nu al wintersterfte

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

nu al wintersterfte

Bericht door labrador » za 20 dec 2008, 16:57

Dit jaar heb ik er bewust voor gekozen om helemaal geen bestrijding toe te passen en te kijken hoe e.e.a. zich ontwikkeld.

Vandaag ben ik wezig kijken in de verenigingstal en in al mijn 6 volken lag de vliegplank en de bodem vol met dode bijen. Geen 10, geen 100 maar een dikke laag dode bijen....

Aan de op varroalade kon ik zien dat er 1 straatje wasmul lag....
Het is een drama. Eigen schuld?

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: nu al wintersterfte

Bericht door willem » za 20 dec 2008, 20:59

Het is een drama. Eigen schuld?


Ik zou denken: Proef geslaagd ! en leent zich vooralsnog niet voor herhaling.
Groeten, Willem

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: nu al wintersterfte

Bericht door Bart de Coo » zo 21 dec 2008, 00:28

Labrador,

Uithuilen en opnieuw beginnen. Maar denk erom, koppie niet laten hangen en zorgen dat je weer volkjes krijgt. In de zwermtijd moet dat geen probleem zijn. Maar het voorjaar wordt hard voor je, heel hard. In december 2006 was het mijn beurt. Ook al mijn volken pleite, maar het ziektebeeld was klassiek: broed en voer aanwezig, maar geen enkele bij te zien, ook niet op de bodems.

Het ziektebeeld dat jij schetst is mij nu met 1 van de 8 ingewinterde volken overkomen. Ik heb 6 kasten en 2 korven ingewinterd. 3 kasten en 1 korf(je) zijn niet naar de hei geweest. Zodra ik merkte dat augustus geen nectar gaf, ben ik die drie kasten gaan behandelen met Thymovar en gaan inwinteren. Nu alledrie mooie, vitale volken. De drie kasten die op de heide stonden - alledrie zijn het verenigde volken nota bene - drama, huilen met de pet. Volkjes zo groot als twee vuisten. Maar ook die volken na de hei behandeld met Thymovar.

1 korf is dood. Die heeft ook op de hei gestaan. Ik heb ze helemaal niet behandeld met wat dan ook en het ziektebeeld is hetzelfde: een dik tapijt dooie bijen op de bodem.

Maar denk erom, niet opgeven. In april 2007 kocht ik twee nieuwe volken waar ik een maand later kunstzwermen van maakte. Ondertussen schepte ik nog wat zwermpjes links en rechts en je weet wat er gebeurde in augustus 2007: recordjaar voor de heidehoning en de volken kwamen schitterend thuis. Niet opgeven!

Groet,

Bart de Coo

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: nu al wintersterfte

Bericht door Dirk Blanken » ma 22 dec 2008, 21:51

Het zou misschien goed zijn als imkers die absoluut niet niet behandelen met chemie ook niet met oxaalzuur of zoiets een nieuw onderwerp beginnen en ongestoort hun bevindingen op het forum zetten.
Iedereen die wel behandeld mag niet meepraten.
Nu worden de goede bedoelers ondergesneeuwd.
Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Dirk


dertiende

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: nu al wintersterfte

Bericht door Jaap v.Popering » ma 22 dec 2008, 22:14

labrador schreef:
Dit jaar heb ik er bewust voor gekozen om helemaal geen bestrijding toe te passen en te kijken hoe e.e.a. zich ontwikkeld.



Zijn dat dan PROEFDIEREN geweest ???[:(]

Jaap v P

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: nu al wintersterfte

Bericht door LWPisa » ma 22 dec 2008, 23:05

Moet dit topic niet in "ziekte en etc."?

Kan je ons meer vertellen over de status, heb je ze open gemaakt? Broed aanwezig, voer enzo?

L

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: nu al wintersterfte

Bericht door labrador » di 23 dec 2008, 19:11

Dag allemaal,

Ik heb de kasten niet opengemaakt en er eigenlijk verder niets aan gedaan. Omdat mijn dekplanken van plexiglas zijn, kan ik gemakkelijk met een zaklamp zien hoe de stand van zaken is. Er leven nog wel bijen, maar wel erg weinig.

Eigenlijk is dit geen verdwijnziekte, want alles lag dood op de bodem; ze zijn dus niet verdwenen...

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: nu al wintersterfte

Bericht door de vos roger » di 23 dec 2008, 20:02

Als je al die dode bijen hebt op de bodem en vliegplank dan zou mijn eerste reactie toch zijn,effen open maken die kast en zien wat er aan de hand is.

roger

bart vos
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 20 mar 2002, 22:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: nu al wintersterfte

Bericht door bart vos » di 23 dec 2008, 21:07

citaat: "Aan de op varroalade kon ik zien dat er 1 straatje wasmul lag....
Het is een drama. Eigen schuld?"


Antwoord lijkt mij nog al voor de hand liggend: JA!

Laat experimenten over aan mensen die daar zorgvuldig mee om gaan en dat verantwoord doen.

Zonder goede bestrijding kun je namelijk niet meer imkeren en dat mag toch zo langzamerhand bekend verondersteld worden. Alleen bewoners van Pluto e.o. weten het nog pas!

Daarnaast een ander argument: Het zou allemaal niet zo erg zijn als er niet anderen benadeeld worden, nl de bijen die volkomen overbodig geofferd zijn en de mogelijke imkers in de buurt die met een grote infectiebron opgezadeld zijn en hun werk verpest kunnen zien worden.

Ik zou in ieder geval geen volken verkopen aan iemand die daar zo ondoordacht en bij-onvriendelijk mee om gaat.

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: nu al wintersterfte

Bericht door macwlem » di 23 dec 2008, 23:04

Heren critici,

Ik denk dat de boodschap wel duidelijk is...hel en verdoemenis prediken is natuurlijk erg makkelijk in deze situatie. Laten we nu niet als een groep wolven over iemand heenduiken zonder het naadje van de kous te weten. En in deze tijd zou ik zeggen: iemand die zonder zonde is werpe de eerste steen!

Kritiek ok maar plaats deze opbouwend.

Groet,
Willem



__________________________
All that we see or seem is but a dream within a dream!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten