Wedstrijd

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:
Re: Wedstrijd

Bericht door martin b » vr 17 jul 2009, 18:04

Albert, héél mooi. En wat een geluk dat we dit forum hebben, zodat iedereen er kennis van kan nemen.

Als er in de toekomst iemand zegt, ik kweek mijn koningen in een Albertkastje, dat weet de ander gelijk wat voor één er bedoeld wordt.
Ik hoop tenminste dat je het goed vindt, als deze bevruchtingskastjes de naam Albertkastjes krijgen.

Om de toplatjes vast te maken, in een raam als je ze over zet in een grote kast, heb ik het volgende bedacht en gemaakt.
Van plat koperband, had daar nog een rol van liggen, een u gebogen.
Van 2cm-2cm-2cm je krijgt dan een soort clip, en die kun je zo over de bijde toplaten heen schuifen, als je ze tegen elkaar houd. Twee stuks per raam, en het zit mooi vast. De bijen doen de rest.

martin

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door Albert Stoter » ma 20 jul 2009, 19:30

martin b schreef:Ik hoop tenminste dat je het goed vindt, als deze bevruchtingskastjes de naam Albertkastjes krijgen.
Ik voel me buitengewoon vereerd.
Van 2cm-2cm-2cm je krijgt dan een soort clip, en die kun je zo over de bijde toplaten heen schuifen
Handig ! Een stukje plat dun metaal heb ik altijd nog wel ergens liggen.


Nog eventjes voor de leut een kort foto-vervolg: het vervangen van het voerbakje door een extra toplatje:

Afbeelding
Eerst even voor elk van de 3 kastjes een strookje kunstraat op een toplatje smelten. Komt niet zo krek. Die strookjes kunnen een stuk kleiner dan ik hier laat zien.


Afbeelding
Deksel er af. Het voerbakje is leeg. Plexiglas iets naar achter schuiven. De bijen merken hoegenaamd niets.


Afbeelding
Achterkant er weer uit.


Afbeelding
Voerbakje er uit, en het toplatje er in.


Afbeelding
2 dagen later (dd. 13 juli) al weer behoorlijk uitgebouwd.
Je ziet dat het raatje er achter onderaan al weer een beetje aan de schuine wand is vastgekit.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door martin b » wo 23 sep 2009, 15:51

Huishoudlelijke mededeling, alle wijn staat nu te blubbe. In grote flessen en vatten men waterslot, nu is het geduld hebben, af en toe overhevelen en proeven :D.

Vruchtenwijnen zijn; bosbes, rodebes en braam.
Drijfwijnen zijn wit, rosé en rood.

Hoewel de rosé iets te veel rood heeft meegekregen, zo te zien.
Dat komt omdat ik de rosé al meer als 10 jaar van een druif maak die maar half rood kleurt en fris van smaak is, zodat de schillen mee kunnen gisten de eerste dagen. Krijgt men meer smaak, alleen dit jaar waren de druiven helemaal diep rood gekleurd en heel zoet, door het mooie weer. Normaal laat men 12 uur de rode schillen mee gisten, voor een rosé, dit was toch nog te veel bij mijn. nou ja, als de smaak maar goed is.

Daar het ook een goed jaar voor de wijn is, denkt ik dat de smaak prima wordt.

martin, die zelf ook van de winter heeeeeel druk gaat knutselen, aan een originele kast.

mfanto
Berichten:10
Lid geworden op:ma 28 dec 2009, 04:25
Locatie:New Zealand
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door mfanto » za 02 jan 2010, 11:27

He albert zou jij mij wat maten kunnen doorgeven
Mijn samenwerkende imker hier die al onze kasten bouwt en op de plaatselijke zagerij werkt wil er graag een paar bouwen om ons bijen bestand op te krikken naar over 25 kasten. in het volgende seisoen het is hier net iets te laat om met de teelt te beginnen dus we hebben het najaar en winter om ons bestand van kasten op te bouwen

bedankt uit Riverton Nieuw zeeland

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door Albert Stoter » zo 03 jan 2010, 15:29

Mfanto, hierbij de maten.

Ik heb gewerkt met hout van 1,8 cm dik, want dat had ik toen thuis liggen.

2 x buitenste zijwanden: 13,5 cm hoog x 29 cm lang. In de lengterichting zet je een streep op 2 cm (oftewel 27 cm, t'is net hoe je het bekijkt). Deze streep moet aan de binnenkant van de kast bovenin komen en biedt later een leidraad bij het plaatsen van de schuine zijwanden.

voor- en achterwand: 13,5 cm hoog x 18 cm breed (dit is tevens de lengte van de toplatjes, die je dan net iets korter maakt zodat het niet wrikt). Deze voor-en achterkand vallen binnen de zijwanden zodat het plexiglas (29 cm minus (2 x 1,8) =) 25,4 lang x 18 cm breed is.

De schuine wanden zijn (net zo lang als het plexiglas =) 25,4 cm lang en 13 cm hoog. Deze monteer je zo binnen het kastje dat de bovenkant van de zijwand de streep raakt, en net niet onder de onderkant van het kastje uitsteekt.

Hierna vul je de ruimte tussen de schuine wanden en de buitenwanden op met isolatiemateriaal, waarna je deze ruimten afsluit met de bodemplankjes. Op onderstaande foto (van de onderkant van het kastje) kun je zien dat ik daarbij in het midden een paar dunnere plankjes en een roestvrij ventilatiegaasje monteer.
Afbeelding
Op de foto is ook het vlieggat al weer afgesloten met een ventilatiegaasje, zodat het kastje al weer gereed is om in het voorjaar jonge bijen en een jonge koningin te ontvangen.

Voor het maken van het deksel lijkt me geen toelichting nodig. Dat is goed van eerdere foto's af te leiden. Datzelfde geldt ook voor het uitzagen van de driehoek achterin (en hoe deze weer terug te kunnen plaatsen, hetgeen ook beslist anders zal kunnen).

De onderlinge afstand tussen de 7 spijkertjes is 3,5 cm. Omdat 6 x 3,5 21 cm is, en de binnenlengte 25,4 cm, is er 4,4 / 2 = 2,2 cm over voor de afstand tussen de voorwand en het eerste spijkertje, respectievelijk tussen de achterwand en het laatste spijkertje. Dat gaat goed.

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten:148
Lid geworden op:di 26 mei 2009, 16:25
Locatie:Enkhuizen
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door O Peatey » di 05 jan 2010, 15:31

Hallo Albert en anderen,
Ik ben relatief nieuw in bijenland en ben geinteresseerd in dit kastje en wil er wel een paar maken.
Ik wil graag weten hoe je van zo'n kastje met een klein volkje naar een groot volk komt.
Via een 3-raams, 6-raams en tenslotte een 'gewone' spaarkast neem ik aan. Maar hoe verloopt zo'n eerste stap, vanuit het Albertkastje naar iets groters? Hoe krijg je de driehoekige zelfbouwtjes in een groter raamwerk geplaatst?
Pieter

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door AndreasH » di 05 jan 2010, 19:22

Je kunt de toplatjes vastmaken aan de bovenkant van een gewoon raampje.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door Albert Stoter » di 05 jan 2010, 19:27

Hallo O Peaty,

Ik heb die kastjes oorspronkelijk vooral gemaakt als bevruchtingskastjes, maar dan expres wat groter zodat een jonge koningin er iets langer in door kan (en niet zo snel door ruimtegebrek van de leg raakt, of wil gaan zwermen).

De gevulde toplatjes kun je inderdaad gewoon onder de toplat van een ander (regulier) raam binden. Zo nodig 2 per raam.
In http://www.imkerforum.nl/forum/viewtopi ... 0&start=15 kun je o.a. lezen hoe je dat met ty-raps kunt doen (zie de foto's in het bericht van LWPisa van 23 nov. 20:43).
Ik heb zelf wel eens een 3-ramer aldus gevuld met zelfs ook toplatjes vast gebonden aan de zijlatten.

8 augustus 2006 (in http://www.imkerforum.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=6365 2e bladzijde) heb ik ook al eens eens een zelfbedachte TBH-3-poter laten zien waarin je reguliere ramen kunt doen, die je dus later ook regelrecht in een reguliere kast kunt doen.

Afbeelding
Boven de vliegopening zit een met gaas afgeschermde ventilatieopening
Afbeelding
De zijwaartse afdichting tussen de toplatten gebeurt door de nokjes die ook de onderlinge afstand tussen de latten reguleren (om en om zit zo'n nokje links voor en rechts achter op de toplat, dat zie je zo niet op de foto).
Afbeelding
De bijenruimte boven de latten zit in dekplank.

Ik werkte toen zoals je kunt zien met hoogramen (hoger dan breed), maar dit principe is natuurlijk ook met laagramen te gebruiken als:
- bijvoorbeeld de achterwand inclusief achterpoot eenvoudig te demonteren is (en je dan de onderkant van de kast gedurende het verwijderen van de ramen even een ander steuntje geeft), of
- je een scharnietje in de achterste poot doet zodat je deze tijdelijk kunt opklappen, of
- etc. (het stikt van de wegen naar Rome) [:)]

Onderstaand een inkijkje vanaf achter.
Afbeelding
Deze foto is van een later datum, en inmiddels is er voor extra isolatie gezorgd middels wat piepschuim. Rechts ligt het deksel. Aan de achterste ramen was nog niet door de bijen gebouwd (die liggen op de grond).

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door cefas » di 05 jan 2010, 21:45

Wat een prachtig ontwerp! Ik snap alleen nog niet hoe het zit met de bijenruimte bovenin.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door Albert Stoter » di 05 jan 2010, 22:38

Cefas,
Even voor de zekerheid, met de dekplank bedoel ik dus niet het deksel.

Die dekplank bestaat uit 4 latjes ter dikte van de bekende bijenruimte (ic 8 mm) en zoveel ruimte tussen die latjes dat het bovenop het kastje past (één boven de voorwand, één boven de achterwand, en één over elk van zijkanten precies boven de rijen met afstandsnokjes). Bovenop die latjes monteer je een "schotje" zoals je op de betreffende foto ziet (mooier zou wellicht een stuk plexiglas zijn geweest) zodat er tussen de 4 latjes een ruimte zit van bijenruimte hoog.

Ik hoop dat het zo wel duidelijk is. Die dekplank is dus niet massief.

Die dekplank schroef ik (zoals je eveneens op de betreffende foto ziet) wel met 4 schroeven vast aan de voor en achterkant van het kastje omdat:
- het maar een licht dekplankje is dat ook gemakkelijk iets kan kromtrekken, en bovendien
- het anders maar zo met het deksel mee kan komen als je dat van het kastje haalt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten