Alle bijenvolken op enkel 1 broedkamer met 10 ramen-methode

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
MvdB
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 jul 2018, 16:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Alle bijenvolken op enkel 1 broedkamer met 10 ramen-methode

Bericht door MvdB » do 18 jul 2019, 21:06

FrancA schreef:
Hans van der Post. schreef:Je zorgt wel voor verwarring. Een simplexbroedbak bevat ongeveer 48000 broedcellen.
Als ik het zo bekijk heb jij het over een broedbak - Dadant ja dat is ruimvoldoende om een bijenvolk te huisvesten.
Nee, Hans, ik heb het niet over Dadant en inmiddels is het alweer 2 april ;)

Geen Dadant, geen Duhoka, en absoluut niet te vergelijken met de Renson-broedbeperkingmethode die uitgaat van slechts 30.000 broedcellen.

Duhoka en Dadant zijn prima oplossingen voor hetzelfde, maar het blijkt in de praktijk ook met een kleiner formaat, bijv. simplex, te werken.

Nogmaals de link naar de maker van het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=YjyNcyVvbEI

Het lijkt misschien wat ingewikkeld Hans, maar het principe is eenvoudig:

1 BK simplex bevat 10 tot 12 ramen met ongeveer 5.000 broedcellen per raam.
Als een moer heel erg veel eitje legt, laten we stellen 2.000 per dag (volgens imkerpedia max. 1.900 per dag), dan zijn op moment dat een moer lange tijd veel eitjes legt elk moment maximaal 42.000 broedcellen bezet.

Bij gebruik van 10 ramen zou er ruimte overblijven voor rond 8.000, bij 11 ramen rond 13.000 en bij 12 ramen voor rond 17.000 eitjes (ruim 1 week leggen voor een moer..) op elk moment tijdens het hoogtepunt van het eitjes leggen van een moer.

De maker van het filmpje werkt met een HK direct boven de enkele BK met een moerrooster ertussen waar de bijen pollen en honing opslaan.
Daar bovenop plaats hij nog enkele HK's.

Dat is het verhaal.
Niet moeilijk.

2 BK's blijkt in de praktijk geen garantie voor niet-zwermen en volgens de maker van het flimpje is zijn ervaring dat de zwermneiging niet significant toeneemt.

Ik ga het uitproberen deze zomer en houd u op de hoogte.
Dag Franca, ik ben erg benieuwd naar je ervaringen.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Alle bijenvolken op enkel 1 broedkamer met 10 ramen-methode

Bericht door FrancA » ma 12 aug 2019, 15:20

MvdB schreef:
do 18 jul 2019, 21:06
FrancA schreef:
Hans van der Post. schreef:Je zorgt wel voor verwarring. Een simplexbroedbak bevat ongeveer 48000 broedcellen.
Als ik het zo bekijk heb jij het over een broedbak - Dadant ja dat is ruimvoldoende om een bijenvolk te huisvesten.
Nee, Hans, ik heb het niet over Dadant en inmiddels is het alweer 2 april ;)

Geen Dadant, geen Duhoka, en absoluut niet te vergelijken met de Renson-broedbeperkingmethode die uitgaat van slechts 30.000 broedcellen.

Duhoka en Dadant zijn prima oplossingen voor hetzelfde, maar het blijkt in de praktijk ook met een kleiner formaat, bijv. simplex, te werken.

Nogmaals de link naar de maker van het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=YjyNcyVvbEI

Het lijkt misschien wat ingewikkeld Hans, maar het principe is eenvoudig:

1 BK simplex bevat 10 tot 12 ramen met ongeveer 5.000 broedcellen per raam.
Als een moer heel erg veel eitje legt, laten we stellen 2.000 per dag (volgens imkerpedia max. 1.900 per dag), dan zijn op moment dat een moer lange tijd veel eitjes legt elk moment maximaal 42.000 broedcellen bezet.

Bij gebruik van 10 ramen zou er ruimte overblijven voor rond 8.000, bij 11 ramen rond 13.000 en bij 12 ramen voor rond 17.000 eitjes (ruim 1 week leggen voor een moer..) op elk moment tijdens het hoogtepunt van het eitjes leggen van een moer.

De maker van het filmpje werkt met een HK direct boven de enkele BK met een moerrooster ertussen waar de bijen pollen en honing opslaan.
Daar bovenop plaats hij nog enkele HK's.

Dat is het verhaal.
Niet moeilijk.

2 BK's blijkt in de praktijk geen garantie voor niet-zwermen en volgens de maker van het flimpje is zijn ervaring dat de zwermneiging niet significant toeneemt.

Ik ga het uitproberen deze zomer en houd u op de hoogte.
Dag Franca, ik ben erg benieuwd naar je ervaringen.
Dag MvdB,

Helaas dit jaar ivm verhuizing en reorganiseren geen ruimte om 1 10-raams BK met permanente HK voor broedvoer uit te proberen.
Voor volgend jaar overweeg ik 2 maal 8-raams BK simplex voor het broednest.

MvdB
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 jul 2018, 16:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Alle bijenvolken op enkel 1 broedkamer met 10 ramen-methode

Bericht door MvdB » do 03 okt 2019, 19:53

Dag Franca,

Jammer, ik was wel benieuwd, maar ook naar je eventuele ervaring met 2x8 raams.

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Alle bijenvolken op enkel 1 broedkamer met 10 ramen-methode

Bericht door peter-koi » zo 06 okt 2019, 18:34

Maar nu de hamvraag is het verstandig om komende zomer te doen met een spaarkast?
Ik geloof er wel in,het is een stuk minder onrust voor je bijen lijkt mij.

Groet Peter.

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Alle bijenvolken op enkel 1 broedkamer met 10 ramen-methode

Bericht door DontPanic » wo 09 okt 2019, 12:15

Interessante topic.

Kwam een tijd terug het volgende filmpje tegen van UoG Honey Bee Research Centre in Ontario, waar ze al 25 jaar gebruik maken van deze 'single brood chamber' methode. Filmpje is van 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=C_oYsyB1PvM

Zij geven in de reacties aan dat ze Langstroth gebruiken (10 ramen). Op de vraag hoe deze methode met Langstroth mediums zou werken antwoord hij: 'Niet goed, het is wel mogelijk om een volk in te winteren op 1 medium, maar dat is een stuk minder succesvol dan op Langstroth deeps'.

Langstroth (deep): 71.720 cellen.
Langstroth (medium): 45.640 cellen.
Segeberger (11 raam): 54.930 cellen.
Simplex (10 raam): 49.936 cellen
Simplex duhoka (10 raam): 68.115 cellen

Een Langstroth medium komt dus overeen met 10 raams simplex, waarvan de man van UoG aangeeft dat dit niet erg succesvol is (in Canada).

De vraag is dan natuurlijk bij hoeveel cellen het omslag punt ligt. Mij lijkt een Segeberger met 11 broedkamerramen nog steeds aan de krappe kant, maar wellicht heb ik het mis.

MvdB
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 jul 2018, 16:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Alle bijenvolken op enkel 1 broedkamer met 10 ramen-methode

Bericht door MvdB » zo 10 nov 2019, 15:45

Een imker die ik deze zomer heb leren kennen imkert op 1 segebergerbroedbak, hij zweert erbij. Hij geeft aan dat belangrijk is dat je snel een honingkamer erop zet zodat er ruimte is om voorraden op te slaan. Ik denk wel dat je die honingkamer met rust moet laten en alles wat daarin zit voor de bijen moet laten. Het is dus mogelijk, maar je moet de zwermstemming goed in de gaten houden.
Zelf ga ik komend jaar de Renson methode uitproberen, kijken of dit iets voor mij is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten