Geisoleerde kasten bouwen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Geisoleerde kasten bouwen

Bericht door Toxiq » wo 01 aug 2018, 03:00

Vrouwlief heeft kasten nodig.... Nou dat kan, met hout kan ik prima overweg
Ik heb nog een flinke voorraad eiken staan, het is zwaar, maar blijft wel lang goed

De kasten die we hebben (en dus de nieuwe) word dadant US 12r (515x515)

Ons landje blijkt nogal eens te kunnen uitblinken in extremen (warmte en kou) omdat tegen te gaan en het gewicht naar beneden te brengen wil ik geisoleerde kasten maken

Dadant kasten zijn (standaard ?) 22mm dik
Nu kan ik 10mm polystyreen nemen en daar sandwich panelen mee maken (voor en achter 6mm hout) het gewicht zal dan al met 40% dalen
Echter heeft polystyreen een R-waarde van 0.25 bij 10mm dik
Op 20 mm dik is dat al 0.55, dat scheelt dus best veel (helaas is 15mm dik polystyreen platen niet te vinden, dat zou nog het meest ideaal zijn)

Bij 20mm dik kom ik niet meer aan de 22mm wanddikte
Zelf vind ik dat niet zo een probleem, dan worden ze 28 of 30mm ook prima
ik maak ze immers zelf, hoeft niet uitwisselbaar te zijn met andere kasten en binnen het dadant spectrum zijn nogal wat verschillende smaken als ik het goed heb uitgezocht

De binnenmaat zal wel gewoon blijven kloppen

Mijn vraag is: zijn er punten waarom absoluut niet voor een dikkere wanddikte/afwijkende maat te gaan ?

Ps. ik wil geen styreenkasten kopen, zelfbouwen is ook de lol en als ik daarmee een betere kast kan bouwen dan is dat wel een uitdaging

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Geisoleerde kasten bouwen

Bericht door Tieme » wo 01 aug 2018, 08:49

Als je het alleen zelf gaat gebruiken kun je rustig afwijken qua wanddikte. Als de raampjes maar goed passen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten