moeren wisselen of vervangen hoe dan?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

moeren wisselen of vervangen hoe dan?

Bericht door Kroese » wo 15 aug 2018, 11:57

Wil je een moer vervangen in een hoofdvolk, dan zou je het volgende kunnen doen.
Zie ook dit:
viewtopic.php?f=63&t=33500&p=222106#p222106

Methode 1.
Sluit de oude moer boven het rooster in de honingkamer op.
Als er iets broed inzit dan gaat de moer gewoon door met leggen, anders kan ze wel eens op het rooster blijven zitten, en duurt het soms een paar dagen voor ze in die ramen gaat leggen.
Na 9 dagen is het broed gesloten in de BK.
Vanaf dat moment zou je de HK met de OK er af kunnen halen en tijdelijk in een 6Ramer kunnen hangen voor reserve.
Je weet nooit, en dooddrukken kun je altijd nog zeg ik altijd maar.
Je hoofdvolk is dan na een uurtje hopeloos moerloos, en kan een nieuwe ingevoerde JK krijgen in een Nicot, of door er een klein volkje met een krantje op te zetten.

Methode 2:
Sluit de OK op in een dichte Nicot, en hang haar tussen de broedramen.
Na 9 dagen is het broed gesloten, kan de NICOT er uit, en op de zelfde plek een Nieuwe NICOT met een JK er in hangen.
Deze vol met suikerdeeg, en het plaatje er af gehaald.
Is het hoofdvolk een ander ras, dan is het bijna zeker dat ze na 2 weken nog wekelijks op wisselcellen gecontroleerd moet worden, en moeten deze wisselcellen gebroken worden. Dat duurt soms een paar weken tot ze tussen de eigen bijen komt te zitten.

Methode 3: Extra volk = broedaflegger.
Ook kun je natuurlijk een flinke broedaflegger in bv een 6Ramer (piepschuim) maken van het hoofdvolk, met veel gesloten broed, en zeker 2 dikke voerramen er in. als je die thuis wilt laten, moet er veel extra bijen in geslagen worden, en het vlieggat moet klein gemaakt worden.
Voeren pas een week later, i.v.m. roverij gevaar.
Zo'n thuis gelaten broedaflegger verliest de meeste vliegbijen, en zal ook makkelijk een nieuwe JK accepteren.
Sommigen voeren gelijk een nieuwe JK in, anderen breken na 9 dagen de redcellen, en voeren dan een JK in.
Je kan de broedaflegger natuurlijk ook op afstand zetten, en de vliegbijen houden.

Tijdens de moerloze periode kan het volk tegen varoa behandeld worden.
in het algemeen in het nu toch de tijd om de varoa te bestrijden.

Ik zelf heb van veel sterke volken bijna al het broed in de bovenste BK gehangen.
De oude (nu 1 jarige) moer blijft beneden op 1 raam broed achter.
Ik heb tussen die 2 bakken een 2e vliegopening met een K-rooster.
Na 9 dagen is het broed in de boven bak gesloten, en leg ik een gaas raam op de onderbak onder de 2e vliegopening.
Ik heb er dan tijdelijk 2 volken van gemaakt. Afvliegen doen ze minder, omdat er bijen gewend zijn aan die 2e vlieopening, en die blijven gebruiken. Na het afscheiden zet ik een HK volkje met een standbevruchte moer met een krantje er boven op.
Als die moer naar beneden is, en goed aan de leg zou ik de OK uit de onderbak kunnen verwijderen, en het gaas raam er tussen weer weg kunnen halen.
Ik laat waarschijnlijk de OK moer onderin zitten, en haal het gaas raam tussen de 2 bakken weg.
Het moerrooster laat ik zitten.
Op dat moment heb ik 2 moeren in de kast, gescheiden door een moer rooster.
In het voorjaar heb ik ook zo 2 moeren op elkaar gezet, en dit heeft gewoon gewerkt.
Ik ga het experiment weer aan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten