Welke refractometer?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Welke refractometer?

Bericht door DontPanic » di 30 jul 2019, 16:31

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een refractometer. Na enig Googlen en hier op het forum een aantal topics gelezen te hebben zie ik de volgende opties:

-Geller: 74 euro.
-China / Duitse ebay 15-20 euro.
-NLse webshops 40-50 euro.

Ze lijken qua uiterlijk allemaal op elkaar, maar geen idee of er veel kwaliteitsverschil inzit. Is het zo dat de NLse webshops gewoon de Chinese modellen importeren en er een dikke marge bovenop gooien, of zijn deze daadwerkelijk betere kwaliteit? (Weet niet of ik links mag posten naar de specifieke modellen?).

Hoor graag jullie mening / ervaringen.

Bedankt.

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Welke refractometer?

Bericht door bazzel » di 30 jul 2019, 23:42

Hoe en waar ga je ze ijken?
Ik verwacht dat de nl shop ook China spul is. Wellicht mssn andere kwaliteit China spul...meet instrumenten ook al zijn ze 100den euro's moet je om de zoveel tijd gaan ijken. Dit kost veel geld. Wil je dit met olijf olie of ijkhoning gaan doen dan wordt het ijken wat minder precies en maakt de kwaliteit wat minder uit is mijn mening.
Wil je profie en koop je een goede laat hem dan ook ijken anders heeft het geen zin. Leer dan ook hoe je goed moet meten...

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Welke refractometer?

Bericht door DontPanic » wo 31 jul 2019, 13:50

Voor het begin van mijn imkercarrière zat ik inderdaad aan de olijfolie methode te denken. Wil niet gelijk honderden euro's investeren, maar het verschil tussen bijvoorbeeld 15-20 en 40-50 euro zou het me wel waard zijn mits het daadwerkelijk betere kwaliteit is.

Het gaat met name om een idee te hebben van de houdbaarheid en wel of niet te te oogsten bij niet verzegelde ramen.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Welke refractometer?

Bericht door oldtimer » do 01 aug 2019, 09:40

Een van de belangrijke dingen tijdens het meten is de temperatuur van de honing en daarmee de temperatuur van het ding.
Als dat allemaal 20 graden Celsius is zit je heel aardig in de buurt van de werkelijkheid. Het gaat met de door ons waar dan ook gekochte apparaatjes van onder de 100 euro slechts om een indicatie. Voor het echte meetwerk heb je beter nodig.
Alexander (Lex)

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Welke refractometer?

Bericht door DontPanic » do 01 aug 2019, 11:47

Bedankt allen! Duidelijk verhaal.

Fijn om te weten dat de bouwkwaliteit gelijk is!

Voor nu zal het dan dus eentje van het Duitse Ebay worden. Wordt verzonden vanuit Duitsland (maar komt dus toch uit China). Lagere prijs dan NL, en hoeft niet zo heel ver te reizen. Goede middenweg dus.

@oldtimer, de refractometers claimen Automatic Temperature Correction (ATC) te hebben en te werken tussen 10 en 40 graden. Werkt dit in de praktijk niet zo heel goed?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Welke refractometer?

Bericht door oldtimer » do 01 aug 2019, 13:36

Ook nog ATC voor die paar centen :lol: daar zou ik maar geen rekening mee houden.
Alexander (Lex)

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Welke refractometer?

Bericht door DontPanic » do 01 aug 2019, 17:55

oldtimer schreef:Ook nog ATC voor die paar centen :lol: daar zou ik maar geen rekening mee houden.

Haha, zal de olijfolie eens in verschillende temperaturen meten en zien hoe veel het verschilt zodra ik hem heb!

Maar idd, verwacht niet veel van de ATC voor dat geld!

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Welke refractometer?

Bericht door DontPanic » ma 12 aug 2019, 20:49

Heb de refractometer vandaag binnengekregen. Gelijk getest met extra virgine olijfolie. Heb hem nog niet geijkt, maar in verschillende temperaturen gemeten hoeveel Brix hij aangeeft, en wat de gecorrigeerde Brix waarde is.

De temperatuurmeter gaf geen decimalen aan, dus de test is niet heel accuraat. Het leverde de volgende waarden op:

21 graden: 70.5 Brix -- Gecorrigeerd* 71.9 Brix
24 graden: 69.9 Brix -- Gecorrigeerd* 71.3 Brix

* Gecorrigeerd voor temperatuurafwijking op basis van deze calculator https://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/.

Al met al niet ontevreden. Hij zou tussen de 71-72 Brix moeten aangeven met extra virgine olijfolie. ATC werkt iig zeker niet.

Verder zit er een kras \ viezigheid op de schaal (zie foto). Hierover een klacht ingediend bij de verkoper. Voor dat geld mag je eigenlijk niet echt klagen, maar het blijft een nieuw product, dus we zullen zien of er een (gedeeltelijke) refund in zit.
IMG_6183.jpg
Op de foto test met eigen honing i.p.v. olijfolie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten