sjoemelwas constateren

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door oldtimer » di 30 jan 2018, 20:53

1
Verwijder dit bericht even voor mij Hans?
Bij voorbaat dank
Laatst gewijzigd door oldtimer op di 30 jan 2018, 20:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door oldtimer » di 30 jan 2018, 20:55

Jaap v.Popering schreef:De was moet helemaal opgedroogd zijn voordat je een conclusie kan trekken . Minimaal 12 uur in water en na een uurtje of 5 drogen zijn de eerste tekenen pas te zien .

De witte uitslag welke na vocht in de kast optreed ....kan je nadat deze gedoogd is er gewoon afvegen . De aanslag van sjoemelwas niet ...moet je er afkrabben .

Heb het nu 24 uur in het water laten dobberen en nu 10 uur later, nog mooi geel dus dat zit wel goed.
Alexander (Lex)

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Marcje » zo 04 feb 2018, 16:16

Goede namiddag,

Pas gisteren zag ik deze topic, en kreeg terug krampjes bij het zien en lezen van de bevindingen, dus snel naar het tuinhuis en ook wat testjes gedaan met onderstaande resultaat
Vrolijk word men hier niet van
wasraat test 1.jpg
A : de was van het bijenhof aangekocht omstreeks juni 2015

B : de was die ik ontvangen heb na het inleveren van was "A" omstreeks Juni 2017

C : een reepje was die ik gekregen had van ErikS voor het maken van een waswafelpers, volgens de verpakking van April 2015

D : waswafel van eigen was

We moeten er geen tekening bij maken dat was A er niet al te best uitkomt en stel me ook vragen bij de omruilwas proef B

Was C laat duidelijk zien dat het toch mogelijk is in tegenstelling tot was A en B

Waar ik mij nog het meeste aan erger is dat ik verschillende formulieren heb ingevuld ivm de sjoemelwas en het enige wat ik ervan vernomen heb is dat de gezondheidsdienst hier op de stoep stond om de honing te controleren ( prima ) maar dit was ook het enige
Waar zijn al die verenigingen om hier daadwerkelijk iets aan te doen , met hun kop in het zand omdat het hier om hun belangrijkste sponser gaat ????
Ik neem gerust aan dat alles tijd nodig heeft ,maar we zijn nu ondertussen 3 jaar verder en de enige die zit te lachen en poen blijft scheppen is de handelaar die dit alles laat overwaaien en met succes zo te zien

Was B
20180204_130020 (Custom).jpg
Was C 19-04-2015 die hier zeer positief uitkomt , dus het kon in die tijd wel ......
20180204_130144 (Custom).jpg

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door tomer » zo 04 feb 2018, 19:32

Marcje schreef: Waar ik mij nog het meeste aan erger is dat ik verschillende formulieren heb ingevuld ivm de sjoemelwas en het enige wat ik ervan vernomen heb is dat de gezondheidsdienst hier op de stoep stond om de honing te controleren ( prima ) maar dit was ook het enige
Waar zijn al die verenigingen om hier daadwerkelijk iets aan te doen , met hun kop in het zand omdat het hier om hun belangrijkste sponser gaat ????
Ik neem gerust aan dat alles tijd nodig heeft ,maar we zijn nu ondertussen 3 jaar verder en de enige die zit te lachen en poen blijft scheppen is de handelaar die dit alles laat overwaaien en met succes zo te zien
Marc, ik deel uw frustratie volledig. Volgens mij is men wel bezig met het strafonderzoek, maar hoe en wanneer dat zal aflopen weten we niet. Je zal je ook wel als benadeelde partij hebben aangemeld vermoed ik. De handelaar is inderdaad een belangrijke sponsor van de imkerverenigingen en er zit ook dikwijls een plaatselijke verdeler van de handelaar in het bestuur...dat maakt het allemaal ingewikkeld...

Steve_Delannoye
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Steve_Delannoye » zo 04 feb 2018, 19:36

Dag Marc

er is ondertussen al heel wat gebeurd hoor. Na een onderzoek van Ilvo is bewezen dat de stearine die in de was zit wel degelijk de broedsterfte veroorzaakte. Dit onderzoek kwam er in opdracht van de FOD volksgezondheid. Die zijn ondertussen bezig met een strafonderzoek naar de producent en waarschijnlijk komt daar een rechtzaak van. Alle leden van de Konvib werden hierover geïnformeerd en kregen de kans om zich burgerlijke partij te stellen. De belangen van die imkers worden verdedigd door hun advocaat.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door ErikS » zo 04 feb 2018, 20:12

Marcje schreef:C : een reepje was die ik gekregen had van ErikS voor het maken van een waswafelpers, volgens de verpakking van April 2015
Was C laat duidelijk zien dat het toch mogelijk is in tegenstelling tot was A en B

Was C 19-04-2015 die hier zeer positief uitkomt , dus het kon in die tijd wel ......
Hallo Marc,

Klasse dat je de test hebt gedaan en het resultaat deelt.
De kunstraat C: is van een betrouwbare leverancier die garantie geeft op zijn product. Ik wil geen namen van shops op het forum plaatsen ivm de afspraken van het forum. Maar voor de geïnteresseerden, stuur een pb en ik geef je de naam en adres van de shop door.

Grtz Erik.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Jaap v.Popering » zo 04 feb 2018, 21:03

Marcje schreef:Goede namiddag,

Pas gisteren zag ik deze topic, en kreeg terug krampjes bij het zien en lezen van de bevindingen,

Marc
Ik zou zeer zeker de verkoper over je bevinding inlichten en proberen om deze terug in te leveren .

Zelf heb ik ook 2 Kg teruggebracht en mijn geld terug gevorderd .

Jaap v P

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Marcje » ma 05 feb 2018, 21:52

tomer schreef: Je zal je ook wel als benadeelde partij hebben aangemeld vermoed ik. De handelaar is inderdaad een belangrijke sponsor van de imkerverenigingen en er zit ook dikwijls een plaatselijke verdeler van de handelaar in het bestuur...dat maakt het allemaal ingewikkeld...
Ik heb me inderdaad aangemeld en ivm handelaars in het bestuur is hier niet anders met de plaatselijke vereniging...
Steve_Delannoye schreef:er is ondertussen al heel wat gebeurd hoor. Na een onderzoek van Ilvo is bewezen dat de stearine die in de was zit wel degelijk de broedsterfte veroorzaakte. Dit onderzoek kwam er in opdracht van de FOD volksgezondheid. Die zijn ondertussen bezig met een strafonderzoek naar de producent en waarschijnlijk komt daar een rechtzaak van. Alle leden van de Konvib werden hierover geïnformeerd en kregen de kans om zich burgerlijke partij te stellen. De belangen van die imkers worden verdedigd door hun advocaat.
Bedankt voor de info, maar toch besluipt me de gedachte dat daar niks van in huis komt, afwachten en nog eens afwachten
ErikS schreef: Ik wil geen namen van shops op het forum plaatsen ivm de afspraken van het forum. Maar voor de geïnteresseerden, stuur een pb en ik geef je de naam en adres van de shop door.
Dit is een handelaars met respect voor de natuur die hier eigenlijk wel eens dubbel en dik in de bloemetjes zou mogen gezet worden want deze eerlijke handelaars worden te vaak weggeconcurreerd door die geldwolven die maar een doel voor ogen hebben...
Jaap v.Popering schreef: Ik zou zeer zeker de verkoper over je bevinding inlichten en proberen om deze terug in te leveren
Ga ik zeker doen en ben eens benieuwd al verwacht ik dat hij deze pak terug zal nemen zonder problemen, maar het vertrouwen is beschadigd

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Tieme » vr 16 feb 2018, 22:32

Dit is een foto van kunstraat van eigen was. Ik heb in 2016 en 2017 kunstraat van eigen was laten maken. Ook heb ik geen problemen gezien behalve met een paar vellen gekochte was (die is weggegooid / teruggebracht). Dus in principe onbesmet. Behalve als ik recentelijk vreselijk beet ben genomen, is die test geen stuiver waard. Maar we zullen zien dit jaar.
Bijlagen
B4494B9D-F4B0-440B-9501-8FBDCB3A9010.jpeg

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door tomer » za 17 feb 2018, 00:33

Ik weet het niet, het ziet er niet echt wit uit zoals te zien op andere foto's.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten