Wedstrijd

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
mfanto
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 04:25
Locatie: New Zealand
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door mfanto » zo 10 jan 2010, 14:12

bedankt voor de maten heb meteen tekeningen gemaakt.
dat gaat zeker goed komen
heb het hout al bestelt (scharrelen in het afval hout):D
zal een hele drukke winter worden hier
De bijen hebben hier op het moment weinig vlieg weer het lijkt meer op engeland dan nieuw zeeland [:(][:(] vorige week nog wel een broed aflegger gemaakt en een ging even in een kast kijken hingen er 10 redcel op het middelste raam die aan het uitlopen waren dus maar 3 gebroken en volk gesplitst met de overige, was een oude koningin (4 jaar) in dat volk dus heeft waarschijnlijk het lootje gelegt[xx(] was gratis volk dus niet getruurt had al een kunst zwerm eerder dit jaar. nu hopen op een goed najaar want dit is niets[:(!]

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door martin b » za 27 feb 2010, 20:59

Het is dan toch gelukt, een kast die anders is dan anders.

En ik noem hem, de bouwvakker. Een reistkast bij uitstek.

Afbeelding


Na een bouwvergadering, liep ik langs een container waar verschillende kruiwagens in lagen. Afgekeurd voor de bouw, maar na 3 seconde wist ik al dat daar een mooie bijenkast van gemaakt kon worden.

Na veel passen en meeten, werd het een kast met combiramen omdat het een eenlaagst kast moest worden. 9 ramen op 35mm, koninginnerooster, 6 ramen honing op 38mm, koningenrooster, 9 ramen op 35mm. Je kunt er twee volken in dan die samen de honingbak vol maken. Of 1 hoofdvolk en 1 kunstzwerm, de koninginnerooster kan er ook uit en vervangen worden door een dichte aluplaat. Ook de dekplaat is uit 3 dele, zodat je alleen het volk stoort waar je in moet zijn.

Afbeelding

Omdat combiramen niet passen in de slinger, is dat opgelost door onder een broedraam, een honingraam zonder toplat maar met boven ook een onderlat te gebruiken, en vast gemaakt met 2 klipjes. Zodat ze voor het slingeren, weer van elkaar gehaald kunnen worden. Omdat je dan 1 cm tekort komt ligt er op de bodem een plaatje extra van 1 cm.

Afbeelding

Aan de voorkant is de vliegplank door drieën gedeeld, zodat al gelang het nodig is, een vliegplank los of dicht kan. Omdat de buitenkast van metaal is, zitten er aan elke vliegplank 2 magneet sluitingen, zodat het sluiten van een kast heel makkelijk gaat.

Afbeelding

Een ander voordeel van de metalen buitenkant is dat men er verwisselbare info, met magneetjes, op kunt hangen. Leuke en informatieve informatie van IMKERPEDIA. Zodat het gelijk een reclamekast is voor de imkerrij.

Afbeelding

Niet op foto, weinig aan te zien, aan de achterkant zit een gleuf met klepje voor de varroalade. Ook kan men daar de bodem van de kast eruit halen om schoon te maken.

martin

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door Albert Stoter » zo 28 feb 2010, 11:53

martin b schreef:Het is dan toch gelukt, een kast die anders is dan anders.

Dat kun je inderdaad wel zeggen !! Apart hoor.

martin b schreef:Na een bouwvergadering, liep ik langs een container waar verschillende kruiwagens in lagen. Afgekeurd voor de bouw, maar na 3 seconde wist ik al dat daar een mooie bijenkast van gemaakt kon worden.

Dat was een kruiwagen waar dat bovenstuk dus al opzat?

martin b schreef:Je kunt er twee volken in dan die samen de honingbak vol maken.

Dat is vaker gedaan zoals we onlangs nog op het forum lazen (Bart de Coo noemde het tweevolkskasten, zie http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11746) maar deze kasten zijn ook voor zover ik weet nooit een echt langdurig succes geweest. Ik ben zeer benieuwd naar je resultaten. Je zult er hier vast over laten weten. Forumlid Els Kleijnendorst (die de stapelkast van Schotman uitprobeerde) liet me weten dat bij de combi van hoofdvolk en kunstzwerm uiteindelijk bijna alle bijen naar het hoofdvolk overliepen (in dat geval moet je dus minstens tijdelijk geen moerrooster(s) tussen de volken hebben, maar net zoals bij de Raad-tweeling tijdelijk geheel afgesloten).

martin b schreef:Zodat ze voor het slingeren, weer van elkaar gehaald kunnen worden.

Dit begrijp ik niet goed want het combiraam lijkt op de foto uit één stuk te zijn met een dwarslatje ergens onder het midden. Of zie ik dat niet goed? Misschien een grotere foto van alleen dat raam plaatsen?

martin b schreef:Omdat de buitenkast van metaal is,

De binnenkant is bekleed met hout? Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken met de vochthuishouding in de kast.

martin b schreef:Leuke en informatieve informatie van IMKERPEDIA. Zodat het gelijk een reclamekast is voor de imkerrij.

Hardstikke mooi. Ik hoop van harte dat je veel mensen weet te interesseren voor de bijenhouderij. Gefeliciteerd met de bouwvakker!

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door martin b » zo 28 feb 2010, 12:50

Albert Stoter schreef:waar dat bovenstuk dus al opzat?

Ja Albert, het is een zogenoemde gereedschapskruiwagen, dat op de bouw gebruikt wordt.

Albert Stoter schreef:het is vaker gedaan zoals we onlangs nog op het forum lazen (Bart de Coo noemde het tweevolkskasten

klopt, door de bestaande afmeting ben je een beetje beperkt wat de mogelijkheden zijn. En de moerrosters kunnen vervangen worden door dichte aluminium platen,(die liggen al klaar). Men kan de kast ook gebruiken om volken op te kweken. Hoe het in de praktijk gaat zal de tijd uitwijzen.

Albert Stoter schreef:De binnenkant is bekleed met hout? Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken met de vochthuishouding in de kast.

Ja de binnenkant is van multiplex, en hoop dat door de varroa roosters de vochthuishouding goed blijft.

Hier de foto van de dubbele raam, broedraam boven honingraam onder, met de twee clips, om ze aan elkaar te maken.

Afbeelding.

martin

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door Albert Stoter » zo 28 feb 2010, 17:56

Martin b schreef:Hier de foto van de dubbele raam, broedraam boven honingraam onder, met de twee clips, om ze aan elkaar te maken.

Martin, bedankt voor de toelichting (ook de andere). Ik snap het nu wel. Ik ben echt benieuwd naar je ervaringen. Dat wordt vast een leuk bijenseizoen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten