Oude vaatwasser voor reinigen raampjes

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Oude vaatwasser voor reinigen raampjes

Bericht door JanvdR » vr 03 apr 2020, 18:52

Ik heb vandaag geprobeerd raampjes te reinigen in een oude vaatwasser. Ik ben niet ontevreden. Er wordt steeds aanbevolen etsnatron te gebruiken maar ik heb hier sodatabletten gebruikt omdat er geen sprake is van AVB. Soda is andere gevallen prima te gebruiken. Na gebruik vaatwasser goed reinigen. Neem meteen je gereedschappen mee.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Oude vaatwasser voor reinigen raampjes

Bericht door oldtimer » vr 03 apr 2020, 19:32

Je afvoer slipt dicht door wasdeeltjes Jan.
Ik zou het risico niet niet willen lopen. Stop maar eens een nylonkous in de afvoer, en doe daar de slang van je vaatwasser in. Ik denk dat je je dood schrikt.
Bovendien:
De raampjes kosten 1 euro brand nieuw, onbedraad en zonder was.

Maar ik heb wel waardering voor je creativiteit, daar ligt het niet aan.
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Oude vaatwasser voor reinigen raampjes

Bericht door JanvdR » za 04 apr 2020, 09:30

Lex, ik weet heel goed hoe die drab eruit ziet. Ik maak me echter geen zorgen over de afvoer. Ten eerste komen de raampjes uit de zonnewassmelter en zijn al redelijk schoon. Ten tweede staat de vaatwasser buiten onder een afdak en loost direct op een sloot. Dat schaadt de natuur niet want soda neutraliseert snel. Er komt dus niets in de afvoer.
Dat nieuwe raampjes niet veel kosten is waar maar het is voor mij geen argument. In mijn raampjes is 4 meter RVS draad verwerkt voor mijn hyperthermie methode. Een nieuw raampje bedraden is jammer van de tijd die dat kost. Bovendien is hergebruiken beter voor het ecosysteem.
Het reinigen in de vaatwasser is geen idee van mij maar ik denk van Pia Aumeier. http://www.imkerverein-oldenburg.de/fil ... sauber.pdf
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Oude vaatwasser voor reinigen raampjes

Bericht door oldtimer » za 04 apr 2020, 10:04

Excuus Jan! Bij een vaatwasser denk ik aan een keuken. Nooit bedacht dat hij ook aan de rand van een sloot zou kunnen staan :lol:
Succes met de ramen.
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Oude vaatwasser voor reinigen raampjes

Bericht door JanvdR » za 04 apr 2020, 18:56

Excuus aanvaard Lex. Ik denk dat velen denken dat gesmolten was na afkoeling voor verstopping zorgt. Mijn ervaring is dat was en resten van propolis door de inwerking van soda een korrelige structuur krijgen. De korreltjes werden door het filter goed vastgehouden. De rommel gaat niet plakken. Na de wasbeurt is die rommel met een borsteltje goed te verwijderen. Als je geen sloot hebt kun je het afvalwater opvangen in een emmer en daarna elders lozen. Er zijn ook imkers die nog veel verder gaan. https://www.imkerei-themel.at/bio-imker ... schanlage/
Sorry dat het weer in het Duits is maar ik woon nu eenmaal in Duitsland en daar haal ik heel veel kennis uit het Duitstalige gebied.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten