mijtenval, hoe berekenen...

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
niccop
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 13:49
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): carnica, buckfast
Contacteer:

mijtenval, hoe berekenen...

Bericht door niccop » zo 14 jan 2018, 16:35

Begin januari heb ik de oxaalzuur behandeling toegepast op mijn 4 volkjes. Aangezien alle volken in kasten huizen van verschillende grootte, kom ik er niet uit hoe de mijtenval dit jaar te interpreteren.
Na de oxaalzuur behandeling heb ik op de 5e dag van 2 volken de mijtenval (totaal aantal) geteld,
een volk wat 5 straatjes bezette en in 1 broedbak zit, telden we 440 mijten (!)
een 6-ramer (van juli2017) die 4straatjes bezette, telden we 98 mijten...

wie kan mij even helpen hoe, en welke formule ik toe moet passen?

mvg, niccop

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: mijtenval, hoe berekenen...

Bericht door tomer » zo 14 jan 2018, 22:01

Formule?
Als je exact wil weten hoeveel mijten er totaal zullen vallen, kan je best gewoon blijven tellen gedurende 4 weken. :D
En anders: als je oxaalzuur hebt verdampt kan je er vanuit gaan dat er ongeveer 80% van de mijten valt gedurende de eerste week.
Als je oxaalzuur hebt gedruppeld werkt het iets trager, maar langer door. Ik denk dat er dan ongeveer 50% valt de eerste week.

niccop
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 13:49
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): carnica, buckfast
Contacteer:

Re: mijtenval, hoe berekenen...

Bericht door niccop » di 16 jan 2018, 13:49

dankjewel tomer, duidelijk, ik heb de druppelmethode toegepast. gisteren bij een andere volk 600 mijten geteld binnen 5 dagen (helft vd schuiflade x 2) ik weet ook dat je een deel van de schuiflade kan tellen (10 x 10cm) en daar dan een vermenigvuldig op toepassen, maar ik ga ervan uit dat die telling nu niet op gaat aangezien de bijen op een tros zitten en niet zo verspreid in de kast zoals in de andere seizoenen. ik ga tellen ;-) no problem.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten