Imkeren met weinig tijd/werk

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Wim_R
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 03 jun 2020, 19:42
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Imkeren met weinig tijd/werk

Bericht door Wim_R » vr 05 jun 2020, 18:10

Jaap v.Popering schreef:Dat zij niet echt in de HK willen en weinig nectar verzegeld hebben zal waarschijnlijk de minimale dracht van dit moment de oorzaak zijn .
Voorzwerm van dit jaar moet je rekening mee houden dat zij zo weer op de vleugels gaat .
Zelf wil ik ook wat minderen en zou ik de koningin er uit halen en naar de eeuwige drachtvelden sturen en het volk een nieuwe laten kweken .
Dank voor jouw antwoord Jaap. De optie die je voorstelt (Q naar de eeuwige drachtvelden sturen (wat heb je dat trouwens mooi verwoord)): wat is hier de achterliggende gedachte? Een tijd de kast broedloos zetten zodat het volk krimpt? Of is de Q werkelijk niet ok omdat ze zoveel broed legt? Zou op arrest zetten hier dan ook een optie zijn? Dank
Vg
Wim


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Imkeren met weinig tijd/werk

Bericht door Jaap v.Popering » vr 05 jun 2020, 18:33

Op arrest zetten is natuurlijk ook een optie .
Maar de ervaring leert dat zij zal willen gaan zwermen , dan zal je met regelmaat op doppen moeten controleren met de kans dat zij toch eind juli verdwijnt .

Wim_R
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 03 jun 2020, 19:42
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Imkeren met weinig tijd/werk

Bericht door Wim_R » vr 05 jun 2020, 19:46

Jaap v.Popering schreef:Op arrest zetten is natuurlijk ook een optie .
Maar de ervaring leert dat zij zal willen gaan zwermen , dan zal je met regelmaat op doppen moeten controleren met de kans dat zij toch eind juli verdwijnt .
Jaap, bedank voor jouw antwoord. Ik begrijp alleen graag waarom iets gebeurt of gebeuren moet. Waarom zou een voorzwerm van dit jaar opnieuw graag op de vleugels gaan? Zijn dat puur de genen en dien je daarom de Q te vervangen of zijn er andere redenen? Ik vind het alleen zo jammer om een goedleggende Q te elimineren maar zoek natuurlijk een oplossing om de overbevolking tegen te gaan en het zwermen te vermijden. Dus als het moet, dan moet het.
Vg
Wim


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Imkeren met weinig tijd/werk

Bericht door Jaap v.Popering » vr 05 jun 2020, 20:36

Er moet in de bijenwereld niets , en er zijn zeker geen garanties dat een volk het doet zoals je zelf denkt of wilt , ook ik heb de wijsheid niet in pacht .
Een zeer goede koningin kan je zeker proberen over te houden maar ik denk dat het volk daar nu al te groot voor is .

Wim_R
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 03 jun 2020, 19:42
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Imkeren met weinig tijd/werk

Bericht door Wim_R » ma 22 jun 2020, 20:25

Jaap,

Vraag ivm tuten en kwaken: klopt het dat er alleen een zwerm afkomt als er nog een of meerdere gesloten doppen zijn (Kwakers) en 1 uitgelopen koningin (Tuter)? Betekent dit dan ook dat als je alle doppen breekt (bv 10 doppen - 8 verwijderen en 2 laten uitlopen) er zeker geen zwerm afkomt? De koninginnen vechten het dan onder elkaar uit. Want het mechanisme tuten en kwaken treedt niet in werking. Klopt deze redenering? Of kunnen de uitgelopen koninginnen toch verkiezen om het niet onderling uit te vechten waardoor er een vertrekt. Dan komt er toch een zwerm af?

Dank
Vg

Wim


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Imkeren met weinig tijd/werk

Bericht door Jaap v.Popering » ma 22 jun 2020, 21:20

Wim_R schreef:
ma 22 jun 2020, 20:25
? Betekent dit dan ook dat als je alle doppen breekt (bv 10 doppen - 8 verwijderen en 2 laten uitlopen) er zeker geen zwerm afkomt?
Ja dat klopt .....mits je de doppen 's middags na een uur of vier breekt .
Doe je dat vroeger dan is er een kans dat er alsnog een koningin vandoor gaat .
Ik laat ook slechts een of twee koninginnen leven om het zelf verder uit te laten zoeken .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten