Vitrinekast bouwen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » wo 11 dec 2019, 15:25

Ik vreesde dat dit volk het niet zou halen door de vele mijten. Daarnet de voorste OSB plaat en isolatie weggenomen om een goed zicht te krijgen op de wintertros. De bijen zitten helemaal links vooraan en het lijkt erop dat ze toch nog met voldoende zijn om de winter te overleven. Via de onderkant zijn bijen te zien op 7 straatjes.
Bijlagen
Wintertros3.jpg
Wintertros2.jpg
Wintertros1.jpg
Laatst gewijzigd door tomer op wo 11 dec 2019, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door Tieme » wo 11 dec 2019, 17:08

mooi hoor. Ik denk dat die het wel halen

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » zo 15 dec 2019, 22:55

Tijdens het oxalen ziet het er zo uit...
Bijlagen
Oxalen2.jpg
Oxalen.jpg

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » wo 08 apr 2020, 16:46

Het volk in de vitrinekast heeft de winter goed overleefd.
Ik heb daarnet aan beide kanten enkele raten uitgenomen om te inspecteren. De middelste 5 raten heb ik laten hangen, want ze zijn aan het glas vastgebouwd en ik wou deze niet beschadigen. Er blijkt nog zeker voldoende voer in de kast te zitten. De buitenste raten (1 en 11) zijn redelijk leeg maar raten nr 2 en 10 zijn goed gevuld. Daartussen raten met broed (dus broed op 7 raten).
Ik heb er een honingkamer opgezet zodat het broednest niet volloopt met nectar. Of bouwen ze dan gewoon verder naar onderen??
Ik heb bewust geen moerrooster gelegd zodat de koningin in de honingkamer kan beginnen leggen. Wanneer ik ze daar tegenkom zou ik tijdelijk een rooster kunnen leggen om het zwermen meer in de hand te hebben. Indien zwermstemming kan ik doppen weghalen en bvb een veger maken. De nieuwe koningin mag daarna terug haar broednest in de vitrinekast beginnen. Is dat een goed idee zo? Het is minder natuurlijk, maar het gaat mij erom geen zwermen kwijt te spelen.
Bijlagen
Vitrine3.jpg
Werksterbroed
Vitrinenr2.jpg
Wintervoer
Vitrinenr1.jpg
Zicht op de onderkant van de raten

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » do 23 apr 2020, 00:57

De honingkamer werd wel gebruikt en gevuld, maar minder dan verwacht. Ze bouwen vooral naar beneden toe en de raten worden dus met de dag langer. Ik heb de honingkamer eraf gehaald omdat ik dringend bij andere volken plaats moest geven.
De koningin is soms te zien terwijl ze eitjes legt op de buitenste ramen. Ik ben benieuwd of ze binnenkort zullen gaan zwermen.
Bijlagen
Vitrine22april3.jpg
Voorkant
Vitrine22april2.jpg
Zijkant
Vitrine22april1.jpg
Achterkant

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door Tieme » do 23 apr 2020, 08:52

Wat mooi toch. Ik denk dat ik ook maar een kijkkast in mijn Garage ga inbouwen. Mooi vanuit een luie stoel naar de bijen kijken.....

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » zo 10 mei 2020, 00:03

De vitrine zit met de dag voller met bijen, ze hangen ondertussen bijna tot op de bodem. De raten zijn nauwelijks te zien omdat ze omhuld worden met een gordijn van bijen. De langste raten zijn nu ongeveer 55 cm, er is nog 20 cm over tot beneden.
Omdat de kast zo vol zit, was ik benieuwd naar de zwermdrang en heb ik gisteren via het achterluikje wat rook geblazen onder de raten. Minstens 1 gesloten en 1 open dop verschenen zichtbaar aan de onderkant. Ik verwachtte dus vandaag een zwerm, maar niks... Het zal misschien voor morgen zijn, wanneer ik aan het slingeren ga.
Bijlagen
20200507_221613.jpg
Dop vitrine.jpg

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » vr 15 mei 2020, 23:52

De vitrinekast heeft een mooie grote zwerm opgeleverd.
Vanmorgen was er getuut te horen. Om 16u is er dan een zwerm afgekomen. Deze ging in de hazelaar hangen waaronder de vitrine staat. Dus gemakkelijk te scheppen door 2 takken af te knippen en in een nieuwe kast te schudden.
Ik vraag me af of dit nu een voorzwerm was met de oude koningin, of een "zingende voorzwerm" met een jonge koningin, aangezien er zeker al een dop moet uitgelopen zijn ondertussen.
Bijlagen
20200515_165542.jpg
Zwerm vitrine.jpg

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » vr 22 mei 2020, 14:45

Ik heb al veel geleerd van de vitrine. Vooral dat het bij de bijen niet altijd volgens de regels van de boeken gaat.
Na de voorzwerm heb ik via het achterluik alle doppen weggehaald die ik vond op het zicht én op het gevoel. 7 onrijpe doppen en 1 met een kwaker erin.
De bijen waren zo braaf dat ik mijn hoofd door het luik kon steken om te kijken en met mijn vingers tussen de raten kon voelen zonder probleem. Er zijn blijkbaar buiten mijn bereik nog een aantal doppen blijven hangen :lol:
Hier een overzicht van de afgekomen zwermen:
9/5 gesloten dop gezien.
15/5 tuter te horen en voorzwerm met oude gemerkte koningin om 16u.
19/5 eerste nazwerm om 14u.
Tweede nazwerm om 15u. Deze is teruggevlogen naar de vitrine.
22/5 derde nazwerm om 13u.

Ik denk dat het nu wel zal gedaan zijn...
En anders doen ze maar. Als je thuis bent en ze gaan altijd zo laag hangen, is het een mooie en gemakkelijke manier om extra volken bij te krijgen.
Als je niet thuis bent of ze gaan op een onbereikbare plek hangen daarentegen is het een goede manier om volken te verliezen :D

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » zo 20 sep 2020, 00:53

Het inwinteren van deze kast gaat volgens het voorbeeld van Astrid, met een kom die ik vul via het achterluik.
Volledig vol = 3 liter siroop en dat nemen zij vlot op in een paar uur tijd.
Bijlagen
Vit1.jpg
20200914_193730.jpg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 33 gasten