11 raams broedbak

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
hofstede
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 31 jul 2005, 12:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 11 raams broedbak

Bericht door hofstede » vr 30 jan 2009, 21:49

de afstandstrips zijn gewoon te verkrijgen voor 11 raams?

gr jan

Kees Overeem
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: 11 raams broedbak

Bericht door Kees Overeem » do 05 feb 2009, 22:28

<<<<<<<<<<je moet de ramen er voorzichtiger uit nemen of vanaf de kant door het volk heen bladeren.>>>>>>>>>>>

Wat Lennard hier oppert dat weerhield mij er ook lang van om van 38,5 mm bijenruimte over te gaan op 35 mm.
In de praktijk echter blijkt dat het uitnemen van de ramen, ook gewoon tussendoor, veel beter gaat dan bij 38,5 mm (10 ramen) !!
Dit komt omdat de bijen deze ramen veel 'vlakker' uitbouwen, de raat komt komt nauwelijks buiten de 22 mm raampjes uit en vormen nooit uitstulpingen die het uitnemen bij 38,5 mm nogal eens moeilijk maken.
Deze 'mager' uitgebouwde ramen geven echter wel andere problemen zoals de krappe hoeveelheid wintervoer waardoor een volk in de problemen kan komen ( zie mijn noodkreet: "honger 7-ramers")
Ook heb ik in de eerste jaren na het ombouwen me vergist in de ventilatie tijdens het heidereizen met sterke volken, een paar warmlopers waren het gevolg,ondanks het feit dat al mijn bodems volledig van gaas zijn en altijd open!
Het is nauwelijks voor te stellen dat een zo'n raampje meer, voor zoveel veranderingen kan zorgen!
Van veel voordelen voor de bijen kan ik niet direct iets merken, het is meer het gevoel van de imker wat er bij speelt.
(6 jaar geleden heb ik al mijn kasten op 11 ramen omgezet, op dit moment 66 nog levende volken)

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 11 raams broedbak

Bericht door Ed Pieterse » vr 06 feb 2009, 12:15

Ja Cees, je hebt gelijk, het is ook mijn ervaring.
Alleen darrenraat is wat moeilijker volgens enkelen, maar ik heb daar ook geen moeite mee. Ze bouwen die darrenraat aan de zijkanten van de kast, waar meer ruimte is omdat de matrijs bij fabrikage wat taps moet zijn anders komen de styroporbakken niet uit de machine.
Als je raten uit een 10-ramer overhangt in een 11-ramer heb je soms ook even een probleen, maar de bijen vreten ze weer af tot ze dunner zijn. Met houten kasten zou dat moeilijker kunnen zijn.

Ed Pieterse

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten