sjoemelwas constateren

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Erick » vr 23 feb 2018, 22:38

Erick schreef:...........Dit heb ik als antwoord terug gezonden:
Hi Giel,

Bedankt voor je bericht, ondanks alles vertrouw ik het toch niet, graag zou ik een kopie van de uitslag.

Ik wil nog een test doen met een of twee raten waarbij ik twee of drie stukken bestaande raat uitsnij zodat de bijen in de ontstane gaten zelf raat bouwen en dan kijken hoe het broed zich zal gaan ontwikkelen.

Mocht er toch teveel aan ander materiaal in het ingesmolten raat zijn zal er een verschil te zien zijn in hoe het broed zich ontwikkelt, dan weet ik zeker dat er geen of weinig vreemde materiaal in het was zit.

Graag hoor ik hoe jij hier over denkt.
Ik ben benieuwd
Vandaag antwoord op mijn e-mail"
Hoi Erick,

De test wordt informeel voor mij uitgevoerd bij een universiteit. Ik heb daarom geen officieel uitslag document. De resultaten worden vergeleken met een referentie database met honderden samples o.a. met sjoemel samples. Overigens kun je ons gerust vertrouwen, hoe minder bijenvolken hoe minder business. Dus met slechte bijenwas is niemand gebaat. Het onderstaande bericht kreeg ik terug.

I have heard (and tried) about many so-called tests (such as alcohol test, etc.) that don't actually work and/or are only partially working. Handy tests versus analytics - huge difference... If such test are reliable, I'm sure they would be considered by others already.

I am not exactly sure what kind of water test are they actually performing, but I have to agree with you regarding this test - I do not think it's reliable.

Anyhow, here are the results:

Sample code Result (% of paraffin ± 3,5%)

wm336_A2018 11,15
wm337_A460 <5
wm338_A212895 <5
wm339_A675 8,23
wm341_A634 10,60
wm340_A213711 8,56

I am not sure if I have mentioned this to you earlier: in case of paraffin detection in beeswax (which actually dilutes beeswax and thus reduces the proportion of fatty acids in it), max 3,5% of variations can be attributed to slightly lower content of fatty acids naturally occurring in different genuine beeswax samples. Thus, it is more likely to interpret the result as the value -3,5 % than + 3,5%.

I would say that generally these samples are o.k. (especially those with less than 5% of paraffin detected), just residues of paraffin and no traces of other adulterants. It seems that an acceptance of up to 10% of paraffin in foundations will be adopted by the upcoming regulations as well - I think everything is going in this direction.


De bijenwas van jou betreft hoogstwaarschijnlijk wm340_A213711. De test is die jij wilt uitvoeren is natuurlijk prima maar er spelen meer aspecten mee zoals celgrootte. Volkseigen bijenwas wordt van nature waarschijnlijk beter belegd.

Overigens nemen we dit jaar de productie in eigen had van een groot aantal modellen kunstraat zodat we meer controle hebben.

Heb je nog vragen? Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet,

Chiel Versluijs
Imkershop.nl
Ik ben benieuwd
Was mijn opmerking bij mjn laatste post.
Een "officiële" test is het dus niet en erg vaag:
De test wordt informeel voor mij uitgevoerd bij een universiteit. Ik heb daarom geen officieel uitslag document.
Hier weet ik ook niet wat ik er van moet denken:
De test is die jij wilt uitvoeren is natuurlijk prima maar er spelen meer aspecten mee zoals celgrootte. Volkseigen bijenwas wordt van nature waarschijnlijk beter belegd.
Wat moet ik nu?
Mijn gedachten nu zijn:
Hier schiet ik niets mee op en laat het zijn voor wat het is.....
Ik haal het ingesmoltenwas uit de ramen en smelt het om om te gebruiken voor iets anders.........
Ik koop nieuwe was van mensen die het hier aangeboden hebben en daar repen van gebruiken als aanzet........

Mijn vertrouwen is geheel verdwenen en te bedenken dat ik nog niet eens een volk heb.......
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door tomer » za 24 feb 2018, 00:58

Hun uitleg klinkt nogal vaag. Er zit dus ongeveer 8,56% paraffine in, volgens "het labo van die universiteit", waar men zou laten testen hebben. Op zich is die paraffine geen probleem, maar zuivere bijenwas is het dus al niet. Is er eigenlijk ook wel getest op het percentage stearine, want dat is toch de oorzaak van de huidige sjoemelwas? Daarover spreken ze niet eens. De raat die ze je hebben verkocht slaat niet voor niets wit uit. Bijenwas laten analyseren kost enkele honderden euro's, daar zou dan toch minstens een officiëel document bij moeten horen. Of je ook informeel was kan laten testen...??
Ik zou het ook niet vertrouwen en op zeker spelen. Zeker als je je eerste volk de beste kans wil geven. Dus koop goede raat en smelt die in de ramen. Kan je geen zuivere was krijgen van degene waar je je volk gaat halen?
Je kan als je wil die test wel uitvoeren, het is een leuk experiment en dan weet je achteraf ook dat je (vermoedelijk) gelijk had en niet voor niets andere raat gekocht hebt. De foute was kan je perfect verkopen aan iemand die het kan gebruiken in de houtbewerking, schilder- of beeldhouwkunst, als je er zelf niets mee wil doen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Jaap v.Popering » za 24 feb 2018, 08:33

Erick schreef:
Vandaag antwoord op mijn e-mail"

Mijn vertrouwen is geheel verdwenen en te bedenken dat ik nog niet eens een volk heb.......
Bedankt dat je het antwoord met ons hebt willen delen .
Ongelofelijk dan men zich een gerenommeerd bedrijf durft noemen en dan met zo'n antwoord komen .

Ik denk dat je de juiste beslissing neemt en met schone was opstart .

Veel succes met je mooie hobby , ik vindt het wel te betreuren dat de Imkerij zo ver gezakt is dan men er enkel op uit is om een rad voor ieders ogen te draaien .

Jaap v P

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door m.kolsters. » za 24 feb 2018, 10:43

Erick Limburg is niet zo ver ik wil je wel helpen met een pak was.
Dan kan je de hobby toch starten.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Erick » za 24 feb 2018, 12:01

Bedankt voor jullie reacties, ik dit als antwoord geschreven op de laatste e-mail:
Beste imkershop.nl,

Aan de uitslag van de test hecht ik geen waarde, het gaat zich in de "sjoemelwas affaire" niet om paraffine die met de bijenwas is vermengd maar om stearine die in de was is vermengd en de oorzaak is van het wit uitslaan.

Mijn correspondentie met de Imkershop.nl hier over heb ik met mede imkers op het bijenhouden.nl forum gedeeld en enkele reacties wil ik je niet onthouden:

reactie 1:
Hun uitleg klinkt nogal vaag. Er zit dus ongeveer 8,56% paraffine in, volgens "het labo van die universiteit", waar men zou laten testen hebben. Op zich is die paraffine geen probleem, maar zuivere bijenwas is het dus al niet. Is er eigenlijk ook wel getest op het percentage stearine, want dat is toch de oorzaak van de huidige sjoemelwas? Daarover spreken ze niet eens. De raat die ze je hebben verkocht slaat niet voor niets wit uit. Bijenwas laten analyseren kost enkele honderden euro's, daar zou dan toch minstens een officiëel document bij moeten horen. Of je ook informeel was kan laten testen...??
Ik zou het ook niet vertrouwen en op zeker spelen. Zeker als je je eerste volk de beste kans wil geven. Dus koop goede raat en smelt die in de ramen. Kan je geen zuivere was krijgen van degene waar je je volk gaat halen?
Je kan als je wil die test wel uitvoeren, het is een leuk experiment en dan weet je achteraf ook dat je (vermoedelijk) gelijk had en niet voor niets andere raat gekocht hebt. De foute was kan je perfect verkopen aan iemand die het kan gebruiken in de houtbewerking, schilder- of beeldhouwkunst, als je er zelf niets mee wil doen.


reactie 2:
Bedankt dat je het antwoord met ons hebt willen delen.
Ongelofelijk dan men zich een gerenommeerd bedrijf durft noemen en dan met zo'n antwoord komen .

Ik denk dat je de juiste beslissing neemt en met schone was opstart.

Veel succes met je mooie hobby, ik vindt het wel te betreuren dat de Imkerij zo ver gezakt is dan men er enkel op uit is om een rad voor ieders ogen te draaien.


reactie 3:
Erick Limburg is niet zo ver ik wil je wel helpen met een pak was.
Dan kan je de hobby toch starten.


Dit zijn de stappen die ik ga ondernemen:
Hier schiet ik niets mee op en laat het zijn voor wat het is.....
Ik haal de ingesmoltenwas uit de ramen en smelt het om, om te gebruiken voor iets anders.........
Ik koop nieuwe was van mensen die het hier aangeboden hebben en daar repen van gebruiken als aanzet........

Mijn vertrouwen is geheel verdwenen en te bedenken dat ik nog niet eens een volk heb, ik wens jullie een fijne voortzetting van jullie bedrijf maar ik zal in de toekomst geen aankopen meer bij jullie doen.
Wordt vervolgd??????? we zullen zien...........
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Erick » za 24 feb 2018, 15:58

Al snel antwoord gekregen:
Hoi Erick,

Er is een gaschromatografietest gedaan. Als er stearine in de kunstraat zou zitten zou dit ook naar boven komen (hierop wordt getest). Er was alleen een iets verhoogde paraffine hoeveelheid. De watertest zegt naar mijn mening niets over stearine of paraffine. Het is onduidelijk wat het doet of wat er bewezen wordt. Zoals uitgelegd sloeg bij ons alle kunstraat wit uit. De ene heel licht, de ander bijna niet maar ze sloegen uit. Bij gaschromatografie worden alle vetten in de bijenwas uitgesplitst en wordt er gekeken uit welke vetten de bijenwas bestaat. De sjoemel bijenwas werd er destijds feiloos uitgehaald. Ook was duidelijk wat het percentage stearine betrof. Dit waren toen aantallen van 15% tot 35%. De nu door ons geteste bijenwas is gewoon goed. Ik kan niet meer doen dan deze uitslag accepteren en verdedigen. De sjoemel bijenwas is een groot drama geweest voor de imkerij, waar wij als wederverkopers ook hard door geraakt zijn. Wij willen altijd het beste voor de bijen en de imker.

Ik denk dat veel van de machinaal vervaardigde kunstraat wit uit slaat om wat voor reden dat dan ook is. Dit kan ik niet verklaren. Er zijn maar een beperkt aantal kunstraat/bijenwas leveranciers in de EU. Ik denk dat je bij niet een van de bijenwinkels in Nederland of de omringende landen bijenwas vindt met andere resultaten in paraffine hoeveelheden. De partijen en bron van de vervuilde stearine bijenwas is bekend, getraceerd en uit de handel genomen. Zoals eerder gezegd gaan we de kunstraat nu voortaan ook zelf controleren, dit mag niet nogmaals gebeuren. Vertrouwen is goed, controleren beter.

Ik stel voor dat je de raampjes met kunstraat gratis retour stuurt met bijgevoegd label. We kunnen dan nieuwe raampjes opsturen of het aankoopbedrag retour storten. Ik hoop dat we je zo naar tevredenheid kunnen helpen.

Heb je nog vragen? Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet,

Chiel Versluijs
Imkershop.nl
Ik denk dat veel van de machinaal vervaardigde kunstraat wit uit slaat om wat voor reden dat dan ook is. Dit kan ik niet verklaren.
Is er iemand die dit kan beamen?


Mijn antwoord:
Beste Giel,
Ik heb de ramen nodig en blijf bij mijn besluit en haal de ingesmoltenwas uit de ramen om het voor iets anders te gebruiken.

Ik zal de aangeboden was als aanzet gebruiken zodat de bijen zelf hun raat kunnen maken en ik dan zeker weet dat er niets anders dan 100% bijenwas in mijn ramen zit.
Voor mij is dit hoofdstuk nu afgesloten.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Jaap v.Popering » za 24 feb 2018, 16:46

Erick schreef:
Is er iemand die dit kan beamen?

.
Onderstaand vel heeft gedeeltelijk in koud water gestaan en is aangekocht bij ; De Werkbij " in Veenendaal .
Ik weet niet hoe dit vervaardigd is ....maar ik denk wel van machinaal .
IMG_3371.jpg

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Jaap v.Popering » za 24 feb 2018, 18:10

Erick schreef:. Zoals uitgelegd sloeg bij ons alle kunstraat wit uit.
.
Ik heb nog wel een vraagje voor hem ...over een bestelling van 2018-01-18 Dadant broedkamer gewalst ..... Deze slaat niet wit uit .

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door tomer » za 24 feb 2018, 20:36

Toch al goed om te weten dat je indien gewenst de ramen met was gratis mag terugsturen en je geld terugkrijgt.
Ik neem aan dat je binnenkort een (zwart) volk zal aanschaffen, inclusief ramen uitgebouwde raat met broed en voedsel?
Veel nieuwe ramen en was zal je dan niet onmiddellijk nodig hebben. Tenzij je een volk op 6 ramen koopt en ze op 10 ramen wil zetten.
En voor de afleggers/kunstzwerm te maken en voor de honingkamers natuurlijk. Als je een leeg raam met een strookje was naast het broednest hangt om ze zelf te laten bouwen, krijg je volgens mij een raam met enkel darrenraat. En daar ben je niets mee, dat zorgt enkel voor meer mijten. Misschien dat het 2de, 3de of 4de raam dat je laat bouwen wel werksterbroed is, dat weet ik niet.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Tieme » za 24 feb 2018, 20:56

Maak je toch niet zo’n zorgen om darrenraat. Bij een goede moer bouwen de bijen een flink deel werksterraat. Wat je ook doet, laat het darrenbroed zitten. Anders blijven ze darrenraat bouwen. Over de varroa hoef je niet veel in te zitten. In Juli kun je al behandelen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten