starterkop

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
De Woldimker
Berichten: 119
Lid geworden op: di 08 mar 2011, 17:49
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Steenwijkerwold
Contacteer:

starterkop

Bericht door De Woldimker » zo 27 mei 2018, 13:27

Ik ben bezig om een starter kop te maken die zo op een broed of honing kamer te plaatsen is .
Waar ik nu benieuwd naar ben , kan de ruimte boven de ramen ook te klein zijn of te groot zijn .
Er moet natuurlijk voldoende ruimte zijn dat de bijen bij de dopjes kunnen komen , maar is het ook een wijze raad , om
verder boven de ramen een paar centimeter ruimte te laten die als een soort verzamelplaats van jonge bijen kan fungeren
Zijn hier ervaringen mee ?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: starterkop

Bericht door ErikS » zo 27 mei 2018, 14:02


Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: starterkop

Bericht door oldtimer » zo 27 mei 2018, 15:57

Daar zijn ervarings regels voor.



Deze plaat met doppen bevindt zich met de onderkant op een afstand van ± 4cm boven de bovenlatten van de ramen.

Als je dit niet heemaal haalt kun je de ramen nog 1 cm optillen d.m.v een latje onder de oren.

Alles wat je wilt weten staat hier.
http://www.buckfastbevruchtingsstation. ... teeltstof/
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: starterkop

Bericht door Samuel Murray » zo 27 mei 2018, 21:46

De Woldimker schreef:Ik ben bezig om een starterkop te maken...
Wij kunnen allemaal gokken wat een "starterkop" is, maar mischien kan je het beter uitleggen. Het enige verwijzing naar "starterkop" die ik via google kunt vinden is een opzetstuk waarin cellen met larfjes worden gehangen om door een starter volk aangeblaast te worden.
... die zo op een broed of honing kamer te plaatsen is.


Ja, en dat is dan het probleem -- er is geen spraken van een broedkamer of honingkamer by het gebruik van een opzetstuk boven een starter volk. Dus, ik begrjip niet wat je bedoelt met "starterkop".

De Woldimker
Berichten: 119
Lid geworden op: di 08 mar 2011, 17:49
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Steenwijkerwold
Contacteer:

Re: starterkop

Bericht door De Woldimker » ma 28 mei 2018, 07:54

Sorry , dat mijn uitleg onvoldoende was ,
Ik had een verzamel broedaflegger gemaakt en die in een spaarkast gedaan
Na 10 dagen doppen gebroken , en er een teeltraam met larven ingehangen
Op zich ging dit goed , nu werd ik op het idee gebracht om in plaats van het teeltraam
Een starterkop of opzetstuk te gebruiken , die op de broed of honingkamer geplaatst word , een rand met daarin plaats voor de doppen
Het voordeel is dat de doppen dan van boven te controleren zijn op aanname en er kunnen meer doppen in .
Mijn vraag is , hoeveel ruimte mag er zijn tussen de ramen en de aan te broeden doppen , kan die ruimte te groot of te klein zijn ??

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: starterkop

Bericht door Tieme » ma 28 mei 2018, 10:42

Ik heb eens een dekplank een rand van 5 centimeter gegeven om zo een starterkop te krijgen voor op de spaarkast.
Daar gaten in geboord om er nicot dopjes in the kunnen plaatsen. Ik heb hem zelf nooit gebruikt, maar heb dit systeem (op Dadant) ooit in actie gezien in Eelde bij Wytze Faber geloof ik. En daar werkte het mooi. Hij blies ook nog een doppen aan in een honingkamer.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: starterkop

Bericht door Samuel Murray » ma 28 mei 2018, 12:24

De Woldimker schreef:Is het ook een wijze raad, om verder boven de ramen een paar centimeter ruimte te laten die als een soort verzamelplaats van jonge bijen kan fungeren?
Ik heb er geen ervaring mee en ik ben ook geen expert, maar:

1. Video's en foto's/plaatjes van de Hopkins methode tonen vaak/altijd dat er maar net voldoende ruimte onder de raam is voor de moercellen, en niet méér dan dat. Het wordt nooit pertinent gezegt, maar ik heb het idee dat de moercellen zo dicht mogelijk aan de rest van de volk moet zijn, voor optimale resultaat.

2. Ik heb de indruk dat jonge bijen (nurse bees) niet echt vaak weglopen van de raam/ramen waarop ze aan het werken zijn. Het is dus waarschijnlijk één van de voordelen van een teeltraam dat de moercellen midden-in de verzameling/tros jonge bijen hangt en niet ver weg de plaats waarop de jonge bijen zich verzamelen.

3. Een voordeel van een teeltraam is dat je de vordering van moerdoppen gemakkelijk kunt inspecteren, zelfs op dagen wanneer het niet veilig is om de cellen te kantelen. Als de moercellen in een starterkop zijn, moet je de starterkop heel hoog optillen (boven je hoofd) en van beneden bekijken, en je kunt niet door de cellen heenkijken (met het/een licht van achter).

4. Het zal ook gemakkelijker zijn om bijen van de cellen te vegen met een teeltraam, omdat de veegrichting ook de richting is waarin de bijen vallen -- bij een starterkop veeg je horizontaal, maar de bijen vallen verticaal naar beneden. Ook is de veegrichting veiliger bij een teeltraam -- je veegt namelijk langs de moercellen heen, maar bij een starterkop veeg je tegen de moercellen in.

5. Ik denk ook dat het gemakkelijker is om een teeltraam met één hand te houden en de ganzeveer in de andere, dus één imker kan de raam inspecteren. Je moet heel sterke vingers hebben als je een starterkop met één hand wilt tillen en dan met de andere hand (ganzeveer) de bijen afvegen (of je moet boven op de starterkop een soort hendel monteren waarmee je de starterkop gemakkelijk in één hand kunt houden).

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: starterkop

Bericht door oldtimer » ma 28 mei 2018, 12:49

Kun je de link in mijn bericht niet openen, heb je het niet gelezen, of heb ik je vraag niet begrepen.
De vraag is naar mijn idee duidelijk beantwoord.

Nog een keer dan: 4 cm. Bij meer gaan de bijen moeilijker naar boven!!
De Woldimker schreef: Mijn vraag is , hoeveel ruimte mag er zijn tussen de ramen en de aan te broeden doppen , kan die ruimte te groot of te klein zijn ??
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: starterkop

Bericht door Samuel Murray » ma 28 mei 2018, 13:43

oldtimer schreef:Kun je de link in mijn bericht niet openen, heb je het niet gelezen, of heb ik je vraag niet begrepen. De vraag is naar mijn idee duidelijk beantwoord.
Woldimker's vraag gaat niet om een starterkop in een startervolk, maar om een starterkop in een pleegvolk (aka finisher). Een startervolk is geen "normale" volk want het is maar een tijdelijk volk, er is zwaar ruimtegebrek, er zijn (vaak) alleen maar jonge bijen overal in de kast, en de bijen hebben allemaal maar één taak. Bij een pleegvolk is het anders.
Nog een keer dan: 4 cm. Bij meer gaan de bijen moeilijker naar boven!!
Er staat niet in de link waarom het 4 cm moet zijn. 4 cm kunnen geen bijen overbruggen, dus zelfs bij 4 cm lopen de bijen via de kastwanden naar boven. 10 cm extra zou geen verschil moet maken. Op Imkerpedia geeft ze de afstand aan als 2 cm. De bouwetekeningen van de VCI starter kast (ook via Imkerpedia) geeft de afstand aan als 7 cm. Maar... het gaan hier bij alle drie om startervolken (waarbij de cellen niet meer dan 24 á 48 uur lang in de kast zijn), en niet om pleegvolken (zoals in Woldimker's bericht).

Wimmels
Berichten: 51
Lid geworden op: di 27 mar 2012, 22:50
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Friesland - Jubbega
Contacteer:

Re: starterkop

Bericht door Wimmels » ma 28 mei 2018, 13:58

Als ik de berichten van de Woldimker lees, lees ik dat het om een starter gaat.

In de teelt worden deze met overlarven doorgaans altijd gebruikt. Ik zelf heb een starter opzet stuk op een 6 raams dadant kast gebouwd, maar dit kan natuurlijk net zo goed voor een volle kast van welk makelij dan ook.

Ik hanteer zo een 4 cm ruimte tussen de bovenkant ramen en onderkant deksel. In deze deksel heb ik met een 17mm boor gaten geboord waar de nicot dopjes inpassen. Omdat ik niet met een schuif werk, plak ik de deksel af met schilderstape voor ik de kast vul en opzet stuk plaats. Tijdens het overlarven verwijder ik de tape en plaats ik de nicot dopjes die gevuld zijn.

Na 24 uur kan je uit deze deksel de dopjes verwijden en overplaatsen in je pleegvolken. Deze doppen plaats je doorgaans in ramen afgesloten met een moerrooster. De raam plaats je het liefst tussen het broed.

De bijgevoegde foto is van het Overlarven 16 Mei voor de 1ste ronde van Ameland die 2 Juni ingezonden wordt(De moeren zijn nu aan het uitlopen)
Bijlagen
Starter 6raams.JPG

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten