Kaalslag onder mijn volken.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Fred B
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 22 sep 2019, 07:29
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica SMR type
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Fred B » ma 28 mar 2022, 10:40

Ik kom toch weer terug op mijn vraagstelling. Het meedenken en reageren op mijn vraag van een ieder heb ik zeer op prijs gesteld en ook mijn dank daarvoor. Sorry dat ik mee ben gegaan in de antwoorden die op de vraag volgde. Maar allicht is mijn werkwijze welkom voor andere. Ik bleef niet bij mijn stelling.

Mijn vraag is en was deze: “waarom is het zo oorverdovend stil in de media, m.n. ook hier in “Bijenhouden.nl”, en andere sites voor en van bijenhouders? Is het alleen mij overkomen dat er een kaalslag heeft plaatsgevonden onder mijn bijenvolken of herkennen jullie dat ook?”

Dat ik op DuHoKa, Spaarkast of met miniplus imkert, doet hier niet zo ter zake. Het bestrijden op de manier die ik heb beschreven is ook niet zo heel interessant, wel belangrijk. Tieme Wanders die de moeren leverde, daar twijfel ik niet aan, is voor mij een erkende teler. Mijn bijenvriend heeft een andere leverancier, ook erkend. Het inwinteren bij mij is geen probleem. Imkeren het jaar door is geen issue en plaatjes uploaden is te doen. Die zelfreflectie heb ik wel en we kijken over elkaars schouders mee. Ik denk dat het bij de grote meerderheid van imkers dat allemaal wel goed zou kunnen zitten.

Maar . . . . , wie kan en durft er nu een hypothese los te laten op die uitzonderlijke verdwijningen van de volken. Ik heb inmiddels wel begrepen dat er door het hele land heen bedenkelijke verliezen zijn geconstateerd. Wij mensen, wij kunnen ons laten vaccineren tegen een virusbesmettingsrisico, denk maar aan de corona. Maar als het ‘n virus van de varroa is, kunnen wij dan hierin iets betekenen voor onze Bij? Die moeten toch ook weerbaarder en resistent gemaakt kunnen worden? Het zou een andere benadering zijn dan hoe we het nu doen. Ik heb alleen geen idee hoe. Weerbaarder zou ook een hogere gezondheidsstandaard moeten worden. Je kunt bijen houden/verzorgen of bijen er op na houden.

Dus; de VSH-P0-Bij en de VSH-type-F1-Bij of de nu genoemde SMR-P0-Bij en de SMR-type-F1-Bij, is alvast een hele goede stap in die richting. En misschien is dit al gelijk het antwoord op mijn eigen vraag. Op de ingeslagen weg doorgaan en het verlies nu nemen. Ik heb wel de beklemmende kanttekening: één varroa kan al het virus bij zich hebben en als die virus een verzorgster besmet dan kan zij op haar beurt het broed besmetten bij het voeren. En dan is de virus geïmplanteerd en het hek is van de dam. En ik spreek niet eens over het vervliegen van en door die zelfde bij. Hier zit denk ik de crux.

Maar ik blijf het opmerkelijk stil vinden.

Vriendelijke groet,
Fred B.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door tomer » ma 28 mar 2022, 11:00

Fred B schreef:
ma 28 mar 2022, 10:40
Mijn vraag is en was deze: “waarom is het zo oorverdovend stil in de media, m.n. ook hier in “Bijenhouden.nl”, en andere sites voor en van bijenhouders? Is het alleen mij overkomen dat er een kaalslag heeft plaatsgevonden onder mijn bijenvolken of herkennen jullie dat ook?”
Om op jouw vraag te antwoorden... zelf herken ik dat niet. Ik heb zelf nooit dode volken gehad (van de 106 die ik de voorbij jaren heb ingewinterd), maar ik hoor wel van andere imkers dat zij volken verliezen. Dat gebeurde niet enkel deze winter, maar gebeurt elk jaar opnieuw, al decennia lang, niet echt iets speciaals dus, die "uitzonderlijke verliezen" waarover je spreekt.
Ik weet niet welke media jij volgt, maar wintersterfte bij bijen verschijnt wel regelmatig in de media. Vóór de jaren 80 (vóór varroa) was de wintersterfte gemiddeld maar 5% trouwens.
Jouw zorgen over één varroa met een virus begrijp ik niet. Geloof je dat er geen enkele varroa in je volken zit en dat virussen sowieso niet al in je volken aanwezig zijn? Dat is allemaal geen probleem, zolang de besmetting onder controle blijft.
Bijlagen
20220327_162734.jpg

Fred B
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 22 sep 2019, 07:29
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica SMR type
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Fred B » ma 28 mar 2022, 11:34

U geeft geen uitleg hier over welke specifieke besmetting, besmetting van de varroa of heeft U het over de besmetting van het virus. En het grafiekje geeft ook niet aan waar en door wie deze getallen zijn gemonitord. Hier kan ik niets mee. Evenzogoed als het zal wel aan de winters liggen. Niet door U gezegd maar is wel een algemene waarneming die te horen is.

Groet,
Fred B.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door A.A. Staals » ma 28 mar 2022, 11:37

Fred B schreef:
ma 28 mar 2022, 10:40

Mijn vraag is en was deze: “waarom is het zo oorverdovend stil in de media, m.n. ook hier in “Bijenhouden.nl”, en andere sites voor en van bijenhouders? Is het alleen mij overkomen dat er een kaalslag heeft plaatsgevonden onder mijn bijenvolken of herkennen jullie dat ook?”

Fred B.
Het is niet opmerkelijk stil geweest. In verschillende regio's heeft het de krant gehaald. Alles wat ik daar aan plaatjes heb gezien en de omschrijving wijst op varroa mijt besmetting.
Men zoekt steeds weer een excuus om zelf niet de schuld te zijn. Oorzaak is in alle gevallen niet tijdig of effectief bestreden hebben van de mijten.
Ik heb zelf (en ook mijn imker vrienden) nooit sterfte ten gevolge van varroa. Er valt wel eens een volk uit (maar dat gebeurd wel in het najaar) wat leeg geroofd wordt doordat er een probleem is met de koningin.

Beschrijf eens wat je ziet of toon foto's.

niemand heeft nog bijen die zo zelfreinigend zijn zonder "op tijd" de mijten te bestrijden.

ad staals

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door A.A. Staals » ma 28 mar 2022, 11:47

A.A. Staals schreef:
ma 28 mar 2022, 11:37
Fred B schreef:
ma 28 mar 2022, 10:40

Mijn vraag is en was deze: “waarom is het zo oorverdovend stil in de media, m.n. ook hier in “Bijenhouden.nl”, en andere sites voor en van bijenhouders? Is het alleen mij overkomen dat er een kaalslag heeft plaatsgevonden onder mijn bijenvolken of herkennen jullie dat ook?”

Fred B.
Het is niet opmerkelijk stil geweest. In verschillende regio's heeft het de krant gehaald. Alles wat ik daar aan plaatjes heb gezien en de omschrijving wijst op varroa mijt besmetting.
Men zoekt steeds weer een excuus om zelf niet de schuld te zijn. Oorzaak is in alle gevallen niet tijdig of effectief bestreden hebben van de mijten.
Ik heb zelf (en ook mijn imker vrienden) nooit sterfte ten gevolge van varroa. Er valt wel eens een volk uit (maar dat gebeurd wel in het najaar) wat leeg geroofd wordt doordat er een probleem is met de koningin.

Beschrijf eens wat je ziet of toon foto's.

niemand heeft nog bijen die zo zelfreinigend zijn zonder "op tijd" de mijten te bestrijden overleven.

ad staals

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door tomer » ma 28 mar 2022, 11:51

Fred B schreef:
ma 28 mar 2022, 11:34
U geeft geen uitleg hier over welke specifieke besmetting, besmetting van de varroa of heeft U het over de besmetting van het virus. En het grafiekje geeft ook niet aan waar en door wie deze getallen zijn gemonitord. Hier kan ik niets mee. Evenzogoed als het zal wel aan de winters liggen. Niet door U gezegd maar is wel een algemene waarneming die te horen is.

Groet,
Fred B.
Google anders zelf eens op "wintersterfte bijen" en u vindt vergelijkbare grafiekjes met dezelfde cijfers, door verschillende instanties. Die wintersterfte ligt helemaal niet aan de winters, het is gewoon alle waargenomen sterfte samen. Wel vooral veroorzaakt door varroa, naar mijn mening.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door tomer » ma 28 mar 2022, 11:54

A.A. Staals schreef:
ma 28 mar 2022, 11:37
Fred B schreef:
ma 28 mar 2022, 10:40

Mijn vraag is en was deze: “waarom is het zo oorverdovend stil in de media, m.n. ook hier in “Bijenhouden.nl”, en andere sites voor en van bijenhouders? Is het alleen mij overkomen dat er een kaalslag heeft plaatsgevonden onder mijn bijenvolken of herkennen jullie dat ook?”

Fred B.
Het is niet opmerkelijk stil geweest. In verschillende regio's heeft het de krant gehaald. Alles wat ik daar aan plaatjes heb gezien en de omschrijving wijst op varroa mijt besmetting.
Men zoekt steeds weer een excuus om zelf niet de schuld te zijn. Oorzaak is in alle gevallen niet tijdig of effectief bestreden hebben van de mijten.
Ik heb zelf (en ook mijn imker vrienden) nooit sterfte ten gevolge van varroa. Er valt wel eens een volk uit (maar dat gebeurd wel in het najaar) wat leeg geroofd wordt doordat er een probleem is met de koningin.

Beschrijf eens wat je ziet of toon foto's.

niemand heeft nog bijen die zo zelfreinigend zijn zonder "op tijd" de mijten te bestrijden.

ad staals
Zo denk ik er ook over Ad.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Tieme » ma 28 mar 2022, 12:10

De koninginnen komen bij mij vandaan. Vorig jaar niet van de SMR selectielijn overigens, maar een dochter van NL-55-3-61-2019 aangepaard op Norderney.

Ik bestrijd nog wel tegen varroa, en ik raad ook altijd aan dat wel te doen, want hoewel we wel vorderingen maken in de SMR/VSH selectie, zijn we er nog niet. Vooral de zomer behandeling is belangrijk en eigenlijk is dat meestal afdoende. Dit betekent dat als er te veel mijten in de volken zitten er in de zomer behandeld wordt. De winterbehandeling is dan vaak niet nodig.

Wat er de oorzaak van is dat massaal sterfte optreedt weet ik natuurlijk niet. Ik heb begrepen dat het meer is opgetreden en ook dat er mensen zijn waar de volken erg klein zijn geworden. In Duitslang zijn bij de AGT werkgroep ook hele teststanden met jonge volken verdwenen.

Gebruikersavatar
pdm
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 12:36
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 5
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door pdm » ma 28 mar 2022, 12:57

Als beginnend imker dacht ik dat ik iets fout had gedaan. Maar bij mij ook 2 van de drie volken weg. Een zwerm van verleden jaar heb ik nog wel en zit op 2,5 raam. dus niet zo heel groot nog.

Fred B
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 22 sep 2019, 07:29
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica SMR type
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Fred B » wo 30 mar 2022, 09:15

Kan deze beredenering op gaan als ik er vanuit gaat dat de mijt geen virus voortbrengt maar wel een drager kan zijn want dan zou je hem kunnen zien als een indicator van een virus besmetting, en hoe ziet het er dan uit? En als de bijen dan dit virus niet hebben of er resistent voor zijn, dan zouden de bijen nagenoeg van de mijten geen last hoeven te hebben. Maar wel te verstaan, de mijt hoort niet thuis in een volk.

Dus de varroa speelt nog wel een belangrijke rol bij een virusbesmetting in onze bijenvolken. Niet de varroa is dus de grote boosdoener, maar het virus dat in onze bijenvolken aanwezig is. Ik ga er dan maar standaard vanuit dat er virussen in het volk zitten ook omdat er een indicator de “varroa” aanwezig is.

Dan komt de weerbaarheid/gezondheid of de resistentie om de hoek kijken. Dit moet bij de bijen op een hoog niveau komen te staan. Ze moeten zich kunnen verweren tegen “aanvallen” dus het afweersysteem moet dan wel gezond zijn. Het beste is om ze de weerstand op een natuurlijke wijze zien te verkrijgen. Ik denk nu dan ook dat het intensieve bestrijden van de varroa ook de gezondheid en weerstand van de bij kan aantasten. Met een virus besmetting én een varroa bestrijding, kunnen ze zich behoorlijk ziek gaan voelen en gaan ze stuk voor stuk de kast verlaten. Zo kunnen ze de weerstand/resistentie, slecht of zelfs helemaal niet meer opbouwen en mede hierdoor krijgen virussen nog meer kansen.

De tussenpaus is voor mij dan de SMR of de VSH type Bij, een prima stap om de bestrijding af te gaan vlakken. Als ik tenminste de bestrijding, van de varroa, de schuld kan geven aan de kaalslag in mijn volken cq, verzwakte volken. Een “virusresistente” moer zou de uitkomst kunnen zijn. Met de “varroatolerante” moer zijn de Heren telers al aardig gevorderd maar zijn er nog niet helemaal. Door gebruik te maken van die “varroatolerante” moer heb ik de resultaten zelf gezien en ondervonden hoe dan de varroa besmetting verminderde tot een zeer laag niveau.

Resumerend zou de volgende stap kunnen en moeten zijn: minimaliseren van de actieve varroabestrijding en op zoek gaan naar een SMR of de VSH koningin, en die voor mezelf aan te schaffen, en een volk of volken te selecteren uit het eigen bestand die hopelijk geen virus hebben (er gezond voorstaan) en daar weer mee op te gaan starten. Daar heb ik waarschijnlijk in het verleden te weinig bij stil gestaan. Een virusresistente moer, die de erfelijkheid door kan geven, zou ideaal zijn.

Dus hiermee geef ik eigenlijk aan dat het virus en de behandeling in de winter bij mijn volken funest zijn geweest. Waardoor de kaalslag bij mij en misschien bij de andere imkers, verklaarbaar zouden zijn. (?)

Groet,
Fred B.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten