sjoemelwas constateren

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Tieme » di 20 feb 2018, 11:25

Hi Jaap,

Het is een goed idee te kijken of er wel goed broed in komt. Ik zit ook een beetje te denken alleen wat voorbouw te geven. Maar ik vind dat volken zich op natuurbouw wat langzamer ontwikkelen. Ik moet de andere pakken was nog controleren. Misschien zitten er ook nog schonere tussen. Wat een drama dit.

Groeten, Tieme

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Erick » di 20 feb 2018, 18:54

Erick schreef:Ik heb mijn e-mail naar de webshop gestuurd waar ik de 50 ramen met ingesmolten kunstraad heb gekocht dit is mijn e-mail naar de verkoper:
Beste Imkershop,

Op 15-05-2017 heb ik een besteling geplaatst voor 50 Simplex Honingkamerramen gemonteerd met ingesmolten kunstraat, zie factuur 014928 als bijlage [factuur: #014928 dd 2017-03-15].
Van een van de ramen met beshadigd raat heb ik een test gedaan volgens de procedure aangegeven in het forum van bijenhouden.nl:
viewtopic.php?f=7&t=32861
uitslag: het raat is wit uitgeslagen [zie foto die als bijlage is mee gestuurd]

Ik kan dit kunstraat waarschijnlijk voor mijn aller eerste bijenvolk niet gebruiken, mijn vragen zijn:
1 Is dit bij u bekend?
2 Wat is hieraan te doen, zodat ik mij aller eerste volkje bijen [die ik nog moet ontvangen] kan laten overleven?

Hopend op een snelle antwoord uwer zijde.
de foto van het kunstraat:

20180126_005501.jpg

Het antwoord op mijn mail:
Dag Erick,

Hartelijk dank voor je mailtje. We zijn op dit moment ook zelf bezig met dit testje en gaan de betreffende kunstraat daarnaast ook laten onderzoeken door een universiteitslaboratorium zodat duidelijk wordt of het wellicht de neerslag van kalk betreft danwel een andere stof. En wat de test nu echt bewijst.
Zodra we daar de uitslag over hebben informeren we natuurlijk direct, hoewel het onderzoek vermoedelijk wel een paar weken in beslag zal nemen.

Met vriendelijke groet,

Chiel Versluijs
Imkershop.nl
mijn antwoord op deze mail:
Hi Chris,

Bedankt voor jouw antwoord, ik wacht de uitslag wel af.
Wat moest ik anders?
Vandaag antwoord gekregen:
Dag Erick,

Onlangs heb je contact met ons opgenomen over de kwaliteit van de bijenwas die je bij ons had besteld. Graag laat ik je weten dat we zelf ook de bijenwastest met water hebben gedaan en ook bij ons sloeg de bijenwas wit uit. Het maakte niet uit welke bijenwas we gebruikten. Dezelfde bijenwas (6 verschillende batches) heb ik vervolgens opgestuurd voor universitair onderzoek. Hieruit kwam naar voren dat geen van de monsters sjoemel bijenwas betrof. Er is geen verhoging in paraffine of andere vetten aangetroffen. Dit betekent dat het gewoon goede bijenwas betreft die we in onze schappen hebben, waar niets mee aan de hand is.

Het laboratorium van deze universiteit heeft ook gekeken naar de test met water en zij gaven aan dat er veel van dit soort testen zijn, ook met alcohol ect. maar dat ze allemaal niet goed werken/niet betrouwbaar zijn.
Ik ga ervan uit hiermee je ongerustheid te hebben weggenomen en heb je nog vragen? Ik hoor het graag! Ik zal de resultaten ook met de Blogger delen.

Met vriendelijke groet,

Chiel Versluijs
Imkershop.nl
Dit heb ik als antwoord terug gezonden:
Hi Giel,

Bedankt voor je bericht, ondanks alles vertrouw ik het toch niet, graag zou ik een kopie van de uitslag.

Ik wil nog een test doen met een of twee raten waarbij ik twee of drie stukken bestaande raat uitsnij zodat de bijen in de ontstane gaten zelf raat bouwen en dan kijken hoe het broed zich zal gaan ontwikkelen.

Mocht er toch teveel aan ander materiaal in het ingesmolten raat zijn zal er een verschil te zien zijn in hoe het broed zich ontwikkelt, dan weet ik zeker dat er geen of weinig vreemde materiaal in het was zit.

Graag hoor ik hoe jij hier over denkt.
Ik ben benieuwd
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Wil Brans
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 11:08
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Eindhoven Noord
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Wil Brans » di 20 feb 2018, 20:16

Waarom ontstaat die witte uitslag alleen aan de buitenzijde, terwijl de vervuilende stoffen helemaal IN de was gemengd zitten.
Het valt me op dat de witte uitslag op de was er eenvoudig af te vegen is met een vochtig doekje. Ra ra.
Oude raat slaat ook uit. Is dat sjoemelwas geworden van het liggen?

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door crunx » di 20 feb 2018, 20:37

Wil Brans schreef:Oude raat slaat ook uit. Is dat sjoemelwas geworden van het liggen?
Nee, maar de uitslag komt dan ook niet binnen 24 uur... We praten hier over een ander soort "Witte uitslag".

Het is trouwens niet dat de Stearine IN de was zit. Maar Stearine zit IN de WASPLAAT; oftewel, stearine is vermengd met.

Je moet het dus zien alsof je poedersuiker en meel door elkaar gooit in 1 bak. Hierdoor lijkt het geheel de zelfde kleur te hebben (wit).
En wanneer je wordt verteld dat het poedersuiker is, mits je niet beter weet.

Echter zijn ze zij-aan-zij door de hele bak heen vermengd, net als de verkeerde stoffen in de wasplaat

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Jaap v.Popering » di 20 feb 2018, 21:19

Ik ben heel benieuwd naar het officieel rapport en welke universiteit dit uitgevoerd heeft .

Jaap v P

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door ErikS » di 20 feb 2018, 21:56

Zuivere bijenwas is een homogeen mengsel dat niet ontmengt en niet gevoelig is voor water, tenminste is mijn stellige overtuiging.
Er hoort simpelweg geen afscheiding of uitslag te komen na onderdompelen.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door m.kolsters. » wo 21 feb 2018, 11:03

Het wordt toch tijd dat ik mijn was ook ga testen en er hier uitslag over geef.
Maar wil je wel schrijven hoe ik het moet doen, meerdere mogelijk heden. Ook heb ik er de propolis was in gedaan.
Leg nu de was plaat in het water en hoe lang moet dat en hoe te drogen.
Graag antwoord.
Tinus Kolsters

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Jaap v.Popering » wo 21 feb 2018, 11:18

m.kolsters. schreef: Maar wil je wel schrijven hoe ik het moet doen, meerdere mogelijk heden. Ook heb ik er de propolis was in gedaan.
Breek of snij een stukje raat af ....Zet deze met iets er op zodat deze niet kan gaan drijven , onder koud water uit de kraan . en laat deze minimaal 12 uur op kamer temperatuur staan .
Dan het stukje was er uithalen en zonder af te drogen 12 uur op kamertemperatuur laten drogen .

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door m.kolsters. » wo 21 feb 2018, 11:25

Kan wel Jaap maar moet ik het recht op zetten om te laten drogen.
Heb dit al eens gedaan maar als het vlak licht werkt het niet goed.
Tinus Kolsters

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: sjoemelwas constateren

Bericht door Jaap v.Popering » wo 21 feb 2018, 11:35

m.kolsters. schreef:Kan wel Jaap maar moet ik het recht op zetten om te laten drogen.
Heb dit al eens gedaan maar als het vlak licht werkt het niet goed.
Ik leg dit vlak op een stukje glanzend ( geen kranten ) papier welke geen water opneemt .

Ik heb dit ook met hele vellen gedaan en die heb ik wel laten hangen .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten