nu al wintersterfte

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: nu al wintersterfte

Bericht door jaap » wo 24 dec 2008, 00:02

om zeker te weten wat de oorzaak van bijensterfte is even een monster bijen naar wur sturen dan weet je zeker wat er aan de hand is.meeten is weten. alles kan verdwijn ziekte- vergif- landbouw bestrijdings middelen honger etc.

jager

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: nu al wintersterfte

Bericht door Ria van den Berg » wo 24 dec 2008, 05:54

"Zonder goede bestrijding kun je namelijk niet meer imkeren en dat mag toch zo langzamerhand bekend verondersteld worden. Alleen bewoners van Pluto e.o. weten het nog pas!" schreef Bart Vos

Ben ik het niet mee eens ! Als je weinig kans hebt op herbesmetting en weinig van je bijen vraagt, is het volgens mij mogelijk. Wij hebben het meer dan 10 jaar gedaan, zijn voor gek verklaard, maar het werkte en we komen niet van Pluto[;)]

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: nu al wintersterfte

Bericht door labrador » wo 24 dec 2008, 18:00

bart vos schreef:
citaat: "Aan de op varroalade kon ik zien dat er 1 straatje wasmul lag....
Het is een drama. Eigen schuld?"


Antwoord lijkt mij nog al voor de hand liggend: JA!

Laat experimenten over aan mensen die daar zorgvuldig mee om gaan en dat verantwoord doen.

Zonder goede bestrijding kun je namelijk niet meer imkeren en dat mag toch zo langzamerhand bekend verondersteld worden. Alleen bewoners van Pluto e.o. weten het nog pas!

Daarnaast een ander argument: Het zou allemaal niet zo erg zijn als er niet anderen benadeeld worden, nl de bijen die volkomen overbodig geofferd zijn en de mogelijke imkers in de buurt die met een grote infectiebron opgezadeld zijn en hun werk verpest kunnen zien worden.

Ik zou in ieder geval geen volken verkopen aan iemand die daar zo ondoordacht en bij-onvriendelijk mee om gaat.





Binnen onze vereniging zijn meerdere imkers die niet behandelen en toch goed de winter uitkomen.
Maar... deze werken al jaren met hun 'eigen' lijnen en volgens de natuurlijke zwermmethode. Wellicht dat hier de oorzaak ligt dat deze wel goed een winter uitkomen?
Bij mij werkte het niet.

Bart, juist jij zou voorstander moeten zijn van het niet bestijden van bijen. In een andere topic schrijf je immers:
"Het permanent in een stress situatie brengen van levende dieren is m.i. dierenmishandeling"

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: nu al wintersterfte

Bericht door jjmvaningen » wo 24 dec 2008, 20:01

labrador schreef:
Dit jaar heb ik er bewust voor gekozen om helemaal geen bestrijding toe te passen en te kijken hoe e.e.a. zich ontwikkeld.
Vandaag ben ik wezig kijken in de verenigingstal en in al mijn 6 volken lag de vliegplank en de bodem vol met dode bijen. Geen 10, geen 100 maar een dikke laag dode bijen.... Aan de op varroalade kon ik zien dat er 1 straatje wasmul lag.... Het is een drama. Eigen schuld?


Het resultaat van veel dode bijen hoeft niet alleen te liggen aan het niet bestrijden (er zijn er meer die niet bestrijden en waarbij het goed gaat).
Het kan ook liggen aan te weinig nieuwe, gezonde winterbijen (stuifmeelgebrek?) of oude moer, noem maar op alles is mogelijk.
Pas als je een aantal hebt laten onderzoeken, kan je meer zaken uitsluiten (of concluderen). Zolang dat niet het geval is, is er geen blaam/schuld (voor zover dat dan ook mogelijk kan zijn).
Anders wordt het net de inquisitie: (waar het over kan gaan, maakt niet uit) schuldig, schuldig, schuldig tenzij.

Succes verder, groet jacques

bart vos
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 20 mar 2002, 22:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: nu al wintersterfte

Bericht door bart vos » do 25 dec 2008, 22:53

citaat:
Bart, juist jij zou voorstander moeten zijn van het niet bestijden van bijen. In een andere topic schrijf je immers:
"Het permanent in een stress situatie brengen van levende dieren is m.i. dierenmishandeling"


Mij eerdere opmerkingen zijn in een totaal verschillende context gemaakt. Bovendien wil ik geen bijen gaan bestijden maar varoa bestrijden en dat het liefst met zo veel mogelijk diervriendelijke- en milieu vriendelijke methoden en die zijn er gelukkig.

Ik wil andere schrijvers uidagen om een deugdelijk wetenschappelijk bewijs te leveren van imkers die zonder enige vorm van behandeling kunnen blijven imkeren.
Ik vrees nl dat die er niet zijn.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: nu al wintersterfte

Bericht door Astrid Schoots » vr 26 dec 2008, 12:08

bart vos schreef:(..)Zonder goede bestrijding kun je namelijk niet meer imkeren(..) Alleen bewoners van Pluto e.o. weten het nog pas!(..)Het zou allemaal niet zo erg zijn als er niet anderen benadeeld worden, nl de bijen die volkomen overbodig geofferd zijn en de mogelijke imkers in de buurt die met een grote infectiebron opgezadeld zijn en hun werk verpest kunnen zien worden. Ik zou in ieder geval geen volken verkopen aan iemand die daar zo ondoordacht en bij-onvriendelijk mee om gaat.

Ik ben het met 'MacWillem' eens om niet als wolven te duiken op iemand die zijn nek uitsteekt en moedig en eerlijk om (opbouwende) kritiek vraagt ("eigen schuld?"). Al begrijp ik ook dat het wel of niet bestrijden van varroa de gemoederen doet verhitten.

Maar het is maar de vraag of het argument van 'infectiebron' en 'andermans volken verpesten' klopt: ik ben een trouwe varroa-teller, mijn gemiddeld 10 volken staan stijf tegen elkaar. Toch gebeurt het elk jaar dat ik gedurende het seizoen in het ene volk steeds hooguit anderhalve mijt tel, terwijl het buurvolk er tientallen laat vallen.
Deze situatie blijft vaak maandenlang hetzelfde, ondanks mijn talrijke rondbuurtende darren: na bestrijding tel ik nog steeds die grote verschillen. Het ene volk kan er beter mee overweg dan het andere volk, om allerlei redenen, zoals bijv. door Jacques gesuggereerd.
Astrid

agastache
Berichten: 179
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: France
Contacteer:

Re: nu al wintersterfte

Bericht door agastache » vr 26 dec 2008, 18:49

goedemiddag,
sinds de varoa resistent werd tegen apistan ben ik gestopt met bestrijden. Dat moet omstreeks 1998 geweest zijn, ik woonde toen nog in andijk. Sinds 2001 woon ik in frankrijk, heb mijn bijen uit nederland hiernaartoe meegenomen en behandel nog steeds niet. Nog geen wintersterfte gehad ( vijf volken) en kennelijk zijn de bijen nog steeds happy, als je dat al van bijen kunt zeggen.Het zal wel geen "deugdelijk wetenschappelijk bewijs " zijn, maar ik heb tot nu toe (tien jaar)"zonder enige vorm van behandeling kunnen blijven imkeren"
groeten meindert

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: nu al wintersterfte

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 15 feb 2009, 16:30

Dit jaar heb ik er bewust voor gekozen om helemaal geen bestrijding toe te passen en te kijken hoe e.e.a. zich ontwikkeld.

Vandaag ben ik wezig kijken in de verenigingstal en in al mijn 6 volken lag de vliegplank en de bodem vol met dode bijen. Geen 10, geen 100 maar een dikke laag dode bijen....

Aan de op varroalade kon ik zien dat er 1 straatje wasmul lag....
Het is een drama. Eigen schuld?


Ik zou het antwoord op je vraag zo willen formuleren: wel en ook weer niet eigen schuld. Het is wel heel gemakkelijk om ineens niet meer aan bestrijding te doen en maar afwachten.
Mijn devies is daarom: bouw het langzaam af en blijf monitoren. Varroa's tellen. En idd is het waar wat Astrid zegt: het ene volk kan beter omgaan met de varroa.
Verder probeer 'verticale verspreiding van varroa's' (geen uitwisseling van varroa tussen volken) te integreren in je bedrijfsmethode. Zorg dat je eigen lijnen opzet die vrije toegang hebben tot de genenpool in je omgeving. Zorg dat nieuwe volken met een kleine fractie aan varroa beginnen zodat de varroa flink inteelt. Je kunt er zelf heel wat aan doen om varroa a-virulentie en -tolerantie op te weklken.

JP

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: nu al wintersterfte

Bericht door Dirk Blanken » di 17 feb 2009, 20:08

agastache schreef:
goedemiddag,
sinds de varoa resistent werd tegen apistan ben ik gestopt met bestrijden. Dat moet omstreeks 1998 geweest zijn, ik woonde toen nog in andijk. Sinds 2001 woon ik in frankrijk, heb mijn bijen uit nederland hiernaartoe meegenomen en behandel nog steeds niet. Nog geen wintersterfte gehad ( vijf volken) en kennelijk zijn de bijen nog steeds happy, als je dat al van bijen kunt zeggen.Het zal wel geen "deugdelijk wetenschappelijk bewijs " zijn, maar ik heb tot nu toe (tien jaar)"zonder enige vorm van behandeling kunnen blijven imkeren"
groeten meindert


Ongetwijfeld heb je varroa en je volken schijnen er mee om kunnen gaan.
Verder zullen de volken het rijk hebben een conditie om veel plagen aan te kunnen.
Ik denk dat de Nosema ceranae die in Nederland al behoorlijk algemeen begint te worden hier de belangrijkste eindoorzaak is van de zogenaamde verdwijnziekte.

Dirk

dertiende

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: nu al wintersterfte

Bericht door A.A. Staals » di 17 feb 2009, 21:01

Jelte Pieter Dijkstra schreef: (geen uitwisseling van varroa tussen volken)


Hoe doe je dat? Darren aanlijnen?:D

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten