Mijn "honing clarifieërkastje"

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mijn "honing clarifieërkastje"

Bericht door Teake de Jong » ma 05 mar 2018, 23:25

Dank jullie wel Hans en Jaap,

Omdat Gerard b.w. Vos ook al eerder aangaf, dat de kwaliteit (enzym gehalte) van de honing snel achteruit gaat bij hogere temperaturen dan 38 graden, hou ik het bij 38 graden en neem het maar voor lief dat sommige honing dan niet helemaal helder wordt.
Met deze uitleg kan ik zeker aankomen bij mijn klanten.
Maar ben wel nieuwsgierig... en heb de warmkast op dit moment gevuld met èèn potje honing en die ga ik stapsgewijs in temperatuur verhogen totdat hij helder is, ik laat wel weten hoe heet ik de kast heb moeten stoken.
Dat potje gebruik ik nadien wel met broodbakken, dan wordt hij toch ook flink verhit.

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Mijn "honing clarifieërkastje"

Bericht door Jaap v.Popering » di 06 mar 2018, 08:21

Teake de Jong schreef: Dat potje gebruik ik nadien wel met broodbakken, dan wordt hij toch ook flink verhit.

Teake
Ik zou er zeker eerst van proeven of de smaak veranderd is !! , tenslotte is vele honing in de winkel hoger verhit geweest dan 38 graden .

Verder ben ik het met Hans eens dat men in die tijd nog niet op de hoogte was van enzymen en dergelijke ..
Wel was men in die tijd al op de hoogte van de veranderingen na verhitting van . Saccharose ....fructose ....en glucose ,,,,

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Mijn "honing clarifieërkastje"

Bericht door Jaap v.Popering » di 06 mar 2018, 09:03

Ik lees hier .... https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... zusMl2DNW4 ..... Hydroxy-methyl-furfural (HMF):

In tegenstelling tot diastase, dat juist verdwijnt bij verhitting, wordt 5-hydroxy-methyl-furfural gevormd bij verwarming van honing en wel uit de suiker fructose. HMF is voor de mens niet schadelijk (komt in whiskey en appelstroop voor), maar honing mag niet zodanig hoog en/of verwarmd zijn, dat meer dan 40 mg per kg HMF aanwezig is (voor tropische honingsoorten geldt een max. waarde van 80 mg/kg). Vers geslingerde Nederlandse honing bevat ca. 5 mg/kg. HMF wordt beschouwd als een negatief kwaliteitcriterium voor honing: "hoe minder HMF aanwezig is hoe beter". Overigens neemt door het bewaren van honing bij kamer temperatuur het HMF gehalte per maand met ongeveer 1 tot 2 mg/kg toe. Na twee jaar bewaartijd kan dus het HMF gehalte tot 40 mg/kg zijn toegenomen en mag het (ondanks consumtie geschiktheid) geen honing meer heten, maar wel bakkershoning of industriehoning.

De keuringsdienst heeft het natuurlijk enkel over het H.M.F gehalte en niet over graden verwarmen .
Ik heb ergens gelezen , maar kan het zo snel niet meer terug vinden .....Bij bewaren in de vriezer ( -20 graden ) zou het H.M.F gehalte minder snel stijgen

Weet iemand om welke reden de tropische honingsoorten 80 mg/kg mag en de Nederlandse slechts 40 mg/kg

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Mijn "honing clarifieërkastje"

Bericht door gerard.b.w.vos » di 06 mar 2018, 11:27

Zowel volgens het honingbesluit, de Codex Standard for Honey als in Harmonised Methods of the International Honey Commission,
zijn de waarden van HMF vastgelegd.

EU-limit is 40 mg/kg HMF
De Codex Alimentaris is 80 mg/kg
Voor honing vanuit gebieden met een tropische klimaat is de grens 80 mg/kg
Worden blends van deze honingen aangeboden ook hier in EU) dan geldt ook hier de grens van 80 mg/kg
Hierdoor kan de leverancier eenvoudig zijn/haar grenzen verleggen.
De meeste importhoning komt uit tropische streken.
Temperaturen liggen daar natuurlijk stukken hoger dan in EU-landen waardoor deze waarden bij verwerking, opslag en transport veel sneller bereikt gaan worden.
Of HMF veilig is voor de mens is nog steeds twijfelachtig.
Voor de bijen in ieder geval niet.
HMF wordt in ons lichaam omgezet in HMFA en ook SMF die weer een verbinding kan aangaan met DNA en eiwitstructuren.
Geheel onschuldig op langere termijn is dus niet zeker.
De vorming van HMF in honing gaat aanmerkelijk sneller als honing verhit wordt.
Bij verwarming op 55° Celsius duurt het 3 dagen voor net geslingerde honing de waarde van 40 mg/kg bereikt heeft,
bij 70° slechts 4 uur en bij 85° is het na 10 minuten al gebeurd.


Bewaren van honing in de diepvries behoudt nagenoeg de samenstelling zoals ze op moment van invriezen aanwezig zijn.
Denk hier ook aan de imkers die hun heidehoning invriezen voor levering op een veel later tijdstip.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Mijn "honing clarifieërkastje"

Bericht door Jaap v.Popering » di 06 mar 2018, 11:49

Duidelijk . Gerard . Gemakkelijke manier om met honing te sjoemelen .

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Mijn "honing clarifieërkastje"

Bericht door tomer » di 06 mar 2018, 12:13

Ik heb eens gehoord dat honing die een tijdje ingevroren wordt, achteraf niet meer kristalliseert, klopt dat?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Mijn "honing clarifieërkastje"

Bericht door Jaap v.Popering » di 06 mar 2018, 19:49

gerard.b.w.vos schreef: Of HMF veilig is voor de mens is nog steeds twijfelachtig.
Voor de bijen in ieder geval niet.
HMF wordt in ons lichaam omgezet in HMFA en ook SMF die weer een verbinding kan aangaan met DNA en eiwitstructuren.
Geheel onschuldig op langere termijn is dus niet zeker.
.
Je brengt mij wel aan het twijfelen met wat ik op mijn boterham zal smeren . :think:

Aangezien in Whisky ook nogal H.M.F. zit , en ik daar wel een glaasje van lust . ga ik twijfelen of ik nog wel honing op mijn boterham zal smeren .
Dan krijg ik samen misschien wat te veel binnen ??? Zal denk ik maar overstappen op Pindakaas . :D :lol:
IMG_3431.jpg

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Mijn "honing clarifieërkastje"

Bericht door Erick » di 06 mar 2018, 20:31

Jaap v.Popering schreef:.........Zal denk ik maar overstappen op Pindakaas.........
:think: is heel lekker met honing....... :lol:
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten