sjoemelwas constateren

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Erick » za 24 feb 2018, 22:41

tomer schreef:Toch al goed om te weten dat je indien gewenst de ramen met was gratis mag terugsturen en je geld terugkrijgt.......
Maar volgens mij niet van harte, trouwens ik hou alles zoals ik eerder al geschreven had.
tomer schreef:...Ik neem aan dat je binnenkort een (zwart) volk zal aanschaffen, inclusief ramen uitgebouwde raat met broed en voedsel?...
Een zwartebijen volk met standbevruchte koningin is besteld voor dit jaar, en wordt op vijf ramen geleverd.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door crunx » za 24 feb 2018, 23:55

Ik heb gewoon netjes ECHTE was kunnen kopen met certificaat.
Wel wat meer moeten betalen maar daarin tegen 100% bijenwas gekocht.
Dat is gewoon verkocht in west Europa. Dus ik snap de hele uitspraak niet;

"Er zijn maar een beperkt aantal kunstraat/bijenwas leveranciers in de EU. Ik denk dat je bij niet een van de bijenwinkels in Nederland of de omringende landen bijenwas vindt met andere resultaten in paraffine hoeveelheden. De partijen en bron van de vervuilde stearine bijenwas is bekend, getraceerd en uit de handel genomen. Zoals eerder gezegd gaan we de kunstraat nu voortaan ook zelf controleren, dit mag niet nogmaals gebeuren. Vertrouwen is goed, controleren beter."


Apart want ik heb 2 jaar op rij last gehad van dit schandaal.

Het bedrijf waar ik trouwens goede was koop:
Zij laten alle aankopen testen voor het wordt verwerkt.

Tevens is er echt nog wel stearine zooi in omloop. En te denken dat we daar meteen van verlost zijn is een utopie.

Misschien moeten juist bedrijven tegenwoordig een serieuzer bedrag gaan betalen voor schone bijenwas (en honing).
Hierdoor is er niet alleen meer voor de imker te vangen, maar hij kan hier ook op gaan focussen.
En is er geld over voor controle.

Maarja er zijn nog steeds bedrijven die graag willen geloven dat als ze de goedkoopste zijn, ze wel de handel beheersen.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door ErikS » zo 25 feb 2018, 10:56

Bij het gieten van was, met de hand of mechanisch, wordt lossingsmiddel gebruikt. Vaak een zeep, teveel hiervan is ook nadelig voor de ontwikkeling van de bijenlarven. Volgens mij heeft Ben Som de Cerff dit ooit uitgezocht.
Bij walsen wordt ook lossingsmiddelgebruikt, mogelijk is dit een deel van de witte aanslag. maar dan praat je over kleine hoeveelheden en een waas op de kunstraat. Niet zoals vaker dat er een korrelige laag ontstaat.

grtz\

erik.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Erick » zo 25 feb 2018, 11:29

Ik heb een verzoek gekregen.....:
Hoi Erick,

Kun jij mij de link van het forum topic opsturen? We willen als handelaren in imkermateriaal allemaal het beste voor de bijen maar door een sjoemelende handelaar worden we nu helaas allemaal over een kam geschoren.

En natuurlijk is het het allermooiste als de bijen zelf hun raat bouwen!

Met vriendelijke groet,

Chiel Versluijs
Imkershop.nl
....en ingewilligd:
Hi Giel,
Hier de gevraagde link:

viewtopic.php?f=7&t=32861
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door A.A. Staals » zo 25 feb 2018, 11:58

Eerder het volgende geplaatst
viewtopic.php?f=7&t=32861&start=70
IMGA0002.JPG
De linker strook,die wit uitslaat, is was die ik vorig jaar heb gekregen van een collega imker. Hij heeft deze was zonder problemen gebruikt. Wit uitslaan wil dus niet zeggen dat er problemen zijn voor het broed.
Elders wordt geopperd dat losmiddel mogelijk witte uitslag veroorzaakt. De middelste strook is machinaal gegoten was waarbij losmiddel is gebruikt. De twee rechter stroken gewalst met gebruik van losmiddel.
De was die wit uitslaat in de test (waarom?), mag naar mijn mening, niet in de zelfde categorie geplaatst worden als was met broed problemen. (Dat zal eerst moeten worden aangetoond.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Jaap v.Popering » zo 25 feb 2018, 12:32

A.A. Staals schreef: De linker strook,die wit uitslaat, is was die ik vorig jaar heb gekregen van een collega imker. Hij heeft deze was zonder problemen gebruikt. Wit uitslaan wil dus niet zeggen dat er problemen zijn voor het broed.

ad staals
Dat is best mogelijk ...ik zie dat deze niet zo helder wit is uitgeslagen ...
Volgens mij zijn er minder problemen met minder dan 15 % stearine .. Best mogelijk dat deze was met .( ? ) slechts 5 % stearine bevat .... en wit op deze wijze uitslaat .

Maar dan is mijn stelling ..Ik wil niet op het randje van schade balanceren ....maar Ik wil 0 % in mijn kunstraat .

Dit is dan ook een zelftest ....voor een bewijs zal men een officiële uitslag moeten hebben ..Kosten ...... Ik hoor bedragen van meer dan 150,00 euros ....Dan vind ik het beter om alle risico's te vermijden en ........Niet accepteren .

Jaap v P

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door szx2js » zo 25 feb 2018, 12:42

Eens Jaap! Bijmengingen van parafine en stearine tot 3% zullen geen direct zichtbare schade veroorzaken aan het broed, maar veroorzaken waarschijnlijk wel een witte waas in de 'watertest'.
Echte bijenwas hoort m.i. geen parafine of stearine te bevatten. Dit betreft industriële bewuste of onbewuste vervuiling. De norm zou gewoon 0% stearine en 0% parafine moeten zijn voor echte bijenwas.
Mijn eigen kringloopwas heb ik diverse keren getest, ook bij machinaal gegoten en gewalste kunstraat van mijn eigen kringloopwas. Nooit is er een witte waas te zien! Bij dezelfde test van de kunstraat van een zekere Belgische firma wel een witte waas.
Groet!

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door szx2js » zo 25 feb 2018, 12:44

Een officiële test bij Ceralyse in Duitsland kost 188 euro.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door crunx » zo 25 feb 2018, 15:56

szx2js schreef:Een officiële test bij Ceralyse in Duitsland kost 188 euro.
Kan ik zeer zeker aanraden! Goeie ervaringen mee.

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door peter-koi » zo 25 feb 2018, 20:05

Goed advies voor onze leveranciers.

Groet Peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 35 gasten