Wedstrijd

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
André
Berichten: 12
Lid geworden op: do 07 jun 2007, 23:58
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door André » do 05 mar 2009, 20:40

Bart de Coo,

Ik woon in Apeldoorn, dit licht vlak bij dieren. Bij mijn werk hebben we holle kabelhaspels waar zeker bijen in kunnen wonen.
Normaal zit er statiegeld op een haspel maar ik kan kijken wat ik kan regelen.

Martin,

Ik vind het trouens een leuk iedé om een wedstrijd te houden. In een jaar moet ik toch wel op een leuk iedé komen ,dus ik ben ook van de partij.


Groeten André

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 06 mar 2009, 10:31

Bart, kun je meteen de raten roteren!!
Hahaha

JP

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door martin b » ma 09 mar 2009, 17:41

Bart als volgt de maten, van de kabelhaspel.
buitensteringen zijn 110 cm doorsnee
binnenstering, waar de bijen in komen, 60 cm doorsnee
breedte is 93 cm

Is wat aan de grote kant, je moet er wel plaats voor hebben.
En zoals JP schrijf, je heb gelijk een draaikast, elke morgen voor dat je naar het werk ga,even draaien:D

Laat maar horen of je hem wilt, anders gaat hij de container in.

martin

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door m.kolsters. » ma 09 mar 2009, 19:09

geen duffe oude mannetjes maar coole bijenboys/girls.
Dag Martin ik mis even wat,is dit voor de kinderen of voor de duffe oude mannetjes.
Een kabelhaspel(en kliko) is niet iets voor de kinderen.
Of heb ik het niet goed begrepen.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door martin b » ma 09 mar 2009, 22:33

Sorry Tinus [:I]voel me nog jong ondanks 5 kruisjes,en door overmatig drankgebruik[:o)], niet helemaal bij de tijd toen ik dit schreef, had dus eigenlijk moeten schrijven.

Coole mens/women.

martin

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door Bart de Coo » ma 09 mar 2009, 23:30

Ik had me ook al bedacht dat een 'haspelkast' heel goed kan functioneren als roterende kast, maar het ligt er maar aan hoe je de bijen laat bouwen. Leg je de haspel plat neer, dus met 1 'wiel' plat op de grond en het andere wiel functionerend als dak, of zet je de haspel juist op zijn beide wielen? In het laatste geval zou je inderdaad dagelijks kunnen roteren.

Wat ik overigens niet van plan ben[8D]

Martin, hou die haspel nog even vast a.u.b. Andre schreef hieronder dat hij er ook eentje heeft rondslingeren, maar hij neemt geen contact met me op. Apeldoorn is voor mij een stuk dichterbij namelijk. Of je moet een keertje in de buurt zijn.


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door Bart de Coo » vr 10 apr 2009, 22:24

Deze topic moet weer even uit de mottenballen gehaald worden, want hij is veel te leuk.

Onlangs heb ik een aquarium gescoord. Het is een rechthoekige met aan een van de korte zijden een geboord gat. Dat kan prima functioneren als vlieggat. Van het geboorde gat naar de bodem loopt een scheur, dus je hoeft er geen vissen meer in te houden. Aan de (open) bovenzijde zijn over de lengte twee glazen latjes vast gelijmd. Daar kunnen heel goed de bovenlatten voor de bijen op rusten - het 'topbarhiveprincipe', warme bouw dus. Ik overweeg dus om een zwermpje in een aquarium te stoppen. Ik moet alleen de bodem er nog uit snijden voor de ventilatie, uit het aquarium bedoel ik, niet uit de zwerm. Zou zo'n volk achter glas de winter overleven? Is het verantwoord om dat uit te testen? Ik denk van wel.

Dan maakte ik vanavond zo'n drieliterpak wijn leeg. Ik dacht, hee, daar kan ik een reservevolkje in opzetten.

Wordt er nog druk gepiekerd over Martins wedstrijd, mensen? Ik wil wel concurrentie!


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door martin b » za 11 apr 2009, 21:59

Bart, ik denkt dat de concurrentie in alle rust en stilte is moois aan het uit knobbelen is. We worden straks aangenaam verrast met hele mooie originele kasten en korven.

Ik zelf heb de opdracht van koningin Emma de 23e aanvaart om een nieuwe moderne buiten verblijf te bouwen. Uiteraard voorzien van alle gemakken en technise snufjes. Meer kan ik nog niet vertellen, dat mag niet van de RVD.(uit veiligheidsoverweging)

martin met een bouwtekening in zijn hoofd

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door J.R. » za 11 apr 2009, 22:39

Bart de Coo schreef:
Deze topic moet weer even uit de mottenballen gehaald worden, want hij is veel te leuk.

Onlangs heb ik een aquarium gescoord. Het is een rechthoekige met aan een van de korte zijden een geboord gat. Dat kan prima functioneren als vlieggat. Van het geboorde gat naar de bodem loopt een scheur, dus je hoeft er geen vissen meer in te houden. Aan de (open) bovenzijde zijn over de lengte twee glazen latjes vast gelijmd. Daar kunnen heel goed de bovenlatten voor de bijen op rusten - het 'topbarhiveprincipe', warme bouw dus. Ik overweeg dus om een zwermpje in een aquarium te stoppen. Ik moet alleen de bodem er nog uit snijden voor de ventilatie, uit het aquarium bedoel ik, niet uit de zwerm. Zou zo'n volk achter glas de winter overleven? Is het verantwoord om dat uit te testen? Ik denk van wel.

Dan maakte ik vanavond zo'n drieliterpak wijn leeg. Ik dacht, hee, daar kan ik een reservevolkje in opzetten.

Wordt er nog druk gepiekerd over Martins wedstrijd, mensen? Ik wil wel concurrentie!


Groet,


Bart de Coo


Hallo Bart,

Als je een passende houten (kunstof) kast maakt waar in de winter je je aquarium in kunt plaatsen moet het kunnen.
Dit zou je nu moeten doen, voor er bijen inzitten kun je alles passen

Groet,

Jan Ritsma

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door Astrid Schoots » ma 13 apr 2009, 10:43

Bart de Coo schreef:
Onlangs heb ik een aquarium gescoord. (...) Zou zo'n volk achter glas de winter overleven? Is het verantwoord om dat uit te testen? Ik denk van wel.(...)

Bart,
ik heb vele winters verschillende volken in zo'n 'aquarium' overgehouden, in strenge winters en kwakkelwinters. Het lukte steeds prima. (Over deze observatiekast heb ik geschreven in juni 2000, maar kon het niet in het archief vinden).
Ik heb de kasten nooit geïsoleerd, maar merkte wel dat drie andere dingen belangrijk zijn: voer, geen tocht en getemperd licht.
Met voldoende en goed opgeslagen voer kan een volk elke koude aan; tocht is altijd funest; en met getemperd licht houd je de rust in de tent, ook bij felle zon. Ik hing aan zijkanten en achterkant op maat geknipte bamboegordijntjes, die ik dan even op de deksel kon rollen als ik wilde kijken. De voorkant bleef wel doorzichtig, maar de kasten stonden altijd onder afdak en gebladerte.
De enige reden dat ik ermee gestopt ben was het ongecontroleerde zwermen - maar dat is op te lossen met een toplattenkast van glas met schuine wanden. Het glas ligt al enkele jaren mooi schuin gesneden klaar, maar ik geloof dat ik eerst met pensioen moet voor ik daaraan toekom. Maar dat is weer een ander verhaal.
Astrid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten