sjoemelwas constateren

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door A.A. Staals » do 25 jan 2018, 10:46

Jaap v.Popering schreef:
A.A. Staals schreef:
Jaap
Ik weet niet of dit bewijst dat het sjoemelwas is. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de leverancier dit riskeert. Alle ogen zijn op hem gericht.
Misschien zijn er nog andere oorzaken voor wit uitslaan. Een laboratorium onderzoek of test in een volk vind ik zeker nodig voor zo'n bewering.

ad staals
Ik schrijf dan ook dat dit geen bewijs is . Ik heb inmiddels al vele vellen kunstraat in water getest en de meeste en ook zelfgemaakte vellen slaan niet wit uit . ....Ik heb nieuwe ramen met hagelschot gesmolten en ook deze slaat wit uit .

sjoemelwas.jpg

Dan hebben wij het volste recht om pas gekocht kunstraat te testen en zo nodig te weigeren ......Dan is de leveracier aan zet ....en niet de individuele imker .
Jaap
Je schrijft ook: ...Wij hoeven ons echt die troep niet door de strot te laten duwen ...Je schrijft ook:Ik weet niet of dit bewijst dat het sjoemelwas is.
Die twee kunnen niet samen door een deur naar mijn idee.
ad staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Jaap v.Popering » do 25 jan 2018, 16:02

A.A. Staals schreef:[
Jaap
Je schrijft ook: ...Wij hoeven ons echt die troep niet door de strot te laten duwen ...Je schrijft ook:Ik weet niet of dit bewijst dat het sjoemelwas is.
Die twee kunnen niet samen door een deur naar mijn idee.
ad staals
Dat kan zeker niet door één deur , en is dan ook te betreuren dat het bittere noodzaak is , wanneer je zelf niet ingrijpt .....wie doet het dan wel..??

Hier lees ik ......Hij heeft echte bijenwas en melanges gebruikt met ongeveer 5-30% stearine. Alleen de wasmonsters met stearine hadden na droging een witte deklaag......https://www.bienenjournal.de/fachberich ... uer-wachs/

Vervolgens lees ik hier ...De toevoeging van 20 à 30 % stea-rine
werd niet alleen in België gesignaleerd maar ook in Duitsland en Nederlanden......vervolgens ....

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... WQOeBQ5Z8E
Conclusie
De resultaten tonen aan dat bijenwas met toegevoegde stearine (in de geteste percentages
vanaf 15 %)niet geschikt is voor gebruik als grondstof voor de productie van waswafels voor
de bijenteelt.....


Dan word het volgens mij tijd dat men de percentages op de verpakking vermeld .....met het opschrift .....Deze kunstraat in niet geschikt om in het broednest van je volken te gebruiken

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door crunx » do 25 jan 2018, 22:30

Jaap v.Popering schreef:Dan word het volgens mij tijd dat men de percentages op de verpakking vermeld .....met het opschrift .....Deze kunstraat in niet geschikt om in het broednest van je volken te gebruiken


Er zijn al leveranciers die gewoon aangeven wat de test uitslagen zijn op de samples van hun kunstraat.
Dat wil niet alles zeggen, maar tot nu toe goeie ervaring met het kunstraat van die bron.

Dat was jammer genoeg de afgelopen 2 jaar 2x niet het geval bij een andere. Ondanks het nadrukkelijk benoemen en vragen.
(Ik vermoed bij in iedergeval 1 leverancier aan dat hij moedwillige foute was heeft verkocht)

Anyway,
Een opschrift op een pak, denk je echt dat dat gevoelsmatig beter gaat zijn? Of dat daardoor de foute was eruit gaat?

Naar mijn mening is het probleem; de Leverancier (de groothandel waar het vandaan komt in Belgie)

Want als jij echt een gerenommeerde zaak hebt, en jij weet echt niets van dit gebeuren. En je krijgt van heel veel kanten soortgelijke meldingen;

Trek je vrij snel aan de bel OOK intern.
Stop je direct met de verkoop van het foute product.
Doe je een terugroep actie.
Ga je bij je leverancier aan de bel trekken.
Doe je samples naar onafhankelijke bureau's, voor uitsluitsel.

MAAR, als je weet dat je de kantjes eraf loopt/ aanmengt, of een te laag bod doet op was wat niet was kan zijn voor het bedrag.
Je zelf geen testen laat uitvoeren op de ingekochte was. Tja dan weet ieder dat je dan een keer op de koffie gaat komen. Want jij geeft direct of indirect garanties.

Ongeacht of jij tussenhandel/ producent/ leverancier bent.

Ik zeg niet dat dit gebeurd maar, zoals ik tot nu toe ben geholpen met mijn foute was (2x over dus in 2 jaar tijd)
Denk ik dat het meer de positionering is van het bedrijf.


Ik hoor ook nog een response te krijgen van mijn leverancier... niet gekregen/ onvolledig.

Bij mij gaat het om een paar kilo's, ik ga niet eens klagen over de indirecte schade; het volk, de honing, besmetting aan totale was bestand.
Maar wanneer ik met foto's en al aangeef dat de raat niet klopt; WAT DE REDEN OOK IS. Terwijl oude raaten wel goed zijn. Niet alleen in de zelfde kast.

En ze sturen je met een kluitje in het riet.
Dan kun je denken ach, hij/zij kan er ook niets aan doen. Hij zorgt wel voor een goed verloop..... Nou dat is niet zo.

Die leverancier die me dit heeft verkocht, heeft zoals de wet zegt mij "Een niet deugdelijk product verkocht".
En verzuimd in het corrigeren hiervan.
Hierdoor ga ik niet meer naar deze leverancier.
NOOIT meer, ook aan collega's raad ik aan er NOOIT (meer) te komen.
Geen onderdelen, geen gereedschap gewoon niks.

Dit was in mijn optiek de beste manier, zo draag ik mijn steentje tussentijds wel bij om de rotte appels uit het systeem te halen.

En je gaat er vanuit dat een opschrift helpt, maar daar geloof ik niet in OOK niet als er gewoon opstaat 99% schone bijenwas.
Wat dat veranderd is alleen gevoelsmatig iets, want ja nu staat het erop.

En dan? Wat als nu toch blijkt dat het niet goed is dan? Krijgen we dan het "Bewijs maar dat het uit die verpakking kwam" verhaal?

Als jij duidelijk in een gesprek aangeeft; Is dit schone was? Heb je het al getest? Ik krijg de geen last met het hele was schandaal door deze was?
En je leverancier zegt: Ja dit is schone was, Ja het is al getest, Nee je krijgt geen last van het was schandaal. Moet dat RUIM voldoende zijn,

En dan maakt die opdruk niets uit!
Want als iemand je wilt beflikkeren doen ze dat toch wel, de enige vraag is wanneer komt de ander erachter en is het traceerbaar naar de bron.

Zoals je snapt ben ik pislink door dit soort acties, maar die paar tientjes hebben mij toch vrij goedkoop een inkijk gegeven in hoe mijn leverancier is. Anders was ik hier misschien pas achter gekomen na jaren.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Erick » vr 26 jan 2018, 01:12

Ik ben vandaag tot de ontdekking gekomen dat ik vermoedelijk ook sjoemelwas in mijn raampjes heb. Ik heb op 15 mrt van dit jaar 50 Simplex honingkamer ramen gemonteerd incl. 10 vellen kunstraat (ingesmolten) bestel en ontvangen.
Ik heb van 1 raam die ik "over" had en waarvan het kunstraat gebroken was een stukje aan de test onderworpen met als resultaat witte uitslag.
Zie foto:
20180126_005501.jpg
Wat moet ik nu doen? komend jaar hoop ik een bestelde volkje zwarte bijen te ontvangen of moet ik deze afbestellen ivm met de witte uitslag op het kunstraat, moet ik dit melden aan de leverancier waar ik de ramen met kunstraat heb besteld.

Op deze manier wordt een beginnend imker wel zeer zwaar op de proef gesteld om een volk in leven te houden. :(
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door crunx » vr 26 jan 2018, 02:00

Erick schreef:Wat moet ik nu doen? komend jaar hoop ik een bestelde volkje zwarte bijen te ontvangen of moet ik deze afbestellen ivm met de witte uitslag op het kunstraat, moet ik dit melden aan de leverancier waar ik de ramen met kunstraat heb besteld.

Op deze manier wordt een beginnend imker wel zeer zwaar op de proef gesteld om een volk in leven te houden. :(
Leverancier ZEKER op de hoogte brengen, aangeven dat je kunstraat hebt gekocht voor het houden van bijen en niet voor het maken van kaarsen of decoratie.
De ramen waar de foute was op zit apart houden, de bijen niet laten gebruiken/ uitbouwen.

Wat betreft je volkje; Hoe zou je deze ontvangen? Als schudzwerm, los zonder raat? ( Komt naar mijn weten weinig voor aan deze kant )
Of op een x-aantal ramen?

Als het op de ramen is, geen probleem. Bijen bouwen de kast ook wel uit zonder kunstraat... Deden ze vroeger ook al :D

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Erick » vr 26 jan 2018, 02:15

crunx schreef:Leverancier ZEKER op de hoogte brengen, aangeven dat je kunstraat hebt gekocht voor het houden van bijen en niet voor het maken van kaarsen of decoratie.
Het was raam met ingesmolten kunstraat
crunx schreef:De ramen waar de foute was op zit apart houden, de bijen niet laten gebruiken/ uitbouwen.
Dat zijn dan vermoedelijk dan alle ramen :(
crunx schreef:Wat betreft je volkje; Hoe zou je deze ontvangen? Als schudzwerm, los zonder raat? ( Komt naar mijn weten weinig voor aan deze kant )
Of op een x-aantal ramen?

Als het op de ramen is, geen probleem. Bijen bouwen de kast ook wel uit zonder kunstraat... Deden ze vroeger ook al :D
Het volkje met koningin zit op een x aantal simplex ramen op broedkamerformaat.

Maar wat te doen met de ramen met ingesmolten kunstraat? :cry:

Ik heb zojuist een e-mail naar de leveransier gestuurd, afwachten wat zij zeggen
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door ErikS » vr 26 jan 2018, 08:00

Je kunt een raam merken en aan een bevriende imker geven. In het voorjaar in een volk hangen en kijken hoe het uitbouwen en broeden lukt. Dan heb je, in een maand tijd, een beeld hoe groot het probleem werkelijk is voordat je met je eigen volk begint. Maar waarschijnlijk heb je een probleem.
Persoonlijk zou ik alle ramen en was teruggeven.

opties:
1. Vraag de imker die het volk levert om kunstraat mee te leveren, al is het maar 10 vel. Dan kun je in elk geval maanden vooruit.
2. Smelt in de ramen stroken kunstraat als je het niet vertrouwt. bv 12 cm. Dan hebben de bijen een goed begin maar bouwen de onderste helft zelf uit. Heb je in elk geval halve ramen goede was.
3. Vraag een bevriende imker die volken heeft verloren om gebruikte broedkamerramen, dan ben je zeker van bruikbare ramen. Wel zeker zijn dat er geen ziekte in het spel is. (Hint: Er zit een kandidaat imker hiervoor in Weert.)
4. Zoek een betrouwbare bron, en laat van de gekochte kunstraat eerst enkele vellen in een volk hangen en kijken hoe de ontwikkeling is. Is die goed dan pas aantallen kunstraat insmelten en gebruiken. Zie ook het verhaal van Ben Som de Cerff, Zelfonderzoek kwaliteit kunstraat. https://www.bijenhouders.nl/bijenwerk/w ... aart-april midden van de pagina.

grtz,

Erik.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Jaap v.Popering » vr 26 jan 2018, 08:00

Erick schreef: Wat moet ik nu doen? :(
Zoals Crunx al schrijft .....deze was zeker niet gebruiken voor een broednest je mag er vanuit gaan dat heel die verpakking van dezelfde kwaliteit is . en terug naar de verkoper gaan .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Erick » vr 26 jan 2018, 10:46

Jaap v.Popering schreef:
Erick schreef: Wat moet ik nu doen? :(
Zoals Crunx al schrijft .....deze was zeker niet gebruiken voor een broednest je mag er vanuit gaan dat heel die verpakking van dezelfde kwaliteit is . en terug naar de verkoper gaan .

Jaap v P
Ik had nog 's avonds laat nog een mail gestuurd en heb dit als antwoord gekregen:
Dag Erick,

Hartelijk dank voor je mailtje. We zijn op dit moment ook zelf bezig met dit testje en gaan de betreffende kunstraat daarnaast ook laten onderzoeken door een universiteitslaboratorium zodat duidelijk wordt of het wellicht de neerslag van kalk betreft danwel een andere stof. En wat de test nu echt bewijst.
Zodra we daar de uitslag over hebben informeren we natuurlijk direct, hoewel het onderzoek vermoedelijk wel een paar weken in beslag zal nemen.

Met vriendelijke groet,
volgens mij zal het geen kalk zijn dat heeft langer nodig om zo een witte laag te vormen.
ErikS schreef:Je kunt een raam merken en aan een bevriende imker geven. In het voorjaar in een volk hangen en kijken hoe het uitbouwen en broeden lukt. Dan heb je, in een maand tijd, een beeld hoe groot het probleem werkelijk is voordat je met je eigen volk begint. Maar waarschijnlijk heb je een probleem.
Persoonlijk zou ik alle ramen en was teruggeven.

opties:
1. Vraag de imker die het volk levert om kunstraat mee te leveren, al is het maar 10 vel. Dan kun je in elk geval maanden vooruit.
2. Smelt in de ramen stroken kunstraat als je het niet vertrouwt. bv 12 cm. Dan hebben de bijen een goed begin maar bouwen de onderste helft zelf uit. Heb je in elk geval halve ramen goede was.
3. Vraag een bevriende imker die volken heeft verloren om gebruikte broedkamerramen, dan ben je zeker van bruikbare ramen. Wel zeker zijn dat er geen ziekte in het spel is. (Hint: Er zit een kandidaat imker hiervoor in Weert.)
4. Zoek een betrouwbare bron, en laat van de gekochte kunstraat eerst enkele vellen in een volk hangen en kijken hoe de ontwikkeling is. Is die goed dan pas aantallen kunstraat insmelten en gebruiken. Zie ook het verhaal van Ben Som de Cerff, Zelfonderzoek kwaliteit kunstraat. https://www.bijenhouders.nl/bijenwerk/w ... aart-april midden van de pagina.

grtz,

Erik.
Erik zou ik bij jou een geprepareerde raam, volgens de pdf van de NVB "Inventarisatie van de problemen met kunstraat" bij een van jouw kasten mogen hangen en kijken wat er gebeurt? Dan heb ik in ieder geval iets toonbaar mocht het slechte kunstraat zijn.
Laatst gewijzigd door Erick op vr 26 jan 2018, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Jaap v.Popering » vr 26 jan 2018, 10:59

ErikS schreef: 4. Zoek een betrouwbare bron, en laat van de gekochte kunstraat eerst enkele vellen in een volk hangen en kijken hoe de ontwikkeling is. Is die goed dan pas aantallen kunstraat insmelten en gebruiken. Zie ook het verhaal van Ben Som de Cerff, Zelfonderzoek kwaliteit kunstraat.

Erik.
Wanneer je dan met een uitgebouwd raam met ...hagelschot .. bij je leverancier komt .. Zal het eerste antwoord zijn .....Je koningin is niet goed bevrucht waarschijnlijk inteelt !!! Onze was mankeert niets aan , hebben wij deze wel geleverd ? . !!! en naar huis kan je weer met je raampje . !!

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten