Is imkeren nu beter?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Is imkeren nu beter?

Bericht door JanvdR » di 10 dec 2019, 20:20

Toen ik begon als imker was het heel gewoon dat het aantal volken per jaar verdubbelde. Ondanks de varroamijt ging dat gewoon door tot ik verhuisde naar Duitsland. Ik had aan koninginnenteelt gedaan en steeds de voor mij fijnste bijen geselecteerd. Menig imker uit de buurt wilde graag mijn koninginnen hebben. Geen probleem.

Ik heb mijn bijen niet meegenomen naar Duitsland. Ik had veel andere dingen aan mijn hoofd na de verhuizing. Toen ik mij een paar jaar later aanmeldde bij de plaatselijke imkervereniging raakten we aan de praat en zo kwam ook mijn imkermethode ter sprake. Ze keken mij wat meewarig aan. Standbevruchting? Dat gaat niet meevallen werd mij gezegd. Ik begreep het niet helemaal, waarom zou het niet meevallen? Nu denk ik het begrepen te hebben. Koninginnen komen niet terug van de bruidsvlucht en als ze terugkomen zorgen ze heel slecht voor nageslacht. Het gaat echt niet goed. Wat is hier aan de hand?

Nu is mij gebleken dat alle imkers uit de omgeving hun darren afmaken (geen killerbees maar beekillers) om de varroa te bestrijden. Zij kopen koninginnen die op eilanden bevrucht zijn. Zo komen bijen in onze regio die totaal niet aangepast zijn aan de regio. Ieder jaar nieuwe koninginnen en genetisch waardevol materiaal, de darren, worden gedood. Treurig vind ik. Geen wonder dat mijn bijen, die principieel op standbevruchting aangewezen zijn , het zwaar te verduren hebben. Gelukkig dat er toch nog koningen zijn die de juiste dar(ren) blijken te vinden.

Jullie zullen wel begrepen hebben dat ik niet blij ben met deze moderne methode van imkeren. Het doet m.i. de bijen onrecht. Ze hebben het al zo moeilijk met varroa, gemis aan gevarieerde dracht, het gebruik van pesticiden, klimaatverandering, luchtkwalteit en ga zo maar door.

Ik pleit ervoor om te stoppen met vreemde koninginnen in een vreemde omgeving te introduceren. Alleen bijen die aangepast zijn aan de omgeving hebben de beste overlevingskansen.

Ik begrijp heel goed dat ik nu op diverse gevoelige tenen getrapt heb maar we zullen als imkers de werkelijkheid onder ogen moeten zien. Ik begrijp ook heel goed dat menigeen de bestaande methoden ook niet toejuicht maar ze toepast omdat ze geen alternatief kennen.

Kijk ook goed of er geen methoden zijn tegen de varroamijt die bijvriendelijker zijn dan snijden van darren en het gebruik van pijnlijke zuren.

Ik wens alle imkers het beste en veel wijsheid. Onze bijen die het zo lang zonder ons konden doen zullen er blij mee zijn.

Oeps, kan een bij blij zijn?
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door tomer » di 10 dec 2019, 22:15

Mooi dat je werkt aan bijvriendelijke manieren om mijten te bestrijden (thermische behandeling enz). En dat je perfect kan imkeren met standbevruchting, zonder koninginnen uit andere regio's in te voeren, daar ben ik het met je eens.
Anderzijds heb ik enkele bedenkingen.
Er wordt vaak gesteld dat behandelen met oa agressieve zuren of darrenraat snijden dieronvriendelijk is. Daar kan je tegenover stellen dat helemaal niet of onvoldoende behandelen in de meeste gevallen leidt tot een dood volk. Ik denk dat geen enkele imker voor zijn plezier zuur over zijn bijen kapt of darren wegsnijdt, maar je moet wel iets doen als je bijen wil blijven houden, ook al kost het je wat bijenlevens. Behandelen/bestrijden is dus een noodzakelijk kwaad.
Voor beginnende imkers kan je daarom aanraden de standaard methodes om mijten te bestrijden toe te passen, dus het zogenaamde driegangenmenu.
Na wat jaren ervaring kan je inschatten in hoeverre bestrijding in jouw situatie nodig is en kan je wat experimenteren met andere (bvb biotechnische) methodes.
Ik geloof niet dat af en toe een raam darrenraat weghalen er toe kan leiden dat er geen goede bevruchting kan plaatsvinden in de omgeving. Darrenbroed zit ook op de andere ramen tussen het werksterbroed, dus normaal zijn er meer dan voldoende darren. Tenzij elke imker in de wijde omgeving nauwkeurig alle darrenbroed zou weghalen op alle ramen in alle kasten. Maar zo zouden zij zelf problemen hebben met de bevruchting.
Volgens mij hebben jouw Duitse collega's het niet zo voor jouw standbevruchting, enkel omdat hun F1 koninginnen dan aangepaard worden door bastaard darren. :D Maar datzelfde speelt hier ook.
Je zou ook kunnen stellen dat pas gesloten darrenbroed wegnemen niet bijonvriendelijk is, want het zijn op dat moment nog maar gewoon larven (te vergelijken met abortus).
Ik ben zelf van mening dat je niet naar het lijden van de individuele bijen moet kijken, maar naar een bijenvolk als geheel. Anders kan je bvb naast elke kast de onderkoelde bijtjes gaan oprapen, opwarmen en terug in de kasten stoppen. Iets wat ik in het begin ook wel deed. :P
Ik heb zelf een paar jaar darrenraat weggehaald, maar doe dat nu niet meer omdat het met veel volken redelijk wat extra werk geeft en je haalt telkens maar een deel mijten weg. En waar moet je met al die kilo's darrenraat naartoe...zonde om weg te gooien.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door gijs.v » wo 11 dec 2019, 06:59

Ik ben het in ieder geval eens dat we lokaler moeten denken. Voor zowel de natuur als de economie. Uiteraard zijn overal voors en tegens. Gras bij de buren en wat je van ver haalt is lekker.

Zien we niet dat geïsoleerde bijenpopulaties zich beter aanpassen en daardoor sterker zijn?

Dit is even mijn algemene gedachtengang.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door Iwe » wo 11 dec 2019, 07:31

Recent lanceerden SICAMM, FEDCAN en POLLINIS een nieuwe campagne om het behoud van onze Europese diversiteit aan honingbijen te promoten: Save Local Bees! Tal van Europese ondersoorten van de Westerse honingbij worden bedreigd doordat imkers uitheemse ondersoorten importeren, ook al is ondertussen voldoende gekend dat honingbijen van lokale origine de hoogste overlevingskansen hebben. Steun door de petitie te tekenen.

Met vriendelijke groet,

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door Iwe » wo 11 dec 2019, 07:33


Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door Fish » wo 11 dec 2019, 10:54

Dat linkje/onderzoek gaat om reservaten zoals Chimay, niet zozeer over wat er lokaal voor bijen in de buurt zitten. Op het vaste land is praktisch alles al tijden geleden gehybridiseerd, Dat deze hybrides vervolgens ook lokaal kunnen aanpassen, dat zal ik zeker niet ontkennen. Maar goed, als je stopt met "import" dan kunnen je carnica/buckfast lijnen dus net zo goed een lokaal bijtje worden, en dat wordt verder niet meer genoemd. Is voor conservatie en rasverenigingen natuurlijk niet interessant meer. Maar het is misschien wel de toekomst. Allemaal aan de bastaardbijtjes.

Vorig jaar ergens een lezing gevolgd over het opzetten van (lokale) VSH-populaties, als meer dan 70% van de lokale populatie deze genen heeft, zal dit zichzelf propageren. Was op zich erg interessant, maar je ziet ook dat de Nederlandse bijen wetenschappers vrijwel allemaal vóór deze aanpak zijn (geen import, lokale aangepaste bijen, etc.). Ik hoor het nu nóg vaker, maar toch merk ik er nog weinig van, in de praktijk.

Waarschijnlijk een probleem met het praktisch deel. Isoleren van populaties lukt op een eiland of ergens ver weg tussen de bergen, maar verder is het niet zo eenvoudig. Zien we de gehele Benelux als lokaal misschien? Waarom pakken we Duitsland er dan ook niet bij? Als we lokaler kijken, dan moet er vooral veel gecommuniceerd worden. Op een bijenpark of iets dergelijks valt relatief eenvoudig afspraken te maken. Met steeds meer imkers, ook zonder lidmaatschap van lokale verenigingen, wordt het toch lastiger. Ze zitten in mijn omgeving overal, en zijn niet altijd bekend. Dus hoe maak je dan afspraken? Met zaken als varroabestrijding lukt het al niet, laat staan dat je voorschrijft waar ze de volken of koninginnen vandaan halen. Volken registratie zoals de EU voorschrijft, is dan de volgende discussie.

Wat betreft darrensnijden, het wordt hier nog wel eens vergeten. Ook kan je een enkel vangraam weghalen, en darren elders in het volk laten zitten. We hebben hier dan ook geen gebrek aan darren en standbevruchting gaat vrijwel altijd goed. De anti-zuur beweging vindt ik een kwalijk iets, althans bij gebrek aan alternatieven. Krijg je ze mijt-vrij met schorpioenen, roofmijten of VSH-genen is dat natuurlijk beter. Maar klakkeloos stoppen met behandelen en we zien wel wie het overleeft, is net zo goed "zielig". Zeker als er wat van die mijtfabrieken afsterven om zich te verdelen over de rest van de volken in de nabijheid. Al een paar keer meegemaakt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door Hans van der Post. » wo 11 dec 2019, 21:39

Fish schreef:
wo 11 dec 2019, 10:54
...................... Maar klakkeloos stoppen met behandelen en we zien wel wie het overleeft, is net zo goed "zielig". Zeker als er wat van die mijtfabrieken afsterven om zich te verdelen over de rest van de volken in de nabijheid. Al een paar keer meegemaakt.
Dit is ook hier door imker gedaan(= natuurlijke selectie) met de gevolgen meer varroa bij imkers die wel netjes bestreden.
!Hans.

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door Iwe » do 12 dec 2019, 21:05

Mijtbommen
Het is maar hoe je het het liefst bekijkt, Het glas is halfvol of halfleeg. Kweek je sterke bijen of sterke mijten?
Hieronder een stukje van David Heaf.

Een veelgehoord punt van kritiek op het niet behandelen tegen varroa is dat bijen met andere kolonies in de omgeving in contact komen, terwijl ze mijten met zich meedragen. Dat is in het bijzonder het geval als een kolonie instort (Frey en Rosenkrantz, 2014). Die bijen kunnen zich tot 1,5 km verder gaan binnen bedelen bij andere volken (Frey et al, 2011).
Voor dit fenomeen werd de term ‘mijtbom’ uitgevonden, waarschijnlijk om de irritatie omwille van een mogelijke bedreiging voor hun volken van die hardbehandelaars te illustreren. Maar eigenlijk zou de term beter toegepast worden op volken die niet zijn aangepast aan de varroamijt; volken die nog geen enkele natuurlijke weerstand tegen de mijt opbouwden. Dat is bijvoorbeeld het geval met bijen die in een omgeving terecht komen waar niet wordt behandeld, terwijl ze werden ingevoerd van bij een imker die dat wel doet. Er zou een heel ander beeld gevormd kunnen worden als we over gegevens beschikten van de verspreiding van foretische mijten in een omgeving waar volken al lange tijd zonder behandeling overleven.
Dan zouden we de behandelde volken kunnen bestempelen als mijtbombardeerders. Bekijken we het volledige plaatje dan krijgen we een idee van het relatieve mijtenverkeer in een omgeving tussen behandelende en niet-behandelende imkers.

Het Bee Informed Platform publiceert de resultaten van jaarlijkse enquêtes over bedrijfsmethodes en wintersterftecijfers in de Verenigde Staten. Daaruit blijken verliezen van 33% bij behandelende imkers en 42% bij de niet behandelende imkers. Cijfermatig is dat een verschil van niet meer dan 9% terwijl de schuld voor de mijtentrafiek voornamelijk bij de niet-behandelende imkers wordt gelegd. Als we naar de individuele volken kijken, krijgen we een iets ander plaatje. De enquête ging over 2.710.692 behandelde volken en 293.608 onbehandelde volken. Als we de percentages
verrekenen faalden 894.528 behandelde volken en 123.315 onbehandelde volken. Zeven keer meer behandelde volken verspreiden mijten in de omgeving dan onbehandelde volken. Om over heel exacte cijfers over overgedragen mijten te kunnen beschikken, zouden we het gemiddelde van foretische mijten in een falend volk of bij bijen die eruit afvliegen moeten kennen. Dat zijn cijfers die moeilijk te verkrijgen zijn. Maar we kunnen
er zo goed als zeker van zijn dat de falende kolonies van behandelende imkers niet helemaal mijtenvrij zijn omdat geen enkel bestrijdingsmiddel voor 100% efficiënt is. Waren het aantal mijten bij afvliegende bijen zeven keer zo laag als bij onbehandelde volken dan pas zou er een evenwicht zijn tussen behandelende en niet-behandelende imkers.

Met vriendelijke groet,
Iwein

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door tomer » do 12 dec 2019, 23:15

Het aantal overgebleven mijten na een effectieve behandeling zal misschien iets zijn van tientallen, terwijl dat bij een onbehandeld volk eerder duizenden zijn. Als er na de zomerdracht bij zo'n volk (mijtenfabriek) geroofd wordt kan dat voor problemen zorgen bij imkers in de buurt die hun best gedaan hebben en correct behandeld hebben. Een goed behandeld volk kan na een enorme herbesmetting alsnog sterven in de winter, ondanks de goede zorgen van de imker.
Dat kan ook gebeuren wanneer de ene persoon begin juli behandelt en de andere bvb pas in augustus.

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door Iwe » ma 16 dec 2019, 18:54

Als je ervan uit gaat dat 984.528 (33%) volken van de behandelende imkers niet gestorven zijn aan teveel mijten, maar aan iets anders.
Of zijn ze ten onder gegaan aan herbesmetting door het roven van de onbehandelde volken denk je?
De enkele tientallen mijten in een goed behandeld volk zullen wel de tien sterkste zijn die later voor hun nageslacht zullen zorgen, lijkt me beangstigender dan 9% meer sterfte.
Of er nu effectief of slecht behandeld is, of er nu vroeg of laat behandeld is; onbedoeld doe je selectie op aangepaste parasiet en niet op aangepaste gastheer.
Bij de behandelde volken overwinteren 9% meer volken; als je ervan uit gaat dat deze een slechte mijt/bij relatie hebben en beide hun genen doorgeven in het volgende seizoen is dit in mijn ogen een ernstige besmetting van de genenpoel door "geselecteerde" mijten en "niet aangepaste" bijen.
Een parasiet die zijn gastheer(populatie) uitroeit zal zelf ook sterven.
Hoe graag mensen het ook geloven; "de natuur" is geen Venus van Milo maar een in zwart latexpak getrokken zware SM dame met een zweep.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 38 gasten