Ik zit wat met m'n zwerm in de maag.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Ik zit wat met m'n zwerm in de maag.

Bericht door nyckle » vr 17 aug 2018, 21:31

De zwerm die bij mij kwam, is niet iets wat ik moet laten wapperen.

Gebleken is, dat de ontwikkeling en haaldrift meer dan goed is. Voor het noorden is een zwerm op 14 mei heel vroeg. ( denk ik).
Dat de zwerm defensief is, dat kan ik nu bepaald niet zeggen.
De kast staat op een rustige plek en honden en vee hebben er geen last van. Maar gaat de kast open, dan breekt de hel los.

De bijtjes hebben nu de tijd om na de laatste ingreep de boel weer op orde te maken. Maar mensen, wat waren er een bijen.... Eens eerder zoveel gezien en dat waren Buckfast.

Volgend jaar moet ik in elk geval er vroeg bij zijn. Ook met zwerm beheersing. Maar hoe in Godsnaam vind ik die ouwemoer!

Het zou ook wel leuk zijn om wat fruithoning te oogsten.

Misschien ben ik iets geschrokken bij de laatste ingreep. Maar bij de volgende keer dat deze moer met gevolg zal maar eens in een dorp terecht komen.

Wimmels
Berichten: 51
Lid geworden op: di 27 mar 2012, 22:50
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Friesland - Jubbega
Contacteer:

Re: Ik zit wat met m'n zwerm in de maag.

Bericht door Wimmels » vr 17 aug 2018, 23:59

In het voorjaar zijn volken kleiner en is de moer ook makkelijker te vinden.

Anders kun je ook met een moerrooster werken. Volk door de helft en kijken waar het broed zit na 2 weken.

Als het volk zo defensief is, zou je ook nog kunnen overwegen er een zachtaardige moer op te zetten(als je de oude eenmaal hebt)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ik zit wat met m'n zwerm in de maag.

Bericht door Hans van der Post. » za 18 aug 2018, 00:14

Wimmels schreef:In het voorjaar zijn volken kleiner en is de moer ook makkelijker te vinden.
Anders kun je ook met een moerrooster werken. Volk door de helft en kijken waar het broed zit na 2 weken.
Als het volk zo defensief is, zou je ook nog kunnen overwegen er een zachtaardige moer op te zetten(als je de oude eenmaal hebt)
Inderdaad het moerrooster tussen de twee bakken.
Bij het zoeken de twee bakken uit elkaar. Kijk dan beginnend in het midden in de bak waar de moer zit
Vervolgens rechts of links vanuit het midden naar de kant.
Als het enigs kan gebruik weinig rook en blaas dan over de toplatten en niet tussen de raten.
Vind je de moer nog niet zet dan de twee bakken elk op een bodem kijk dan naar een uur welke bak onrustig is....... juist daar zit geen moer in. :)
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten