beits verf

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

beits verf

Bericht door Hans van der Post. » di 16 mei 2023, 23:45

Ik heb paar potten verf/b gekregen waar ik niet weet of het goede verf/beits is.
Op het etiket staat onder andere:

1,2-benzisofhiazool-3(2H0)-on, C(m)IT/MIT(3:1). Bevat max 20g/l VOS.

Wil weten of die stofjes geen kwaad kunnen. Kan ik ergens lezen of dit zo is.
Weet dat in het verleden het proefstadion iets gestaan heeft over stofjes die toen door de Ambrosiushove zijn onderzocht omdat de volken klein bleven.
!Hans.

Gebruikersavatar
pdm
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 12:36
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 5
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: beits verf

Bericht door pdm » do 18 mei 2023, 00:34

Benzisothiazolinon (BIT) is een conserveermiddel(extra informatie) . Het gaat de groei van schimmels en bacteriën tegen en zorgt ervoor dat een product langer houdbaar is. BIT wordt gebruikt in was- en reinigingsmiddelen, verven en lijmen. Bij normaal gebruik(extra informatie) zijn producten met benzisothiazolinon veilig(extra informatie)
Veilig betekent dat er geen schadelijke effecten op de gezondheid door het gebruik van producten (met daarin chemische stoffen) te verwachten zijn. De uitspraak over ‘veilig’ gaat uit van normaal gebruik door een gemiddelde Nederlander.

Voor was- en reinigingsmiddelen, verven en lijmen geldt dat CMI/MI gebruikt mag worden als conserveermiddel om schimmel- en bacteriegroei in de verpakking tegen te gaan. De aanwezigheid van CMI/MI staat op het etiket van een product.

bijvoorbeeld schimmel.

Sla table of contents over

Vluchtige organische stoffen (VOS). VOS zijn schadelijk voor de gezondheid. Probeer VOS zo min mogelijk in te ademen. In beits op waterbasis zitten veel minder VOS dan in beits op terpentinebasis. Er kunnen wel weer andere stoffen in zitten waar je bijvoorbeeld een allergische reactie van kunt krijgen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: beits verf

Bericht door Hans van der Post. » do 18 mei 2023, 22:32

Het gaat mij of deze verf/beits schade kan veroorzaken bij volken van beschilderde bijenkasten?
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten