Pollenval plaatsen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Pollenval plaatsen

Bericht door marc » zo 23 feb 2020, 13:46

Jaap v.Popering schreef:
zo 23 feb 2020, 09:16

Marc .
Ik vang ook geen stuifmeel af maar moet in de zomer wel eens volle ramen stuifmeel vervangen om ruimte te maken voor het broednest .
Ja Jaap jij zal dat kunnen tussen die mooie bloemenvelden, ik denk dat 95% van de collega's er mag van dromen.
Zo een raam is goud voor een bijenvolk. Dat hoort niet in een plastic zakje als eiwitsupplement voor de mens.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Pollenval plaatsen

Bericht door Jaap v.Popering » zo 23 feb 2020, 14:11

Ja …en dan zijn wij weer beland in een ; never ending story .

Vele imkers denken en willen een eenheidsworst in de bijenteelt , maar ……
Zelf heb ik de ervaring dat in een uitbundige bloeiperiode waarin er geen nectar verzameld wordt omdat er ergens door de natuur een streep door mijn berekening gehaald wordt en mijn bijen grote hoeveelheden stuifmeel binnenbrengen en vrijwel geen nectar , Ik ben er mij ook van bewust dat ik niet alleen op de wereld ben , maar dat er ook anderen zullen zijn met deze , en andere ervaringen .
Ik zou niet weten om welke reden ik dan geen stuifmeel zou mogen verzamelen …en een ander enkele kilometers verder wel honing mag verzamelen .
Gerard .
Ik verdiep mij wel eens in sommige dingen . Ik lees ergens dat larven tussen de 100 en 150 mg stuifmeel nodig hebben. Ook dat er per kg was produceren een kg stuifmeel benodigd is . Hoeveel cyclussen broed er per volk per jaar zijn is afhankelijk van vele factoren . Ik ga mij dan ook niet uitspreken over de benodigde kilo’s stuifmeel per volk per jaar , maar houd mij aan wat ik links en recht lees ….Tussen de 30 en 50 kg per jaar .
Voor de darren is in de moderne stuifmeelval een ontsnappings uitgang ( zie foto ) is dat probleem ook weer opgelost .
Op de ene plaats zal de afvang een keer per twee dagen kunnen en op de andere tijd/plaats zal een keer in de twee weken nog te veel zijn .

aaa.JPG
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op zo 23 feb 2020, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Pollenval plaatsen

Bericht door Jaap v.Popering » zo 23 feb 2020, 14:33

marc schreef:
zo 23 feb 2020, 13:46
, ik denk dat 95% van de collega's er mag van dromen.
Het is niet allemaal goud wat blinkt , Ik ben vaak jaloers op andermans ( honing ) drachten .

Vandaar dat ik ook vind dat wanneer iemand een kilootje stuifmeel wil oogsten dat dat moet kunnen . Wanneer dat een te grote inpakt op je bijenvolk heeft en op die kilo aankomt .....zal het ook zonder die afname te laat zijn voor je volken .

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Pollenval plaatsen

Bericht door A.A. Staals » zo 23 feb 2020, 14:39

Jaap v.Popering schreef:
zo 23 feb 2020, 14:33
marc schreef:
zo 23 feb 2020, 13:46
, ik denk dat 95% van de collega's er mag van dromen.
Het is niet allemaal goud wat blinkt , Ik ben vaak jaloers op andermans ( honing ) drachten .

Vandaar dat ik ook vind dat wanneer iemand een kilootje stuifmeel wil oogsten dat dat moet kunnen . Wanneer dat een te grote inpakt op je bijenvolk heeft en op die kilo aankomt .....zal het ook zonder die afname te laat zijn voor je volken .
Er komt heel wat kijken bij het houden van bijen :hive:

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Pollenval plaatsen

Bericht door Jaap v.Popering » zo 23 feb 2020, 15:26

A.A. Staals schreef:
zo 23 feb 2020, 14:39

Er komt heel wat kijken bij het houden van bijen :hive:
:angelic-little: :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten