Alle bijenvolken op enkel 1 broedkamer met 10 ramen-methode

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Alle bijenvolken op enkel 1 broedkamer met 10 ramen-methode

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 01 apr 2018, 13:55

Let op want ons standaard spaarkastraampje is wat korter dan op het filmpje getoont.
61 cellen in de breedte en geen 80.
Je zal dan dus 11 ramen moeten gebruiken.
Segeberger is dus ideaal hiervoor.
En met een raamafstand van 35 zelfs 12 ramen.
Komt in het geheel overeen met de Renson-methode.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Alle bijenvolken op enkel 1 broedkamer met 10 ramen-methode

Bericht door FrancA » zo 01 apr 2018, 14:38

gerard.b.w.vos schreef:Komt in het geheel overeen met de Renson-methode.
Wat bedoel je daarmee?
Hans noemde dat de Renson-methode uitgaat van 6 simplex ramen broed, ongeveer 30.000 cellen.
In deze topic wordt uitgegaan van rond de 70.000 cellen.

Ik meende ergens gelezen te hebben dat 1 simplex BK raam tot 7.000 cellen zou kunnen bevatten.
Dat lijkt niet zo te zijn, waarmee eerder 12 ramen gebruikt zouden moeten worden dan 10.
Maar misschien lukt het ook wel met 10 als je er voor zorgt dat er altijd een HK boven de BK staat waar het volk voldoende gemakkelijk bereikbare nectar/honing en stuifmeel in kan opslaan.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Alle bijenvolken op enkel 1 broedkamer met 10 ramen-methode

Bericht door Hans van der Post. » zo 01 apr 2018, 17:10

In 2013 ook al besproken. Wat een gemak het forum. :whistle:
Nog een schematische uitleg van Renson http://www.westbroekhof.nl/bijen/inline%20renson.htm

http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopic.php?t=236 om je in verwarring te maken!
!Hans.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Alle bijenvolken op enkel 1 broedkamer met 10 ramen-methode

Bericht door FrancA » zo 01 apr 2018, 17:23

Hans van der Post. schreef:In 2013 ook al besproken. Wat een gemak het forum. :whistle:
Nog een schematische uitleg van Renson http://www.westbroekhof.nl/bijen/inline%20renson.htm

http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopic.php?t=236 om je in verwarring te maken!
Idd, lijkt mij een heel andere insteek, en daarmee een overbodige toevoeging aan deze topic.
Het gaat hier in deze topic nl. om meer dan genoeg legruimte te geven dmv 1 BK met rond de 70.000 cellen ipv van broedbeperking (Renson) met maximaal 30.000 cellen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Alle bijenvolken op enkel 1 broedkamer met 10 ramen-methode

Bericht door Hans van der Post. » zo 01 apr 2018, 23:19

Je zorgt wel voor verwarring. Een simplexbroedbak bevat ongeveer 48000 broedcellen.
Als ik het zo bekijk heb jij het over een broedbak - Dadant ja dat is ruimvoldoende om een bijenvolk te huisvesten.
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Alle bijenvolken op enkel 1 broedkamer met 10 ramen-methode

Bericht door tomer » ma 02 apr 2018, 00:46

In de video wordt misschien Langstroth gebruikt. Zo'n broedbak heeft ongeveer evenveel cellen als Duhoka, zo'n 70.000. Dadant is nog iets groter en telt ongeveer 84.000 cellen (10 ramen).

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alle bijenvolken op enkel 1 broedkamer met 10 ramen-methode

Bericht door Alex Mönch » ma 02 apr 2018, 08:19

Als het sommetje van de imker in het filmpje zou kloppen,dan zou je nooit 2 broedkamers (spaarkast formaat) met 16 ramen broed kunnen halen....we weten allemaal dat dit makkelijk gehaald wordt en dat dus de hoeveelheid ruimte die een koningin benut als ze niet beperkt wordt, groter is dan geschetst in het filmpje.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Alle bijenvolken op enkel 1 broedkamer met 10 ramen-methode

Bericht door Hans van der Post. » ma 02 apr 2018, 09:12

FrancA heeft ons in het "ooje" genomen het was gister 1 APRIL :!: :!:
!Hans.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Alle bijenvolken op enkel 1 broedkamer met 10 ramen-methode

Bericht door FrancA » ma 02 apr 2018, 10:14

Hans van der Post. schreef:Je zorgt wel voor verwarring. Een simplexbroedbak bevat ongeveer 48000 broedcellen.
Als ik het zo bekijk heb jij het over een broedbak - Dadant ja dat is ruimvoldoende om een bijenvolk te huisvesten.
Nee, Hans, ik heb het niet over Dadant en inmiddels is het alweer 2 april ;)

Geen Dadant, geen Duhoka, en absoluut niet te vergelijken met de Renson-broedbeperkingmethode die uitgaat van slechts 30.000 broedcellen.

Duhoka en Dadant zijn prima oplossingen voor hetzelfde, maar het blijkt in de praktijk ook met een kleiner formaat, bijv. simplex, te werken.

Nogmaals de link naar de maker van het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=YjyNcyVvbEI

Het lijkt misschien wat ingewikkeld Hans, maar het principe is eenvoudig:

1 BK simplex bevat 10 tot 12 ramen met ongeveer 5.000 broedcellen per raam.
Als een moer heel erg veel eitje legt, laten we stellen 2.000 per dag (volgens imkerpedia max. 1.900 per dag), dan zijn op moment dat een moer lange tijd veel eitjes legt elk moment maximaal 42.000 broedcellen bezet.

Bij gebruik van 10 ramen zou er ruimte overblijven voor rond 8.000, bij 11 ramen rond 13.000 en bij 12 ramen voor rond 17.000 eitjes (ruim 1 week leggen voor een moer..) op elk moment tijdens het hoogtepunt van het eitjes leggen van een moer.

De maker van het filmpje werkt met een HK direct boven de enkele BK met een moerrooster ertussen waar de bijen pollen en honing opslaan.
Daar bovenop plaats hij nog enkele HK's.

Dat is het verhaal.
Niet moeilijk.

2 BK's blijkt in de praktijk geen garantie voor niet-zwermen en volgens de maker van het flimpje is zijn ervaring dat de zwermneiging niet significant toeneemt.

Ik ga het uitproberen deze zomer en houd u op de hoogte.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Alle bijenvolken op enkel 1 broedkamer met 10 ramen-methode

Bericht door jossmits » ma 02 apr 2018, 15:18

Ik denk dat 10 simplexramen wat aan de krappe kant is. Ik ga uit van een ideale broedruimte van 40 liter. Die 40 ltr komt overeen met wat wetenschappers hebben gevonden als de voorkeur die zwermen in het wild hebben als ze zelf hun "kast" uitzoeken. Dat komt overeen met twee 6 raams spaarkasten en is dus 12 simplexramen. Ik heb dit uitgeprobeerd met zowel 2 zes- raams spaarkasten als met warre-kasten, ook ongeveer 40 liter. Dat werkt prima.
Ik ken hier een beroepsimker die de laatste jaren zijn 10 raams Dadantkasten geleidelijk vervangt door 8 raams Dadant en daarmee ook een broedbak creeert van ruim 40 liter.
Verder heb ik een voorkeur voor een kast met een deelbare broedruimte, omdat ik daar nu eenmaal heel lang geleden mee heb leren imkeren. Ik vind de voordelen van het makkelijk kunnen splitsen en samenvoegen van volken ruimschoots opwegen tegen de nadelen van de deelbare kast.

Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten