voeren buiten de kast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
marianvoor
Berichten:63
Lid geworden op:za 13 jul 2002, 12:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:
voeren buiten de kast

Bericht door marianvoor » di 30 sep 2008, 10:44

In 2006 is er een discussie geweest over voeren buiten de kast. Dit werd afgeraden vanwege roverij. Hans schreef het volgende:

Uit: Honing voor de bijen (Vraagbaak voor beginners …..) juli 2006
“Als je een bijenstand hebt die wat afgelegen ligt zoals ik op de buitenplaats Poelgeest kun je zonder problemen= roverij op 25 meter van de stand je uit te likken bakken, ramen en zegelwas neer kan zetten zonder dat er roverij ontstaat. Dit komt omdat bijen in cirkels van 10 meter zoeken. Ik heb dit in de loop van de tijd ontdekt. Dat heb je als er een buitenplaats als "speelterrein" ter beschikking is.”
Hans v.d.Post


Dit heeft mij erg aangesproken, te meer toen ik tijdens het op ‘t internet zetten van het “Groentje” uit 1933 het volgende las:

Uit “Groentje juli ‘33 blz 165 WAARNEMINGEN Soesterberg
“Vanaf 8 Maart werd spec. gevoerd door middel van de Hohlbein drink- of voerplank. Dit is een dikke plank van 5 c,M. dik + 18 c.M. breed en 1 meter lang en is over de geheele lengte voorzien van een 12 a 15tal groeven. In het midden is een inrichting om een Thüringer ballon op te plaatsen. Plaatsen we nu een Thüringer ballon met een slappe suiker- of honingwateroplossing op deze plank dan vullen zich de groeven voor ongeveer 2/3 en vinden de bijen hier een veilige drink- en een natuur nabij komende voederplaats, immers ieder volk kan naar sterkte en ijver deze voerplaats bevliegen. Deze wijze van speculatief voederen is wel de meest natuurlijke. Het komt van buiten, gelijk als bij dracht en ieder volk haalt zooveel als het noodig heeft. Wij storen het volk niet, verliezen geen broednestwarmte, hebben geen gevaar dat het volk onrustig wordt, waardoor reeds dikwijls een koningin werd ingekneld, en rooverij is uitgesloten. Op die manier voeren is de eenvoudigste en vlugste. Dagelijks 1 of 2 ballons op de plank naar gelang het aantal volken”

Vooral het feit dat dit de meest natuurlijke manier van voeren is, het volk niet gestoord wordt en roverij uitgesloten is, spreekt mij aan. Het speelterrein van mijn meisjes beslaat een minicamping annex bloemzaadkwekerij, dus plaats genoeg.
Omdat de zomer slecht is geweest heb ik 2 weken geleden op ongeveer 50 meter van de kast een voederplaats gemaakt. Wat een lust omdat te zien! Er werd druk gebruik van gemaakt. Ik zag wel dat af en toe een bij door 2 andere werd beetgepakt,(maar op het forum kan ook aardig gevochten worden.)
Omdat ik open plastic voerbakken gebruikte zag ik wel dat het voer gauw versuikerde. Heb je misschien nog een tip voor mij Hans? Bijvoorbaat dank.
Met groetjes uit regenachtig Zeeland,
Marian.



marian voorneman

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: voeren buiten de kast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 30 sep 2008, 10:58

Beste Marian...

ik denk wel dat er een veschil bestaat in het voeren in het voorjaar en in het najaar. Buiten voeren in het najaar raad ik je sterk af. Bovendien waarom zou je de kans uitlokken om ook de bijen van de buurman te gaan voeren? Nog belangrijker: de kans dat bijen gaan roven is veel te groot in dit jaargetijde. Denk ook aan wespen die je hiermee op stand krijgt. Niet doen dus is mijn devies.

Een voorjaars stimulering kun je wel doen. Je kunt dan zelfs specifiek volken een suikeroplossing/of raat buiten laten leeghalen door bijen van alleen dat volk 'de weg te wijzen'. Je zet dan een raat voor hun vlieggat. Wacht dat er aardig wat bijen opzitten en dan neem je die raat mee naar je voederplaats. Ik zou dat dan 's-avonds alleen doen. Bijv. voederen vanaf 6 uur tot zondsondergang. Elke dag op de zelfde plaats. Zo kun je in korte tijd snel volken stimuleren. Ik weet iemand die dit toepast elk voorjaar. Je kunt er snel resultaat mee hebben.

JP

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: voeren buiten de kast

Bericht door A.A. Staals » di 30 sep 2008, 12:25

Zou de buurman imker hier wel blij mee zij?

ad staals

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: voeren buiten de kast

Bericht door Dirk Blanken » di 30 sep 2008, 18:18

Nooit buiten voeren of je moet wel een heel groot terrein hebben en geen imker op 4 km want dan voer je de volken van die imker.
In woonwijken vraag je om moeilijkheden.
Ik liet vroeger ook op 100m raten met wat voer schoonmaken, je krijgt oorlog en veel bijen gaan erbij kapot.
Ik ben bovendien niet voor stimuleren het heeft geen enkele zin.
Als je dan wilt stimuleren krap een paar gedeelten van het voer open en dan liefst boven het broed zodat het broed tot de bovenkant van het raam komt te zitten en ze direct contact hebben met de toekomstige HK.
Dirk

dertiende

marianvoor
Berichten:63
Lid geworden op:za 13 jul 2002, 12:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: voeren buiten de kast

Bericht door marianvoor » za 04 okt 2008, 00:00

Hartelijk dank voor jullie reacties. Mijn bedoeling is om zo natuurlijk mogelijk te imkeren; o.a. zo min mogelijk kunstraat (behalve in de honingbak), zwermen (we zitten op 5 ha. bloemzaad-/bouwland), bestrijden met lavendelolie. Volgens onze verenigingslijst zit er binnen een straal van 5 km. geen andere imker.
Bij het idee van op afstand buiten de kast voeren dacht ik dat dat ongeveer hetzelfde is als het maken van een drachtplek. Hoewel ik tijdens het voeren de vlieggaten verklein, was ik juist bang voor roverij bij voeren in de kast omdat er ook een wat kleinere zwerm staat. Het is zeker niet mijn bedoeling om in het voorjaar te stimuleren, omdat dat m.i. niet natuurlijk is. Maar het leek me wel aardig om de meiden in het vroege voorjaar een beetje te verwennen omdat ze hier aan zee vanwege de wind een stuk harder moeten werken als in het binnenland.
Met dank voor de adviezen en vriendelijke groeten,
Marian


marian voorneman

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: voeren buiten de kast

Bericht door Bart Maes » za 04 okt 2008, 17:05

Het is zeker niet mijn bedoeling om in het voorjaar te stimuleren, omdat dat m.i. niet natuurlijk is. Maar het leek me wel aardig om de meiden in het vroege voorjaar een beetje te verwennen omdat ze hier aan zee vanwege de wind een stuk harder moeten werken als in het binnenland.


Marian,
het zal al wel enkele keren op het forum gestaan hebben, maar 'onrechtstreeks' kun je de meiden (je schrijft het wel leuk zo) wel in het voorjaar verwennen door in het najaar niet te krap in te winteren. Een kolonie die nog ruim veel voedsel heeft bij de aanzet van het eerste broed in januari en de maanden daarop hebben daardoor een streepje voor.

met imkersgroet!
Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten