Dadant US - gebruik dampplaat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Dadant US - gebruik dampplaat

Bericht door Tieme » do 31 okt 2019, 10:49

Er wordt de laatste tijd overigens wel meer geopperd (onder anderen in het nieuwe boek van Seeley) dat condensatie in de kast de bijen veel vlieguren in de kou kan schelen als ze water nodig hebben. De bijen hoeven niet hetzelfde klimaat in de kast als wij in huis. Net zoals ze het ook niet behaaglijk warm hoeven te hebben. Dat is niet goed voor ze. Ze moeten de winter voelen.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Dadant US - gebruik dampplaat

Bericht door Toxiq » do 31 okt 2019, 13:18

Valt ook wat voor te zeggen, ze liggen op de dekplank, als isolatie
We zullen zien hoe het zich ontwikkelt deze winter
Dank voor de heldere inzichten, wij hebben weer wat geleerd

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: Dadant US - gebruik dampplaat

Bericht door Iwe » di 05 nov 2019, 18:23

Ik imker enkel met houten kasten. In de zomer op honingkamers gebruik ik ook een folie maar na de laatste slinger gaat er overal een fijn nylon insectengaas over met daarop een lege bak. De lege bak dient om te voeren, in een verfbak(past perfect) en door een hoek van de afdekking om te slaan. Na het invoeren stop ik 2 jutte zakken (zandzakjes) gevuld met ruwe schapenwol in de plaats, de bak is dan halfvol. Schapenwol is dampopen en kan zelfs 30% vocht opnemen zonder aan isolatiewaarde in te boeten. De bijen propoliseren dit gaas dicht en laten vaak in de hoeken een tipje open, het is vooral hier dat de waterdamp condenseert (koude hoeken) bij een dampdichte afdekking (ook in kunststof kasten). Je kan ook afdekken met een lap canvas.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Dadant US - gebruik dampplaat

Bericht door bee-tree » wo 06 nov 2019, 21:03

Iwe schreef:
di 05 nov 2019, 18:23
Ik imker enkel met houten kasten. In de zomer op honingkamers gebruik ik ook een folie maar na de laatste slinger gaat er overal een fijn nylon insectengaas over met daarop een lege bak. De lege bak dient om te voeren.
Na het invoeren stop ik 2 jute zakjes - gevuld met ruwe schapenwol in die bak .Die is dan halfvol wol.
Schapenwol is DAMP-OPEN, dus waterdampdoorlatend,
en kan zelfs 30% VOCHT OPNEMEN ZONDER WARMTE- EN KOUDE-ISOLATIEWAARDE TE VERLIEZEN.

De bijen propoliseren het insectengaas dicht en laten vaak in de hoeken een tipje open, het is vooral hier dat de waterdamp condenseert bij die koude hoeken) bij een DAMPDICHTE, dus
WATERDAMPWERENDE afdekking (ook in kunststof kasten).
IWE, ik ben zo vrij geweest jouw bericht te redigeren opdat ik het beter snap.
30 jaar geleden paste ik óók wollen kussens toe. Thans houd ik geen schapen meer.
Ik gebruik nu kussentjes uit de kringloopwinkel die gevuld zijn met schuimrubber en wellicht
ook wol.
Heb jij je kennis over het behoud van de isolatiewaarde van wol na opnemen van
30 % waterdamp van internet geplukt ?
Dan heb jij een andere site gevonden dan ik. De mijne zegt dat schapenwol tot 35 %
vocht kan binden zonder isolatiewaarde te verliezen.
Ik vond de site m.b.v. de trefwoorden damp-open wol.www.dutch blue label.nl
"Schapenwol een natuurlijk alternatief isolatiemateriaal in het bouwvak;
en wellicht ook in het imkersvak" Maar er is een geducht tweede natuurlijk alternatief
op de markt, namelijk isolatieplaten van vezelhennep die lijken op vilt.
Die worden geproduceerd door HEMPFLAX in Oude Pekela.
Ik heb vanmiddag 4 kleine stukken meegekregen om ze uit te proberen op mini-plus
kastjes en dergelijke.
Tijdens de open dag, afgelopen zaterdag, bij het 25-jarig jubileum met 1000
bezoekers van HempFlax,
vertelde de gids, dat het vocht,wat ze heel langzaam opnemen, snel verdampt,
zodat de isolatiewaarde hoog blijft. Die eigenschap controleer ik als eerste.
Wordt vervolgd. Zj. :b10:
[attachment=1]IMG_20191106_142933_resized_20191106_023444468.jpg[/attachment
De foto is bewonderenswaardig in ijltempo vanwege de drukte, door de heer Panman
van de "reception" gemaakt en hij hoort graag jullie reacties.

De lichtgewicht luchtig en wollig aanvoelende platen worden vooral toegepast in de bouw
en auto-en vliegtuig industrie.
Van vezelhennep worden 10000 andere producten gemaakt. Het areaal vezelhennep
neemt enorm toe. Er komt geen bestrijdingsmiddel op het gewas,
Het meters hoge gewas levert een grote bijdrage aan de CO2 vermindering.
Bijlagen
IMG_20191106_142933_resized_20191106_023444468.jpg
IMG_20191106_142933_resized_20191106_023444468.jpg
vezelhennepkussentjes voor
mini-plus kastjes e.d. formaat.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Dadant US - gebruik dampplaat

Bericht door marc » do 07 nov 2019, 10:03

Op vraag van enkele gebruikers werd een tijd als doorlatende isolatielaag in het DB Plus deksel ook hennepisolatie als keuze aangeboden.
Ik ging erop in om het meer natuurlijk aspect, sommigen vonden dat belangrijk.
Geeft tijdje goede dampdoorgang maar de vochtige lucht was voldoende om de mat al heel snel te laten schimmelen en ze werd met de dag dunner.
De fabrikant (Thermohanf) beweerde dat de vezel waterafstotend was, maar dat was duidelijk niet het geval. En voedingsbron voor schimmels.
Was ook stuk duurder dan de klassieke open isolaties. Het product werd snel terug afgevoerd.
In een saunaklimaat is hennepisolatie geen goede oplossing als vochtdoorgevend materiaal. Met volledig dichte dampschermen (plastiek zonder kieren) aan de vochtzijde natuurlijk wel maar dan spreken we dus over de natte oplossing voor de bijen.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Dadant US - gebruik dampplaat

Bericht door bee-tree » do 07 nov 2019, 13:46

marc schreef:
do 07 nov 2019, 10:03
Op vraag van enkele gebruikers werd een tijd als doorlatende isolatielaag in het DB Plus deksel ook hennepisolatie als keuze aangeboden.
Ik ging erop in om het meer natuurlijk aspect, sommigen vonden dat belangrijk.
Geeft tijdje goede dampdoorgang maar de vochtige lucht was voldoende om de mat al heel snel te laten schimmelen en ze werd met de dag dunner.
De fabrikant (Thermohanf) beweerde dat de vezel waterafstotend was, maar dat was duidelijk niet het geval. En voedingsbron voor schimmels.
Was ook stuk duurder dan de klassieke open isolaties. Het product werd snel terug afgevoerd.
In een saunaklimaat is hennepisolatie geen goede oplossing als vochtdoorgevend materiaal. Met volledig dichte dampschermen (plastiek zonder kieren) aan de vochtzijde natuurlijk wel maar dan spreken we dus over de natte oplossing voor de bijen.
Marc,hoe is de hennepvezelplaat in het Dadant Blad Deksel bevestigd ? Met lijm ?
Waar sloeg de schimmel toe ? Wat versta je onder snel ?
Was de vezelmat met iets ge-impregneerd ?
Is er een site waar in staat dat de productie van vezelhennepplaten gestopt is ?
Op de open dag vertelde de gids dat HempFlax ook in Amerika vezelhennep gaat verwerken.

Er zijn meerdere typen vezelhennep en meerdere fabrikanten in meerdere landen.
Ik kan ook Hempflax nog de nodige vragen stellen.

Ik heb alvast een paar kussentjes vezelhennep op het zogenaamde dekkleedje
van een kast gelegd. Het kleedje is Dampfbremsend plastiekfolie, zoals
dat op you tube filmpjes door Pia altijd rücksichtlos (= meedogenloos !)van de kasten wordt gerukt; als een wildebras (= wilde Hummel). Wij gaan bezorgder (rücksichtvoller)
met de bijen om.
Vandaar de huidige dialoog over de diversiteit aan inwinteringsmethoden.

Onder het 'plasteekje' ofwel 'condenszeiltje' heb ik verspreid takjes liggen, die zorgen dat er ruimte is voor de bijen van minstens 8 mm, om zich over de toplatten te kunnen verplaatsen.

Het folie reikt tot de zijwanden.De rand van het folie staat verticaal omhoog,zodat
er wel wat damp naar de ruimte erboven kan, waar de hennepkussentjes van 8 mm dik
en 25 cm lang en 15 cm breed, liggen, om te ontdekken of ze.....
vocht binden.....tot de toelaatbare dosis van nota bene 30 % voor wol (zie Iwe).......
zonder voor de isolatie-waarde van wol onder te doen.

Ik dek de volken pas goed toe boven het folie als de echte winter dreigt te beginnen,
want te warm isoleren in de herfst, dus vóór 21 december, wordt afgeraden, omdat
anders de koningin te vroeg aan de leg gaat.
Dus dat 'dambord' van Toxic komt te vroeg op de proppen. :naughty: :mrgreen:

De hennepkussens blijven hoofdzakelijk van januari tot ver in april op de volken.
De kussens kunnen dus 8 maanden lang gelucht worden, mochten ze te vochtig
zijn geworden. Zj. :b10:

P.S.Onze dekbedden moeten ook op z'n tijd gelucht worden, evenals ander beddengoed.

Vanmorgen heb ik een interessante ontdekking gedaan, dankzij de proefkast........
namelijk : dit jaar zijn er meer pissebedden in de kasten.(zie topics erover)
Deze afval-opruimers trof ik vanmorgen met tientallen aan tussen de opstaande rand
van het dekfolie en de houten wanden.
Terwijl de wanden boven het folie vochtig waren, was het hout tussen foliekraag en kastwand
kurkdroog. Pissebedden hebben veel water nodig; om verschillende redenen.
Mijn houding tegenover deze - ten onrechte vermaledijde - diertjes ga ik veranderen.

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: Dadant US - gebruik dampplaat

Bericht door Iwe » do 07 nov 2019, 19:42

Bee-tree,

Ik gebruikte eerst rotswol in de jutte zakken maar wilde hier vanaf en schapenwol gebruiken. Zo vond ik isolatieplaten van schapenwol maar deze zijn nog steeds behandeld met 1% insecticide en behoorlijk duur. Ook is deze wol gewassen en ontdaan van vet (lanonine). Mogelijk zijn de hennepvezelplaat ook behandeld, even navragen.
Ik kon 50kg ruwe schapenwol bekomen die ik nu gebruik. Wol is antistatisch en volledig hydrofoob, stoot ze dus water af. Mogelijkerwijs kan pas schimmel ontstaan in wol, wanneer het voor extreem lange tijd in een omgeving wordt geplaatst met een RLV van >96% en een temperatuur van boven de 25 graden. Zelf is wol geen voedingsbodem voor leven. Door de hoeveelheid damp (>33%) die kan worden opgenomen door de wol ontstaat er geen 100% verzadiging van de lucht met waterdamp (RLV), dus geen fysiek water en dus geen condensatie. Waterdamp trekt door de wol en de RLV heeft zo een geleidelijke overgang zonder plots condensatiepunt.
Onderaan mijn bakken zijn op de hoeken telkens een latje bevestigd van 4mm dik (dit zorgt ervoor dat een stapel niet verschuiven kan). Ik draai de bak omgekeerd op de kast zodat deze latjes bovenaan komen en een ruimte laten tussen het dak. Doordat de bak ook maar voor de helft gevuld is met isolatie (+/- 10cm) is erboven een ruimte voor de wol om te ademen. De wol kan zo waterdamp afgeven in de bak en ontsnappen onder het deksel door.
Ik maak dit weekend een foto om het duidelijker te maken.
De zakken hang ik in de zomer op onder een afdakje of stop ze in een oude vrieskast, tot nu nog geen schimmel of motten tegen gekomen.

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: Dadant US - gebruik dampplaat

Bericht door Iwe » zo 10 nov 2019, 19:13

De foto was te groot, hieronder een link



https://wetransfer.com/downloads/8b0f47 ... 543/530d77

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Dadant US - gebruik dampplaat

Bericht door oldtimer » zo 10 nov 2019, 19:53

Mocht je nog eens zoiets hebben mag je de foto naar mij sturen hoor, dan verklein ik hem en zet ik hem in je topic. Niet iedereen kan namelijk met wetransfair overweg. Bovendien verlopen veel links waardoor het forum dan met "lege" links komt te zitten.
Beheerwclubs apenstaartje gmail.com
Iwe schreef:
zo 10 nov 2019, 19:13
De foto was te groot, hieronder een link



https://wetransfer.com/downloads/8b0f47 ... 543/530d77
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Dadant US - gebruik dampplaat

Bericht door oldtimer » do 14 nov 2019, 22:13

Dadant US Dampplaat van @Iwe
Bijlagen
Dadant US dampplaat.jpg
Alexander (Lex)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 35 gasten