Renson imker methode

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Marco en Ingrid
Berichten:116
Lid geworden op:zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie:Sweden
Contacteer:
Renson imker methode

Bericht door Marco en Ingrid » zo 18 jan 2009, 16:51

Hallo allemaal,

Kwam gisteren al zoekend naar info over bijen op deze site uit:
http://www.xs4all.nl/~jtemp/BeeBobRenson.html

Daarin wordt de Renson imker methode besproken ik heb geen idee hoe oud dit artikel is(hij begon er vroeg mee maar waneer het bezoek was....), maar vond het wel intressant.

Zijn er imkers die dit toepassen of geprobeert hebben ?of is dit iets om zo snel mogelijk te vergeten ?

Ik hoor het graag voordat ik me er meer in verdiep..

Mvrgr, Marco Veldhuis

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Renson imker methode

Bericht door LWPisa » zo 18 jan 2009, 23:40

Bovenin het window staat de tab zoeken, tiep renson in als zoekterm en vink ook de "archiefberichten" aan. Dat levert het 1 en ander op.

L.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Renson imker methode

Bericht door Piet Jager » ma 19 jan 2009, 11:10

Zie broedbeperking (Rensonmethode)

http://www.bijenhouden.nl/pagina/method ... erking.asp

!Piet

Marco en Ingrid
Berichten:116
Lid geworden op:zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie:Sweden
Contacteer:

Re: Renson imker methode

Bericht door Marco en Ingrid » ma 19 jan 2009, 12:42

hallo!

Het helpt inderdaad als de archiefberichten aangevinkt wordt[:I]

Zal dat voortaan eerst doen ..... maar toch bedankt voor de reacties voor zover.

Link van Piet is erg duidelijk (voor een leek als ik)

Groet, Marco

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Renson imker methode

Bericht door hans hoogendoorn » ma 19 jan 2009, 18:44

Daarmee nog de vraag .....
Wie past hem toe ?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Renson imker methode

Bericht door Oude Essink » ma 19 jan 2009, 18:55

Renson was eens een enorme hype. Ik ben benieuwd, wat ervan over gebleven is. Als iemand erop in wil haken: met nieuw bericht beginnen in de rubriek "imkerijmethoden".

Afbeelding

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Renson imker methode

Bericht door hans hoogendoorn » ma 19 jan 2009, 19:39

Hennie
Als iemand hier op inhaakt kan het geheel ook naar die rubriek.
Ik heb zo'n vraag als de intro daar ook eens gesteld.
Jammergenoeg geen reactie, misschien nu wel.

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Renson imker methode

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 20 jan 2009, 16:32

Ik heb deze methode twee jaar geleden een keer toegepast.
Het klinkt allemaal heel mooi, maar ik vond het wel erg bewerkelijk. Ik heb toen twee kasten met deze methode gedaan en kon het zwermen wel iets uitstellen. Toen op een gegeven moment toch de doppen me om de oren vlogen heb ik de roosters weer verwijderd en na een week gewoon een veger gemaakt.
Ik vond het niet zo'n succes.

En voordat iemand concludeerd dat ik dan waarschijnlijk iets verkeerd gedaan heb: Die conclussie had ik zelf ook al getrokken.[:I]

Jaap

ps: Toch ben ik wel van plan het dit jaar nog eens te proberen met m'n kweek volken.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Renson imker methode

Bericht door marc » di 20 jan 2009, 22:20

Ik pas de methode al een hele tijd toe. Je moet ze wat onder de knie krijgen.
Een paar belangrijke punten zijn :
- wanneer je de Rensonkamer (RK) opzet moet je over een heel groot volk met veel broed beschikken ! Je gaat daarom best met een groot volk de winter in en stimuleer in het voorjaar met zowel siroop als pollen (als de pollenvlucht op de wilg op zich laat wachten of het weer tegen valt).
De RK gaat er hier een week voor de kers op (begin april), de voorjaarsstimulatie begint daarom hier de 1e-2e week februari.
- zet steeds wat jong broed in de RK, lege raat doet de moer gedurende 2 weken op het moerrooster lopen zonder ook maar 1 ei te leggen ! Dikwijls verlies je er een moer mee.
Als je RK dezelfde afmetingen heeft als je onderbak, kan je hiervoor gewoon een broedraam van beneden naar boven overhangen. Heb je een ander formaat RK dan 'trek' je een paar weken voor het plaatsen van de moerroosters enkele broedramen omhoog in de RK zodat de moer daar op de zijramen (formaat RK) gaat leggen.
- laat nooit een honingrand tussen benedenbroed en RK. Controleer dit enkele weken voor het plaatsen van de roosters en krap desnoods de honingrand open.

Met deze methode wordt hier 60% van de honing jaaropbrengst binnen gehaald op het fruit.
Snelle doppencontrole om de 9 dagen (+/- 30 kasten op een uur).
Doppen moeten meestal 2x gebroken worden daarna blijven ze weg.
De begrenzing gebeurt hier op 7 ramen (Dadant Blatt honingraam), daarnaast 2 moerroosterramen en de buitenste ramen (kast 11-ramer) kunnen dienen om het darrenraam buiten de roosters te plaatsen zodat de darren naar beneden kunnen.
Van de 7 Rensonramen is er steeds een 1/2 darrenraam dat, eenmaal belegd, buiten het rooster wordt gehangen. Een nieuw 1/2 bouwraam voor darrenbroed wordt in de plaats gehangen.

Combinaties met koninginnekweek zijn perfect mogelijk. Indien je met Dadant-Blatt werkt, kan je ook gemakkelijk een RK-raam met moerdop en opzittende bijen (zonder moer) uitnemen en in een Mini-plus opstarten. Ik denk er nog niet snel aan naar een andere methode over te stappen.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Renson imker methode

Bericht door A.A. Staals » wo 21 jan 2009, 08:54

Gezien het aantal handelingen bij deze methode (ik heb hem nooit uitgevoerd)kun je mijns inziens beter een veger maken. Een keer koningin zoeken en een keer doppen breken. Het resultaat is zeer veel vlieg bijen voor de zomerdracht en weinig te verzorgen broed in die tijd. Het maken van een veger kun je gebruiken voor volk vermeerdering c.q. verjonging eventueel gecombineerd met varroa bestrijding en koninginnen teelt.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten