Merkkooitje

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
weertman
Berichten: 71
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Heino
Contacteer:

Merkkooitje

Bericht door weertman » vr 28 nov 2008, 17:07

Merkkooitje

Ik maak al jaren gebruik van een door mij zelf gemaakt merkkooitje, waar de bijen uit kunnen kruipen en de koningin niet

Deze heb ik gemaakt van een injectiespuit met een inhoud van 60ml.en een buitendiameter van 32mm

Eerst van de voorkant het gehele dekseltje er af zagen, daarna 20mm afzagen.Een stukje koninginnerooster gloeiend heet maken, met wat nu de voorkant van de spuit is even aantikken zodat de afmeting van het rooster er duidelijk zijn ingesmolten,deze holletjes met een rondvijltje een beetje afwerken. Staafje van 2mm van een rooster of i.d.pas maken in de uitsparingen en deze verlijmen met een stukje van een bocht of knietje van een P.V.C. buis .

Het afgezaagde stukje van 20 mm zo bewerken met een slijpsteentje (Dremel )dat deze bijna half om de spuit valt.Daarna in de spuit op ongeveer de helft een gat boren en deze verder uitslijpen zodat de beide delen op elkaar passen en deze verlijmen

Aan de voorkant van het zuigertje, een stukje schuimrubber plakken.

Dit zuigertje zo inkorten dat net niet de koningin wordt doodgedrukt, maar wel mooi in de lengte richting met haar rug tussen de spijlen is.

Afbeelding
Afbeelding



Vanuit het “Sallandsche”

Manni Weertman

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Merkkooitje

Bericht door Dirk Blanken » vr 28 nov 2008, 18:18

Manni,
Ik heb tot nog toe gewerkt met het silicone netgaasje op een buisje etc maar soms wordt je er tureluurs van om een vleugel te voorschijn te toveren voor het knippen.
Ik heb nu een merk en knipapparaat via via in duitsland gekocht met een driehoekig eindstukje waarin een sleuf zit.
Ev bijen kunnen eruit maar de koningin net niet.
Door de driehoekige vorm komt de koningin in de sleuf te zitten want op de plaats van de sleuf heeft ze de meeste ruimte en lijkt er ontsnapping mogelijk te zijn.
Het schijnt dan makkelijker te gaan.
Maar ik moet het nog uit proberen.

Uit de hand heb ik het ook geprobeerd maar omdat je te voorzichtig bent vliegen ze bij mij vaak omhoog en dan komen ze meestal wel weer thuis maar het schiet niet op.

Jouw apparaat werkt natuurlijk ook goed zeker als je er gewoon aan bent alleen begrijp ik het dwarsstukje van 20 cm niet, je kan de koningin toch ook gewoon achterin erin stoppen.
Het is een pens vol werk om zoiets zuiver pas te maken.

Een sleuf is veel makkelijker als een netje bij het knippen en merken al zal je af en toe wel een stompe naald gebruiken om de vleugel te voorschijn te halen?
Als er een paar koninginnen te merken zijn voldoet het netgaasje maar als je er een stuk of 30 te merken hebt zoek je naar een betere oplossing.
Dirk







dertiende

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Merkkooitje

Bericht door Oude Essink » vr 28 nov 2008, 18:46

Hallo Dirk,
Heb jij dit (: zie afbeelding) merkkokertje gekocht? Ik gebruik het al enige jaren met plezier; heel stabiel en werkt goed; in principe een veredelde uitgave van wat Manni laat zien. erg prijzig, dat wel.
Als je 3 rechterhanden hebt, is "Manni" goedkoper en, voor de knutselaar, bevredigender.

Afbeelding
Het voordeel is, dat er maar één opening is en de moer zich daarheen zal haasten; geen ontsnappingsmogelijkheid.

Gebruikersavatar
weertman
Berichten: 71
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Merkkooitje

Bericht door weertman » vr 28 nov 2008, 19:29

Dirk

Jouw apparaat werkt natuurlijk ook goed zeker als je er gewoon aan bent alleen begrijp ik het dwarsstukje van 20 cm niet, je kan de koningin toch ook gewoon achterin erin stoppen.
Het is een pens vol werk om zoiets zuiver pas te maken.


Als ik de koningin op de raat zie lopen zet ik het kooitje er op ,wacht even tot ze samen met de eventuele enkele bijtjes naar boven loopt, zo niet dan een beetje aan de ene kant iets oplichten een beetje rook; snel van de raat halen duim er op, even wachten tot ze en de eventueel enkele bijtjes verder naar bovenloopt dan langzaam het zuigertje naar boven drukken,bijen gaan door het roostertje.Ik pak dus niet de koningin op Het knippen gaat perfect.

Die pens vol met werk valt nog al mee, en net wat Hennie schrijft ik vindt dit wel leuk knutselwerk voor de winterdagen.

Vanuit het “Sallandsche”

Manni

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Merkkooitje

Bericht door Dirk Blanken » vr 28 nov 2008, 20:24

Manni,
Ik bent gewend om de koningin bij de vleugels te pakken als ik zeker weet dat ze goed bevrucht is en in het buisje te laten vallen.
Ik heb je methode begrepen.
Je hoeft de koningin niet van de raat af te halen maar moet haar met rook af en toe er toe dwingen om naar boven te gaan.
Het lijkt mij moeilijk maar als het voor jou goed werkt dan is het Ok.
Inderdaad heb ik het apparaat wat Hennie laat zien aangeschaft en probeer dat eerst maar eens uit.
Groeten dirk

dertiende

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Merkkooitje

Bericht door Dirk Blanken » vr 28 nov 2008, 20:50

Oude Essink schreef:
Hallo Dirk,
Heb jij dit (: zie afbeelding) merkkokertje gekocht? Ik gebruik het al enige jaren met plezier; heel stabiel en werkt goed; in principe een veredelde uitgave van wat Manni laat zien. erg prijzig, dat wel.
Als je 3 rechterhanden hebt, is "Manni" goedkoper en, voor de knutselaar, bevredigender.

Afbeelding
Het voordeel is, dat er maar één opening is en de moer zich daarheen zal haasten; geen ontsnappingsmogelijkheid.

Hennie,
Het zelfde apparaat heb ik aangeschaft.
Je kan met het vasthouden van de zeskantige plunjer en het draaien de ruimte tussen de spleet in de driehoek en het schuimrubber veranderen.
Ik probeer het uit de volgende Mei.
Dirk


dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten