Hout

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:
Hout

Bericht door Jeroenvt » vr 14 nov 2008, 09:29

Ik heb nu 1 bk gemaakt van gewoon multiplex en als test best goed gelukt. Maar vooral zwaar. Bij de bouwmarkt hadden ze in vuren (waar mijn bijenhuiskasten van gemaakt zijn) alleen in plastic verpakte verlijmde timmerpanelen. Maar prijzig, dan kan ik net zo goed kasten kopen. Ik ga dus op zoek naar een goedkopere leverancier. Maar zijn dit soort panelen überhaupt wel geschikt? En zijn massieve planken wel te vinden en beter of slechter. Ik begrijp dat verlijmde planken minder kromtrekken?

--
Mvg Jeroen van Tol

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Hout

Bericht door Tieme » vr 14 nov 2008, 12:11

Hallo Jeroen,

Het hangt heel erg van de verlijming van het paneel af, en ook van de nauwkeurigheid waarmee je verft. Ik heb wel eens broedbakken weggegooid omdt ze uit elkaar vielen. Deze had ik dan gemaakt van elliottipan. De lijm loste op en het paneel viel weer instukjes.

Tieme

Kees van Gortel
Berichten:92
Lid geworden op:do 15 nov 2001, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hout

Bericht door Kees van Gortel » za 15 nov 2008, 08:25

'k Hou ook niet, om dezelfde reden van de verlijmde panelen van de bouwmarkt.
Werk de laatste jaren met RedCedar planken die ruw ongeveer 31/32cm breed zijn.
'k Bestel ze bij de timmerman, die schaaft ze voor me en zaagt de juiste breedtes. De stukken die overblijven voor BK formaat (een 7cm) zaag ik in de breeedte van 24mm voor de latjes boven en onder in de kamers.
Zaag- Afval heb ik dan eigenlijk in het geheel niet.
Met RVS spijkers, professionele bruislijm en watervast triplex voor de binnenplaatjes kwam ik vorig jaar op ongeveer € 18,00 voor een HK en € 28,-- voor een BK. Dan heb je materiaal wat 40 jaar mee kan. Niet het goedkoopste, maar 'k ben zeer tevreden.
1. En, de dames die bij ons, met name, met het slingeren bezig zijn hebben meer plezier met een RC HKbak met honing dan van een betonplex bak.
2. Zelf ben ik dan ook weinig aan het verven, de bakken heel af en toe eens in de lijnolie zetten als je dat leuk vindt, is eigenlijk niet eens nodig.

Voordelen (voor mij):
1. levensduur
2. gewicht (exact gelijk aan piepschuim)
3. onderhoud

Hoop van de winter er ook weer een partij te fabriceren.

hgr.

Kees

http://www.imkerijdeouwestok.nl

PS. Abonneer je op onze site op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hout

Bericht door Els Kleijnendorst » za 15 nov 2008, 21:41

Jeroen,

na een tip van een mede-imker op het forum heb ik een paar jaar geleden heel mooie red ceder planken gekocht bij Wytske's Houthandel in Friesland (http://www.haalhout.nl). Je mag het hout zelf uitzoeken en de prijzen zijn superlaag. Ga er eens een kijkje nemen.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Hout

Bericht door Jeroenvt » zo 16 nov 2008, 11:39

Els Kleijnendorst schreef:
na een tip van een mede-imker op het forum heb ik een paar jaar geleden heel mooie red ceder planken gekocht bij Wytske's Houthandel in Friesland (http://www.haalhout.nl). Je mag het hout zelf uitzoeken en de prijzen zijn superlaag. Ga er eens een kijkje nemen.

Site ziet er goed uit, maar vind het een tikkie te ver. Ik ga op zoek naar een goeie houthandel midden-nederland/veluwe ofzo.

--
Mvg Jeroen van Tol

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten