De beide bakken zaten nog bomvol met bijen, de heide ging niet door dit jaar.
De OK's zaten met alle broed in de bovenbak, het broed in de onderbak was uitgelopen.
Op 4 september heb ik 1 raam open broed in het midden in de onderbak gehangen.
Op 13 september was dus na 9 dagen het broed in dat raam gesloten.
Op die 13e september heb ik van 10 sterke volken de bovenbak op de bodem geplaatst. Die bovenbak zat al ruim voldoende in het voer. Ik heb een aantal ramen met bijen afgeslagen op oude onderbak met dat raam gesloten broed.
Dit omdat een aantal vliegbijen toch weer die oude moer gaat opzoeken.
Daarna heb ik een vel plastic op de onderbak met de oude moer gelegd.
Hierop de 2e vliegopening weer terug gezet. Er waren veel vliegbijen gewend op die boven opening, omdat de moer toen boven zat.
De bovenbak was dus door het plastic ineens hopeloos moerloos geworden. Ik heb direct een EWK met een bevruchte moer van de laatste serie er plat opgelegd, gescheiden door een stukje krant.
een smal randje erop om de dikte van de EWK even op te vangen, dekplank erop met een voerbakje.
3 dagen erna heb ik de EWK's er af gehaald. Bij 2 van de 10 hadden ze redcellen aangezet op het platliggende broed van de EWK. Die waren dus mislukt. Maar ik had nog wat reserve, 2 nieuwe moeren in een NICOT ingevoerd.
Vandaag 20 september alle moeren gezien, + larven
2 bovenbakken heb ik nog een raam BRIAS van de oude moer uit de onderbak gegeven, plus een aantal ramen van die oude moer afgeslagen in de bovenbak die 2 boven volken zaten wat mager in de bijen, toch weer veel naar beneden afgevlogen.
allle anderen nemen nog steeds 2 liter voer per dag op.
Dus een geslaagde actie kan ik wel zeggen.
In het voorjaar breng ik ze gewoon dubbel naar de fruit, zonder het plastic er tussen, maar wel een moer rooster er tussen.
Dat is me dit jaar ook goed gelukt bij 4 volken met dubbele moeren.
Een voordeel is dat ik in het voorjaar de oude (gele = 2017) moeren er gewoon onderuit kan halen, en de Rode (2018) moeren het hele volk kunnen overnemen.
Wel veel werk, maar ik heb nu genoeg tijd.......

https://youtu.be/0VJM3Y0eRgI