kunstraatpers simpel zelf maken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
AnneO
Berichten: 35
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 10:04
Imker sinds: 1990
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

kunstraatpers simpel zelf maken

Bericht door AnneO » za 16 mar 2019, 20:07

Hallo mede- Bijenhouders.

Ik ben lid geworden van dit forum om jullie te kunnen vertellen hoe ik goedkoop en op een zeer eenvoudige wijze 2 kunstraatpersen heb gemaakt.
Achteraf zag ik op het forum dat Rens op 5 jan. 2017 opperde om het plankje van de pers gelijk in de siliconenrubber te laten zakken. Dit heb ik gedaan en ook voor het opvangen van de overtollige was heb een wat andere oplossing.

Voor de hechting van de siliconenrubber en het hout gebruik ik vogelgaas ( 1,3 x 1,3 cm. maaswijdte) in plaats van primers, lijmen en kitten. Met dank aan Der Bienenbär
Als mal gebruik ik een verstelbare bekisting. Dit zijn 4 plankjes die iets langer en breder zijn dan de lengte en breedte van de pers.
Bijna aan het eind van ieder plankje zit een dwarslatje zodat je de plankjes op ieder hoekpunt aan zijn buurman kunt vastklemmen met een lijmtang. (molenwieksgewijs)
Je hebt dus ook 4 kleine lijmtangen nodig.
Verder nodig: 1 kg. silicone C-20 A en 20 gr. B- component.
2 plankjes hechthout 34 x 26 cm. en 2 cm. dik (moeten precies even groot zijn).
Voor de zij-panelen: 2 plankjes van 43 cm. lang. 9 cm. breed
1 plankje hechthout 34 x 10 cm. en 2 cm. dik.
1 pianoscharnier 3 cm. x 34 cm. ( 4 cm. is beter).
houtschroeven

Werkwijze:

- 1 plankje van de pers bekleden met vogelgaas en zo dicht mogelijk tot de rand vastzetten met nietjes met een tacker.
Nadien het gaas hier en daar een beetje omhooghalen met de punt van een mes, zodat er een beetje ruimte tussen
plank en gaas ontstaat waar de siliconen achter kan lopen.
- Het andere plankje insluiten met de verstelbare bekisting en naden goed dichtmaken met plamuur( hoeft niet hard te worden).
- Kunstraat op het plankje plaatsen in de mal. Dit moet precies passen en goed vlak liggen.
- 2 mm. siliconenrubber op de kunstraat gieten. In dit geval is dat ongeveer 200 gr, Ik gebruik 1,5 % component C.
Ik giet het aan een kant en laat het daarna naar de andere kant vloeien door de mal scheef te houden en weer iets terug.
Met een lucifertje kun je de verdeling controleren en daarna de mal een nacht waterpas laten staan.
-De volgende dag weer 2mm. siliconenrubber opgieten(200gr.) en vlak uit laten lopen. Daarna direkt het plankje met het gaas in de mal in
de nog vloeibare siliconenrubber laten zakken en iets aandrukken. Ik heb 2 pakken suiker gebruikt(als gewicht).

- De volgende dag de bekisting weghalen. Dit gaat heel gemakkelijk door de lijmtangen weg te halen en eventueel m.b.v. een plamuurmes.
Het onderste plankje voorzichtig losmaken van de kunstraat en ook bekleden met gaas.
Het andere plankje met siliconen en kunstraat opnieuw insluiten in de mal met de kunstraat bovenliggend. De randen zijn nu goed afgesloten
door de siliconenrubber maar wel op de verticale naden letten en eventueel opvullen met plamuur.
- Nu het proces herhalen: dus 2mm. op de kunstraat en na een dag nog eens 2mm. en het andere plankje met vogelgaas
in de mal laten zakken.
- Na een nacht het geheel ontmallen. Soms zit er aan de Zijkant wel eens een leemte tussen hout en siliconen, dit moet je dan even
opvullen met een beetje siliconenrubber. Voor kleine hoeveelheden hoeft er maar een drupje component-B bij!!
Nu het overtollige rubber aan de zijkanten vlak wegsnijden met een scherp mes en het pianoscharnier plaatsen.
Een scharnier van 3 cm. lukt net maar ik heb wel een paar gaatjes extra geboord verder van het midden.
Even in de oven om de was zacht te maken en dan kun je de pers al vrij gauw open maken en de rest van de was verwijderen.

De zijpanelen van de pers laat ik aan de achterkant 7 cm. uitsteken en aan de voorkant 10 cm.
De bovenkant van de dichtgeklapte pers moet net iets boven de zijpanelen uitsteken.
Vervolgens een sterk latje vooraan boven op de pers schroeven en aan beide zijden 5 cm. laten uitsteken. Je kunt dan met je wijs- en
middelvinger om het latje en de duim op het zijpaneel, de pers opentrekken of drukken. Dit werkt prima.
Een latje op het eind van de 7 cm. aan de achterkant van de zijpanelen dient als steun van de opengeklapte pers.

Aan voorkant van de pers plaats ik nu het plankje van 10 x 34 cm. tussen de zijpanelen om de bodem van de pers te verlengen.
Aan de onderkant schroef ik ze aan elkaar vast met twee latjes en met schroeven door de zijpanelen.
Op het eind van dit balkon nog een keerlatje plaatsen en 2 mm. siliconenrubber gieten(80 gr.) De naden aan de onderkant opvullen
met plamuur zodat er aan de bovenkant wat rubber tussen de naden loopt.
Om een drempel aan de voorzijde van het plateau te krijgen kun je de volgende dag de achterzijde van de pers iets hoger zetten
en nog een beetje siliconen tegen het keerlatje gieten. De volgende dag kun het keerlatje verwijderen.
Het persen:
De temperatuur van de was in de au bain houd ik zo laag mogelijk.
Alleen het verticale deel van de pers benevelen met gewoon water met een plantenspuit (zo fijn mogelijk).
Als je beide kanten van de pers beneveld dan ontstaan er scheuren in de was!
De was tegen het scharnier gieten en de pers rustig dichtdrukken. De overtollige was loopt op het plateau voor de pers.
Zodra deze was gestold is, kun je het gemakkelijk wegnemen met een plamuurmes. Je kunt nu voorzichtig de pers opendrukken
met de vingers om het heflatje en de duim op het zijpaneel. Zo kan de was nog wat na koelen.
Met het plamuurmes de kunstraat voorzichtig loshalen.


Op deze manier pers ik met 2 persen ruim 1 kg. per uur zeker 3 uur lang . Ik heb in totaal 15 kg. met deze persen gegoten.
Een stabiele pers en geen gedoe met waterbakjes en waterkoelsystemen. Ideaal voor de kleinschalige imker.

gr.
Anne
IMG_3881.JPG
IMG_3883.JPG
IMG_3884.JPG
IMG_3886.JPG

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: kunstraatpers simpel zelf maken

Bericht door Fish » ma 18 mar 2019, 10:13

Mooi verslag! Ik was benieuwd of je de 1kg per uur per pers haalt, of dat je in totaal aan de 1kg per uur zit met twee persen?

AnneO
Berichten: 35
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 10:04
Imker sinds: 1990
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: kunstraatpers simpel zelf maken

Bericht door AnneO » ma 18 mar 2019, 17:08

Dank je Fish. In totaal 1kg. met 2 persen. Dus 1 pond per pers.

gr.
Anne

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: kunstraatpers simpel zelf maken

Bericht door Fieke01 » do 03 okt 2019, 13:45

Ik vind dit een schitterend idee alleen ben ik zelf helemaal niet zo handig.
Zijn deze silicone platen ergens te koop voor simplex maat broed- en honingramen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten