sjoemelwas constateren

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door m.kolsters. » vr 26 jan 2018, 11:16

Ik kan niet alle problemen oplossen maar wil wel mee helpen.
Zal wel wat platen was af staan om te proberen, maar je moet ze komen halen.
Dat omdat ik dan weet waar ze naar toe gaan en zelf ook wat te leren.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Erick » vr 26 jan 2018, 11:21

dit is de link naar de pdf [inventarisatie van de problemen met kunstraat] van de NVB
Ik wilde deze als bijlage bij mijn post doen maar de pdf was qua kb te groot
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door ErikS » vr 26 jan 2018, 12:14

Erick schreef:
Erik zou ik bij jou een geprepareerde raam, volgens de pdf van de NVB "Inventarisatie van de problemen met kunstraat" bij een van jouw kasten mogen hangen en kijken wat er gebeurt? Dan heb ik in ieder geval iets toonbaar mocht het slechte kunstraat zijn.
Jawel, wordt april. Je kunt ook een aantal lege maar bebroede ramen van me meekrijgen. grtz Erik.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door ErikS » vr 26 jan 2018, 12:18

Jaap v.Popering schreef:
ErikS schreef: 4. Zoek een betrouwbare bron, en laat van de gekochte kunstraat eerst enkele vellen in een volk hangen en kijken hoe de ontwikkeling is. Is die goed dan pas aantallen kunstraat insmelten en gebruiken. Zie ook het verhaal van Ben Som de Cerff, Zelfonderzoek kwaliteit kunstraat.

Erik.
Wanneer je dan met een uitgebouwd raam met ...hagelschot .. bij je leverancier komt .. Zal het eerste antwoord zijn .....Je koningin is niet goed bevrucht waarschijnlijk inteelt !!! Onze was mankeert niets aan , hebben wij deze wel geleverd ? . !!! en naar huis kan je weer met je raampje . !!

Jaap v P
Het is dat je me niet persoonlijk kent. ;-) Zou iemand bij me moeten proberen, kan dan een vervelend gesprek worden.
Maar ik geef van tevoren aan dat ik de was wil kunnen terug geven en doe dat per mail. Willen ze dat niet accepteren dan geen aankoop.
De koningin de schuld geven is iets waar bonden of advocaten misschien in geloven maar imkers niet.
Laat iedereen me maar zijn of haar ervaringen sturen. Kunnen we wel iets mee.
En uiteindelijk zijn de kopers de baas, niet de verkopers, zolang er maar alternatieven zijn of mensen zelf hun waswafels gieten.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 26 jan 2018, 12:31

Ik zat gisteren in de oude "Groentjes" van 1923 - 1924 te snuffelen en kwam toen ook al sjoemelwas tegen. Er was toen te goeder trouw door dhr. De Meza (Mellona) een partij was ingekocht die vermengd bleek te zijn met een flinke hoeveelheid paraffine.
Je zou denken dat het mogelijk is dat er al een eeuw lang, van tijd tot tijd, rommelwas in de washandel circuleert.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Erick » vr 26 jan 2018, 12:51

ErikS schreef:
Erick schreef:
Erik zou ik bij jou een geprepareerde raam, volgens de pdf van de NVB "Inventarisatie van de problemen met kunstraat" bij een van jouw kasten mogen hangen en kijken wat er gebeurt? Dan heb ik in ieder geval iets toonbaar mocht het slechte kunstraat zijn.
Jawel, wordt april. Je kunt ook een aantal lege maar bebroede ramen van me meekrijgen. grtz Erik.
Ok bedankt, ik meld me tegen die tijd :)
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Jaap v.Popering » vr 26 jan 2018, 13:22

Erick schreef:
Hartelijk dank voor je mailtje. We zijn op dit moment ook zelf bezig met dit testje en gaan de betreffende kunstraat daarnaast ook laten onderzoeken door een universiteitslaboratorium zodat duidelijk wordt of het wellicht de neerslag van kalk betreft danwel een andere stof. En wat de test nu echt bewijst.
Zodra we daar de uitslag over hebben informeren we natuurlijk direct, hoewel het onderzoek vermoedelijk wel een paar weken in beslag zal nemen.
Gezien mijn vorige bijdrages dat er 20 tot 30 % stearine in de was vastgesteld is en bij 15 % schade optreed ........en er geen wetgeving is welke dat verbied ........zal waarschijnlijk het antwoord zijn dat ..... :think: de hoeveelheid vervuiling is binnen de normen van de wet .. :o ......En zitten de imkers weer met de gebakken peren .

Jaap v P

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door m.kolsters. » vr 26 jan 2018, 14:51

Ja Eddy in 1921/24 staat ook geschreven dat de was kaarsen voor de kerk uit minstens 25% bijen was moet bestaan.
Sjoemel was voor de kerk maar die houd nu op te bestaan hier is 75% al dicht krijgen we toch zuivere was.
Tinus Kolsters

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door ErikS » vr 26 jan 2018, 14:56

Erick schreef: Ik had nog 's avonds laat nog een mail gestuurd en heb dit als antwoord gekregen:
Dag Erick,

Hartelijk dank voor je mailtje. We zijn op dit moment ook zelf bezig met dit testje en gaan de betreffende kunstraat daarnaast ook laten onderzoeken door een universiteitslaboratorium zodat duidelijk wordt of het wellicht de neerslag van kalk betreft danwel een andere stof. En wat de test nu echt bewijst.
Zodra we daar de uitslag over hebben informeren we natuurlijk direct, hoewel het onderzoek vermoedelijk wel een paar weken in beslag zal nemen.

Met vriendelijke groet,
Aan wie was deze mail gestuurd? en wie heeft hem beantwoord?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Jaap v.Popering » vr 26 jan 2018, 15:41

Eddy Geurtsen schreef:. De Meza (Mellona) een partij was ingekocht die vermengd bleek te zijn met een flinke hoeveelheid paraffine.
.
Ja in die tijd zat er paraffine in de bijenwas ........Maar tegenwoordig is het anders zie afbeelding .....Er zit nog een heel klein beetje bijenwas in de moderne kunstraat .
IMG_8023.JPG

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten