en verkoop.

Zo weet ik, dat hij al een aantal batches heeft geweigerd omdat het koolwaterstof patroon niet overeen kwam.
(dus vervuiling)
Ik heb echter nog niet gezien dat hij een partij heeft laten varen op gebied van pesticide; maar ook die test hij.

Kost echter wel een paar euro meer per kilo, maar je koopt wel eindelijk wat je verwacht te kopen.
Misschien is dat ergens ook wel een gedeelte van het probleem

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door peter-koi » za 27 jan 2018, 08:51

Maar hoe kan het in dat je bij de NBV sjoemelwas koopt,dat zou je toch niet verwachten ,onze eigen bond .
Die moeten toch wel aan iets goeds kunnen komen.

Groet Peter.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door tomer » za 27 jan 2018, 13:18

Erick schreef:Ik ga zeker bijen houden dit jaar.
Sorry dat ik nu heel erg heel even kort door de bocht ga maar het is wel makkelijk gezegd even 50 ramen even terug sturen, buiten dat bij welk ander verkoper moet ik dan zijn?
Ik zou al tevreden zijn met 50 stuks "schone" Simplex honingkamer formaat kunstraat die ik dan zelf insmelt na een test natuurlijk en de kunstraat die uit de ramen komt verwerk in kaarsen of was figuren om iets te noemen.
Afwachten wat de verkoper antwoordt. Normaal moet je toch op hun kosten kunnen terugsturen als het om slechte was gaat (als ze eerlijk zijn).
Ja, het zou handig zijn voor iedereen als er een lijst komt met betrouwbare verkopers van kunstraat. Ik koop zelf bij Geller en ben er tevreden over.
Ik koop er de duurdere pesticide-arme Afrikaanse was, niet de goedkope.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door oldtimer » za 27 jan 2018, 22:29

Omdat het je toch bezig houdt ook maar aan het "weken" geweest met een paar stukjes die toch nog weer gesmolten moeten worden..

Het rechter stukje is voor een deel nog nat van het water.
Het linker stuk heeft geen water gezien, is ook niet nodig zo blijkt :dance:

Dit is voor een deel eigen was en een deel gekochte was

Wat mij wel bezig houdt met deze test is dat als ik bijvoorbeeld 5 raams volkjes open, zitten de ramen normaal gedeeltelijk dichtgebouwd met was. Ook de was die is dichtgebouwd, dus door de bijen zelf geproduceerd slaat door condens in de kast wit uit. In ieder geval niet zo geel als bijgaande foto was.
Bijlagen
geweekte was.jpg
Alexander (Lex)

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Jaap v.Popering » zo 28 jan 2018, 08:35

De was moet helemaal opgedroogd zijn voordat je een conclusie kan trekken . Minimaal 12 uur in water en na een uurtje of 5 drogen zijn de eerste tekenen pas te zien .

De witte uitslag welke na vocht in de kast optreed ....kan je nadat deze gedoogd is er gewoon afvegen . De aanslag van sjoemelwas niet ...moet je er afkrabben .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten