Alternatief inwinteren

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Alternatief inwinteren

Bericht door Bart de Coo » za 09 okt 2021, 21:05

Bijenvrienden,

Om spaarkasten in te winteren heb je geen voerbakken uit de handel nodig!

Als redacteur van Bijenhouden ontvang (en lees) ik altijd de verenigingsperiodiekjes die de NBV-afdelingen ter attentie naar Ede sturen. Vaste gast op mijn leestafel is Bijproat van de afdeling Zuidlaren. In de septemberuitgave stond deze foto bij een stukje van Gerrit Freije. Hij biedt een doodsimpele oplossing voor een probleem waar ik altijd een beetje mee worstel.

IMG_2752.jpeg
Leg een stuk textiel over de rand en alle problemen zijn de wereld uit!

Je ziet op de foto een lege broedbak, met een voeremmer op de bovenlatten geplaatst. In de voeremmer drijft een vlotter, een op maat gemaakte houten schijf, en over de rand bungelt een doek, zodat de bijen heen en weer kunnen rennen. Om een of andere reden was die laatste ingreep, die doek, mij tot op heden nog niet te binnen geschoten.

Omdat ik graag korven vlecht, heb ik altijd de beschikking over roggestro. Ik zou geen houten vlotter gebruiken, maar klein geknipt roggestro. Ook dennenappels en eikels en takjes en wat niet al bewijzen goede diensten. Gebruik geen gras, want dat zinkt.

Op de foto wordt de emmer met voer in één keer gevoerd aan de bijen - waarom ook niet? - maar ik gebruik liever een afgezaagde emmerbodem of allerlei bakken uit de supermarkt, omdat je voor zo'n emmer veel leeg kastmateriaal nodig hebt. Toevallig aten wij vanavond 'moules frites' en die mosselbakken bijvoorbeeld zijn zeer geschikt als voerbak. Ook de bakken van de winterpenen kan ik u warm aanbevelen en ik bezit prachtige plastic bakken van een cateringbedrijf. Ik heb ook wel eens zo'n doorzichtige groentela uit een afgeschreven koelkast gebruikt, herinner ik mij, maar die ben ik gek genoeg kwijtgeraakt.

Maar soms overkomt het mij dat de bijen niet bij het voer kunnen, ook niet als ik de bak tegen de kastwand plaats. Dan plaats ik er maar een schuin plankje tegenaan. Ook lege stukken raat werken altijd goed. Trouwens, lege stukken raat zijn ook goede vlotters.

Maar zo'n doek werkt natuurlijk veel beter, zeker als je een hele emmer voer op het volk zet. Geweldig idee. Het is nu te laat, maar zo ga ik het volgend jaar zeker doen, misschien niet met hele emmers, maar wel met die doeken.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Alternatief inwinteren

Bericht door Teake de Jong » zo 10 okt 2021, 11:30

Kijk..., dat zijn de leuke tips, deze ga ik volgend jaar zeker gebruiken!
En inderdaad, het liefst een mooie platte bak die iets lager is dan de voerrand om zo min mogelijk warmte te verspillen.
Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Alternatief inwinteren

Bericht door tomer » zo 10 okt 2021, 15:17

Er zal sowieso veel meer warmte verloren gaan dan met een voerbak die op het gat van een dekplank staat.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Alternatief inwinteren

Bericht door Jaap v.Popering » zo 10 okt 2021, 18:59

Zo zie je maar weer dat oude tijden kunnen herleven .

In de vijftiger jaren van de vorige eeuw waren er bij mijn vader in zijn stal twee soorten voerbakken , oude mommersbakken en wat oude twee lieterbakken van dezelfde makelei dan ook met een houten drijver om je bijen te redden van de verdringkingsdood .

De ervaringen waren destijds dat , wanneer je de voerbakken nodig had deze zo lek waren als een zeef en stond je met de handen in het haar .
Dan kan je zeggen van de bakken enkele dagen onder water zetten en zij zijn dicht , maar ook daar had je de tijd niet meer voor .
De onlangs overleden Rijksvoorlichter Lei Hensels had daar een uitspraak over n.l ( De voedersuiker moest in die tijd betaald worden na de uitkering van het derde kwartaal van de kinderbijslag ) een doordenkertje .

Wij hadden een groot gezin en in die tijd was er altijd wel een oude lage pan of schaal om met tarwestro te vullen en daarna met de opgeloste suiker . Ook waren wij wat kwistig met het stro om naast de pan wat te deponeren om een oprit voor de bijen te creëren , soms gebruikten wij daar een stuk van een jute zak voor .

Mijn ervaring was destijds dat er altijd wel ( veel ) verdronken bijen in de schaal met stroo lagen .

Ik gebruik nu zo'n dertig jaar tot volle tevredenheid plastic voerbakken van 6 L .

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Alternatief inwinteren

Bericht door bee-tree » di 12 okt 2021, 10:30

Mag ik mijn nieuwe laptop eventjes in dit onderwerp uitproberen na een maandlang achter slot en grendel
gezeten te hebben van de gecressjte laptop; Erick uit Mariahoop heeft gelijk gekregen toen de toetsen van 3 letters
het niet meer deden in dit rampzalig voorjaar! Volgens Erick betekende dat het einde van de laptop.

Volgens de firma waar ik hem heb laten nakijken is 'praten met consumptie' boven het keyboard
de oorzaak van het roesten van onderdelen van de toetsen,
Ik verwacht dat het geen verkooppraatje is geweest van de verkoper van de nieuwe computer.

Nu ter zake ofwel on topic.

Even geduld. Ik moet even een rondgang langs de muizenvallen onder en tussen de bijenvolken maken.
Gister heb ik mijn lapjeskat achter de kasten twee jonge rosse woelmuisjes zien vangen en ik zag een kast waar
het schuimrubber uit de vliegspleet was geduwd of getrokken. Toch niet door ....

A propos: Ik hoef m'n alternatieve moderne , dus volgens de circulaire economie toegepaste en alreeds besproken voedercontainers,
eigenlijk niet nog eens toe te lichten ? :mrgreen: Zj. :b10:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten