Aanpassen Zegeberger

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
wouter2
Berichten: 67
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 20:17
Imker sinds: mei 2018
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Bastaard en Carnica F1
Locatie: zuid-limburg
Contacteer:

Aanpassen Zegeberger

Bericht door wouter2 » di 16 mar 2021, 09:38

Hallo allemaal,

Ik wil het volgende graag met jullie delen, daar ik ook op dit Forum veel aanwezig ben en er ook mijn voordelen aan heb.

Het gaat om het volgende: Zegeberger met vaste afstandsprofiel/lijst,waar de raampjes inhangen, wijzigen naar een schuif-systeem voor de raampjes.

Vorig jaar ben ik in de zomer 2 Koninginnen verloren in 2 Zegeberger kasten.
Als het volk op ware grootte is, zit deze bomvol met bijen en als je dan een raampje er uit tilt, rollen de bijen over het raampje, ook als je dit langzaam en voorzichtig doet.
De bijen worden er ook echt niet rustiger van en wie kent het niet.
Zo kwam er een aantal keren de Koningin ook rollend op het raampje mee naar boven en zo denk ik dat ze verloren is gegaan (gedood).
Bij andere Merken bijenkasten, maken ze gebruik van een schuifsysteem m.b.v. een rail.
Dan heb je dat rollen van de bijen alleen bij het eerste raampje dat je er uit tilt en daarna kun je de raampjes schuiven en b.v. raampje 8 er zo uit halen, plaats genoeg.

Dus dit moet toch ook met de Zegeberger te realiseren zijn!?

Er is hier op dit forum al het een ander vermeld maar ik wil met dezelfde hartafstand raampje 35 mm werken als origeneel zegeberger of de maat tussen de raampjes hout tot hout 13 mm.
Ik heb iets veranderd wat niet al te omslachtig is en goed te doen en je hoeft er alleen afstand houders bij te kopen.
Misschien dat andere mensen ook al oplossingen hebben, makkelijker/beter dan hoor ik dat graag. Ook eventuele opmerkingen hoor ik graag over mijn systeem.

Zie foto 1.
Ik heb van de afstandslijsten het gearceerde (en niets meer) voorzichtig met een decoupeerzaag er af gezaagd, wel even tussen 2 latjes inklemmen zodat ze niet breken en deze even glad geschuurd en op de kop in de Zegeberger geplaatst, deze zit nu op de juiste hoogte (ongeveer 0,5 tot 1mm lager) de bijen kunnen onder de raampjes door lopen , zie foto 2.
1.jpg
2.jpg
Foto 3.
Het raampje rust op de lijst en kan schuiven.
3.jpg
Foto 4.
De afstand houders zitten op het raampje aan de rechterkant van het verticale houten frame.
4.jpg
Foto 5.
Alle 11 raampjes zitten in de Zegeberger, ………… was het maar waar!
5.jpg
Het past niet helaas, de 11 ramen met afstand houders gaan er niet in, zijn een paar millimeter te groot.

Oplossing: Totale breedte afstand houder is 36 mm. Als je de kunststof afstand houder over het houten raampje schuift, dan wordt het zander oortje ongeveer 0,4 à 0,5 mm groter, ook als het raampje exact 22 mm breed is.
Ook hierdoor wordt hij dus iets breder en tel uit: 0,5 x 11 = 5,5 mm weer te veel voor de inwendige breedte van de kast om alle 11 de raampjes er in te krijgen.
En soms zijn de houten raampjes niet altijd 22 mm breed, dat heb je er ook nog bij.

Foto 6.
De afstand houder zit op het raampje en de rechter kant is origineel en hij is iets gebold van vorm en links heb ik dit er van afgeschuurd tot een plat vlak en dat is genoeg.

wordt vervolgt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten