Vitrinekast bouwen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door Astrid Schoots » wo 14 nov 2018, 10:50

Ha Tomer, allereerst: wat een prachtige kast n al, om te smullen, echt mooi werk!
Ach ja, 35 of 37 mm, het scheelt maar 2 mm. Meestal is het verschil (10-raams en 11-raams) 35 of 38,5 mm, en dat verschil is de dikte van een bij. Oftewel: met de grotere raatafstand heb je een gehele extra laag bijen nodig om tussen de ramen te vullen en warm te houden, dus voor de winter minder gunstig. En met jouw 37 mm scheelt het een halve bijendikte, ik weet niet hoe de bijen dat gaan oplossen ;-)
Ik gebruik ook kamijzers of kantelen in sommige kasten, idd heel stabiel. Maar die heb je in alle breedten! Op de foto drie soorten: 9-, 10- en 11-raams.

Ruimte tussen de latten voor evt verenigen of overlopen: dan zou ik echt minimaal de buitenste zijlaten in het begin weghalen, anders wordt de verbinding moeizaam en traag.

Glas of multiplex paneel: voor verhuizen lijkt me dat niet nodig, zo ruig zal je toch niet tekeer gaan. En dan zijn wat stevige schuimrubbers rondom veel effectiever. Belangrijker is het om iets aan lichtschut te doen. Mijn observatiekasten stonden altijd sowieso in de luwte, maar met name voor de jonge bijen bij het smiddags invliegen blijkt al dat licht toch verwarrend en vliegen ze in het begin nodeloos tegen de glaswanden: daarom altijd iets van rolhorretjes oid ervoor. Qua temperatuurisolatie maakt het allemaal niets uit: ook in een gemiddelde houten kast zal bij stevige vorst de rijp tot op enkele cm van de tros naderen (niet bij een superisolerende dikke korf of dikke boomstam/bijenklos!!) Verschil met glas is dat je dat dan ook kan zien.

Nog even over de latten: ik vind ze sowieso heel breed, daar kan best nog een strookje van af (eerste keer netjes in het midden van de kantelen leggen, wordt direct vastgekit. Of desnoods alleen aan de uiteinden wat breder klemmend, en de rest smaller). Mijn voorkeur gaat inderdaad uit naar driehoekige toplatten (idd óók onnodig om dan strookje in te smelten), al zullen de bijen ook bij vlakke latten de raat uiteindelijk er volop tegenaan bouwen. Maar de breekhoek is bij een driehoekslatje kleiner, en de raat zit direct vanaf het begin solide eromheen. Bij een vlak latje kan dat even langer duren. En ja, zo'n verticale versteviging vind ik wel slim, zeker als je een rijk drachtgebied hebt. En je kan lastig spijlen zoals je in een korf doet. In mijn hoge natuurbouwkast heb ik driehoekige zijlatten, maar in de observatiekast gaat dat niet, dus ja, een goed idee.
Bijlagen
IMG_0359.JPG
stevige raataanzet
IMG_1343.jpg
9-, 10- en 11-raams afstandrepen (kantelen of kamijzers)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » wo 14 nov 2018, 13:17

Bedankt Astrid, ik zal wat aanpassingen doen, zodat het voor de bijen zo perfect mogelijk is. Nieuwe latten met een driehoekige onderkant en iets van verticale versteviging. En andere kamijzers op 35 mm. Maar waarom zou je de latten minder breed maken? Hoe breder en dikker hoe sterker toch? De toplatten van de dadant ramen in mijn kasten zijn ook 2,8 breed en 2 dik. Er is een ruimte van 9 mm tussen de latten.
Er komt idd ook nog iets voor het glas tegen het licht, ik denk multiplex panelen, rieten horretjes kan ook.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door Kroese » wo 14 nov 2018, 14:25

tomer schreef: Nieuwe latten met een driehoekige onderkant en iets van verticale versteviging.
je kunt gaatjes in de latten boren, en er sate pennen in lijmen. dat geeft verticaal stevigheid.
Onderaan een dwars sate pen om ze recht te stellen.

Ik heb lang geleden ook eens zo'n kast vervoerd van huis naar de verenigings stal.
Daar aangekomen waren er raten afgebroken en lagen onderin de kast.
De volgende dag heb ik het weer kunnen restaureren .
Daarna sate pennen in de latten geboord en gelijmd.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » wo 14 nov 2018, 17:26

Ik heb de bestaande latten aangepast: 45° schuin afgezaagd. De gleuf zorgt denk ik voor extra stevigheid als die vol was gegoten wordt.
Afmetingen zijn 45 lang, 2,8 breed en 2 dik. Oortjes zijn 2,5 breed en 1 dik. Goed zo denk ik.
Er komen nog een paar satestokjes in.
Bijlagen
PB140011.JPG

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door Astrid Schoots » wo 14 nov 2018, 18:09

Tomer, ziet er super degelijk uit!
veel plezier met het vervolg - en nu maar wachten op een zwerm ;-)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » ma 19 nov 2018, 16:16

Ik ben nu bezig met een tweede vitrinekast, eentje in tropisch hardhout. Ziet er nog mooier en steviger uit. Dit hout komt ook van balken uit de afvalcontainer.
Vraagje over het glas: welke dikte kan best gebruikt worden? 0,5 cm of eerder 1 cm?

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door Astrid Schoots » ma 19 nov 2018, 17:57

0,5 cm of eerder 1 cm?
..ligt eraan wat je in de afvalbakken vindt ;-)
Je pakt het allemaal superdegelijk aan, mijn compliment,
maar ik gebruikte gewoon glas van 5 mm. Geen ervaring met het dikke glas, lijkt me wel mooi.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door maartenkleijne » ma 19 nov 2018, 18:12

Ik heb geen enkele ervaring maar ooit had ik een plan en toen heeft glashandel mij gezegd: 'spiegelglas' 0.6mm.
gr,
m

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » ma 19 nov 2018, 18:58

Ok, ik zal zien wat ik vind. Er zijn overal wel gratis ramen op te halen van verschillende dikte. Dikker is steviger, maar zwaarder.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » do 22 nov 2018, 01:49

Ik heb gratis glasplaten van 12 mm dik opgehaald. Zwaar en moeilijk te snijden, maar het is uiteindelijk toch goed gelukt. Morgen zet ik het glas erin. 5 of 6 mm zou inderdaad al dik (en zwaar) genoeg geweest zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten