Simplex met Nederlandse maten?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Simplex met Nederlandse maten?

Bericht door Kroese » vr 28 nov 2008, 21:30

Een collega imker had bij http://www.Warnholz.de navraag gedaan of ze de Segeberger ook in Nederlandse maatvoering konden leveren.
Dit werd positief bevestigd, met de vraag om hoeveel kasten het gaat, i.v.m. het maken van een offerte.

Heeft iemand deze kasten misschien al eens (bij Warnholz) besteld?

Het gaat erom, of de maten wel goed zijn aangepast, en of de raam oren wel op de juiste manier in de bak hangen.

Gebruikt Warnholz hiervoor een nieuwe spuitmal, of wordt de Duitse maat met inleg plaatjes aangepast?

Of gebruiken ze (Warnholz) de spuitmal van Ed Pieterse stiekum?[;)]

Heeft Warnholz ook Nederlandse maat HK's in de verkoop?

Namens mijn imker collega hartelijk dank.

Hennie..... (die zelf al weer zeer tevreden een jaar met de Combi isolatie kasten werkt)[^]

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Simplex met Nederlandse maten?

Bericht door Bart de Coo » vr 28 nov 2008, 23:12

Maar, Hennie, je zou toch op de hoogte moeten zijn. Hier staan nota bene bijdragen van jezelf:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8655

Het antwoord is dus, ja, ze zijn te koop, zowel honing- als broedkamer, en wel bij Het Ielgat in Amen. Maar dat wist je toch al?


Groet,


Bart de Coo

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Simplex met Nederlandse maten?

Bericht door Ed Pieterse » za 29 nov 2008, 06:50

Dit zijn kasten die niet van Stehr komen.
Ze zijn lager in soortelijke massa en hebben een ander ophangsysteem voor de raampjes is mij verteld. Zover ik weet hebben ze geen honingkamers van dat type.

Dat heeft de kast van Stehr wel, die heeft ook een soortelijke massa van 100. Het ophangsysteem (afstandstrippen) is van 1,5 mm aluminium.
Bovendien zijn hier wel honingkamers van te verkrijgen. De afstandstrippen zijn in 10 raams (38 mm raatafstand) en 11 raams (35 mm raatafstand) te verkrijgen.

Ed Pieterse

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Simplex met Nederlandse maten?

Bericht door Kroese » di 02 dec 2008, 21:14

Ed Pieterse schreef:
Dit zijn kasten die niet van Stehr komen.
Ze zijn lager in soortelijke massa en hebben een ander ophangsysteem voor de raampjes is mij verteld. Zover ik weet hebben ze geen honingkamers van dat type.

Dat heeft de kast van Stehr wel, die heeft ook een soortelijke massa van 100.

Ed Pieterse

Bedankt Ed, dus jouw kasten zijn bij Stehr geperst.
Waar laat Warnholz ze dan persen? Is dat dan van Nordpor?

In het andere artikel wat Bat de Coo linkte (was ik al vergeten) zijn nog al wat tegenstellingen geuit, die het er niet duidelijker op maken.

Mijn collega, (uit diens naam stelde ik de vraag) wil binnenkort eens bij het Ielgat gaan kijken wat voor een type ze daar hebben.

Misschien is het handig om een grammen weegschaal mee te nemen.

Misschien kan Ed dan de gewichten van zijn BK en HK (ongeschilderd) eens opgeven. Dat kan inderdaad wel wat duidelijkheid geven, omtrend de soortelijke massa van de bakken.

Met dank,
Hennie.........

jeroenk
Berichten: 16
Lid geworden op: za 24 mei 2008, 23:24
Contacteer:

Re: Simplex met Nederlandse maten?

Bericht door jeroenk » wo 03 dec 2008, 21:02

Dag Hennie,

Zonder de twee polemieken:

http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=8655
en
http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=8782

hier woordelijk te herhalen, toch kort antwoord op je vragen van nu en je vorige bijdrage.

(Tussen haken: Mogelijk onder druk zijn de bijdragen van 'zoem zoem de bij' in de tweede diskussie verdwenen. Alleen de eerste bijdrage in polemiek nummer 2 is, alhoewel inhoudelijk volledig gekortwiekt, nog zichtbaar. Jammer, want daar is mijns inziens een forum niet voor. Wil je zijn bijdragen alsnog hebben, dan herpubliceer ik ze.)

Ok, daar gaan we:

Nordpor is een handelsnaam van Stehr, dat komt dus uit dezelfde 'stal'. Warnholz heeft voor **alle** Styroporonderdelen die een bijtje (zie http://www.warnholz.de) als logo hebben eigen mallen. Enkele Styropor onderdelen koopt Carsten Voigt (Warnholz dus) nog in bij Stehr, het onderscheid is daarmee duidelijk.

Al de eigen onderdelen van Warnholz worden gemaakt in een deense fabriek, Dansk Styropor. Zoals eerder gezegd, is niet alleen de soortelijke massa van belang, maar het gebrek aan porie\"en en de weerstand tegen deuken en zo.

Ik heb **geen** commercieel belang bij welke bak dan ook, maar de bak van Warnholz springt er duidelijk uit ten opzichte van Stehr/Nordpor alsmede Holtermann produkten. Duw je duim erin en overtuig jezelf. (Dat is dan de 2e manier om het onderscheid te maken ;-) )

Let niet op gewicht! Enerzijds is er bij het produktieproces stoom in het spel, uitwasemen kost tijd. Anderzijds absorberen poreuze produkten weer water. ALLE styropor produkten zijn een beetje poreus. Slechts de Stehr-produkten zijn in staat hun originele gewicht te ver-15-voudigen (!) met regenwater. Ed Pieterse en ik hebben dat samen vastgesteld in 2006. Tot nu toe (5 jaar ervaring) nemen de Warnholzprodukten nauwelijks tot geen water op en waaien de deksels nog immer de sloot in :-(

In een winderige omgeving is een Stehrdeksel dus duidelijk in het voordeel zolang je althans niet op isolatiewaarde let... (grijns)
Natuurlijk heeft met water verzadigd styropor nauwelijks isolatiewaarde. Een belangrijk voordeel van het materiaal gaat dan verloren!

Belangrijker zijn echter de maatvoeringen. Ik verwijs naar de aangehaalde diskussies hierboven, Kort gezegd komt het er op neer dat je bij Postma en (oude) Ielgat bakken tekent voor gedoe. De Pieterse-bak voldoet bij 10 raamsgebruik uitstekend, maar bij 11-raamsgebruik mist een bijenruimte en heb je een verschrikkelijk hoop gedoe. De Warnholzbak is ontworpen voor 11-raams gebruik en is --- net als de originele DNM-bak --- daarvoor perfekt.

Dan over de HK-uitvoering. Daar weet ik momenteel niets over. Vorig jaar was er sprake van een mogelijke 2e mal, ik heb daarvoor materialen aan Warnholz uitgeleend. Bel ze, zou ik zeggen, de site is verre van aktueel.

Voor zover mij bekend kan je in Nederland deze bakken kopen bij het Ielgat (let op de FOTO in http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=8655, de strip valt in de gleuf) en bij DeVo (Tilburg)

Niettemin kan ik (alweer) niet nalaten op te merken dat met het vasthouden aan Nederlandse raampjes je jezelf nogal tekort doet. De NL-bak alleen (waar dan ook besteld) is duurder dan een DNM-bak+11 DNM-ramen (DNM=Deutsche Normalmass). In mijn optiek zou een beginnend imker zichzelf zeker een lol doen de Simplex-maat te negerenen direkt over te stappen op DNM.

Hopes this helps,

Mvg, Jeroen Krabbendam


[quote="Kroese"]
Bedankt Ed, dus jouw kasten zijn bij Stehr geperst.
Waar laat Warnholz ze dan persen? Is dat dan van Nordpor?

In het andere artikel wat Bat de Coo linkte (was ik al vergeten) zijn nog al wat tegenstellingen geuit, die het er niet duidelijker op maken.

Mijn collega, (uit diens naam stelde ik de vraag) wil binnenkort eens bij het Ielgat gaa

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 35 gasten