Duhoka kast met souterain...

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Duhoka kast met souterain...

Bericht door Teake de Jong » do 19 jul 2018, 16:31

Beste ervaren Imkers;

Tijdens mijn inspectie ronde trof ik bij een van mijn duhoka kasten een zwerm aan onder de kast, ik neem tenminste aan dat het een zwerm betreft.
In de duhoka kast er boven heb ik de moer zien lopen en ik verwacht dat het volk onder de kast ook wel een moer zal hebben gezien alle raten die ze in de rappigheid hebben gebouwd.
Ik wil eerdaags proberen om dit volk in een kast te huisvesten, maar hoe pak ik dat nu precies aan...?

Mijn plan is om eerst de duhoka kast op een nieuwe bodem te zetten en vervolgens de bodem met de natuurbouw boven een lege kast af te slaan c.q. af te vegen, want erg hard stoten zal de raten teveel beschadigen lijkt mij.
Daarna de gebouwde raten los snijden van het varroa rooster en m.b.v. draadjes o.i.d in duhoka ramen monteren en vervolgens terug geven aan het volk en de dames de afwerking van de ramen laten verzorgen.

Is dit de juiste handelswijze?!
Alle advies is welkom.

Teake
Bijenkast met souterain.jpg
Geloof niet alles wat je denkt.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Duhoka kast met souterain...

Bericht door Kroese » do 19 jul 2018, 18:28

Ik zou zeggen die bodem op een lege BK plaatsen.
Maar ik zie dat de raten aan de kant aan de balken is vastgebouwd.
Misschien kun je daar toch een mes langs halen, en de boden toch op een BK bak zetten?

Anders moet je raat voor raat los snijden en met een elastiekje in een raam monteren.
Zal toch een keer moeten gebeuren.

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Duhoka kast met souterain...

Bericht door Teake de Jong » do 19 jul 2018, 21:23

Hoi Hennie,

Ja dat gaat een leuke operatie worden, moet hem inderdaad ook eerst nog los snijden van de bok waar de kast op staat, had ik nog niet eens gezien.
Elastiekjes, daar had ik nog niet eens aan gedacht, goed advies:-)
Zal proberen of ik met mijn plakkerige vingers ook nog een paar foto's kan maken!
Mooie klus voor de zaterdagochtend en mooie temperatuur in ieder geval.

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Duhoka kast met souterain...

Bericht door Teake de Jong » zo 22 jul 2018, 23:34

Zaterdagmorgen ben ik samen met bijenmaatje Froukje en o.a. een groot mes aan de slag gegaan om de zwerm onder de kast los te maken en in duhoka ramen te plaatsen.
Zwerm.jpg
We zijn als volgt te werk gegaan
De kast boven de zwerm met een mooi sterk volk hebben we op een andere bodem gezet en zo snel mogelijk weer op de oude plaats geschoven.
Om te voorkomen dat de bijen teveel zouden opvliegen hebben we ze een fijne nevel douche gegeven en vervolgens heb ik de raten los gesneden van de bok.
Daarna kon de bodem worden opgepakt en afgeklopt boven een lege duhoka kast met uitgebouwde ramen.
Natuur bouw.jpg
Het afkloppen had weinig tot geen resultaat, daarom hebben we de raten stuk voor stuk voorzichtig los gesneden en vervolgens de bijen eraf geveegd.
Het mes erin!.jpg
Na het afvegen werden de raten snel in een afgesloten bak gelegd, zodat we ze later in de werkplaats zonder bijen in duhoka ramen konden worden gemonteerd, zo´n plakkerige legpuzzle hadden we nog nooit gemaakt!
Ingepakt in duhoka raam.jpg
Daar ik door mijn voorraad duhoka ramen was, heb ik de avond ervoor maar snel een paar simplex broedkamer ramen omgebouwd tot duhoka, niet echt mooi, maar de meisjes vinden het prima!
Froukje kwam met het idee om rvs voorbouw draad aan een zijde van het raam te bevestigen , de ramen met raat te vullen en vervolgens de andere zijkant ook met rvs draad af te zetten, zodat de ramen met broed mooi opgesloten zitten.
Het geheel was gelijk al vrij stevig en we hopen dat de meisjes het verder zullen verstevigen.
De drie ramen met broed hebben we in het midden van de duhoka kast gehangen en we zijn zeer benieuwd hoe e.e.a. verder zal verlopen, hopelijk hebben we de moer onbeschadigd in de kast gekregen, ik laat ze eerst maar een paar weken met rust.
Zo gauw als het broed is uitgelopen probeer ik deze ramen zo snel mogelijk te vervangen, met alle littekens en dubbele bedrading zullen dit geen mooie broedramen worden en kunnen ze zo snel mogelijk de was smelter in.
Tijdens deze operatie werden er zelfs regelmatig bijen geboren, gelukkig hadden we er lekker warm weer bij!

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

joostY79
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 25 apr 2016, 17:02
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Carnica in Golzkast
Locatie: Genk (België)
Contacteer:

Re: Duhoka kast met souterain...

Bericht door joostY79 » ma 23 jul 2018, 06:40

Mooi gedaan ! :)

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Duhoka kast met souterain...

Bericht door Kroese » ma 23 jul 2018, 10:19

Een goede planning is het halve werk.
Een toch we intensief klusje.
Goed gedaan met die raampjes draad. :clap:
elastiek was bij die grote stukken in die grote ramen te slap geweest.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten