Imkeren met de Warré kast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:
Imkeren met de Warré kast

Bericht door macwlem » do 12 mar 2009, 21:57

Wie heeft er ervaring met de Warré kast en kan hier iets meer over vertellen? Het lijkt me nl. uitermate boeiend om hier eens mee aan de slag te gaan.

Groet,
Willem

http://www.imkerplatform.nl - werken aan een aktieve en dynamische imkerij.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Imkeren met de Warré kast

Bericht door m.kolsters. » vr 13 mar 2009, 19:35

Dag Willem wat is de warre kast,en waarom.
Redceder spaarkast en waarom, omdat ik niets anders wil.
Voordeel 1 weegd niets
2 je hoeft niet te schilderen
3 gaat jaren mee (20 jaar)
4 kan je met de brander ontsmetten
5 het ruikt heerlijk.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Imkeren met de Warré kast

Bericht door Bart de Coo » vr 13 mar 2009, 20:55

Na LWPIsa en mij ben je de derde die erover begint:

[url]http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=9183][/url]

Bouw er eens eentje na! Zelf kies ik toch liever voor korven en bovenlatkasten (top bar hives) als ik iets anders naast mijn spaarkasten wil. Ik heb overigens geen bovenlatkasten, maar dat komt er nog wel eens van, denk ik.

Bart de Coo

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Imkeren met de Warré kast

Bericht door LWPisa » zo 15 mar 2009, 12:11

Kijk eens op http://www.imkerforum.de in de rubriek oekologische bienenhaltung...daar staan allerlei topics over de Warre bedrijfsmethode...

L

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Imkeren met de Warré kast

Bericht door macwlem » do 26 mar 2009, 21:27

Voor de Warré liefhebber: http://warre.biobees.com/

http://www.bijenhouders.nl - Algemene Leden Vergadering op 18 april 2009!

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Imkeren met de Warré kast

Bericht door Bart de Coo » do 26 mar 2009, 21:51

Zou je geen stapelbare zesramers kunnen bouwen om het Warree-idee te benaderen? Warree (Ik kan de diakritische tekens niet vinden) verzon een kast met meerdere broedkamertjes, waarvan de bovenlatten allemaal vastzaten aan de kamer, dus geen raampjes, dus vaste bouw, dus onhandig. Het voordeel was dat je kamers telkens kon omruilen: bovenste eraf, honing eruit, en weer eronder schuiven en laten uitbouwen.

Maar als je nou eens zesramers zonder bodem bouwt? En die ga je op elkaar stapelen? Dan krijg je torens van bijvoorbeeld 3 kamertjes is 18 ramen. Dat krijgt een normaal zwermpje wel vol in de loop van het seizoen. 3 tienramers krijgen mijn bijen nooit vol.

Ik hoop dat Maarten Kleijne meeleest. Die schreef wel eens geloof ik dat hij uitsluitend met honingkamers werkt. Dan krijg je ook het Warree-idee: bovenste kamer afnemen, honing eruit en weer onderop plaatsen. Klopt dat, Maarten?

groet,

Bart

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Imkeren met de Warré kast

Bericht door martin b » za 28 mar 2009, 13:23

Heb het even laten bezinken, en het volgende bedacht. Maak het dak en bodem van hout, de broed/honingkamers ven eps. Gewoon dat goedkope van de bouwmarkt. De binnenkant bekleden met aluminiumfolie om het knagen tegen te gaan. Als men de bak met honing er afhaal, honing oosten en bak weg werpen. Wordt niet alleen de raat vervangen maar ook gelijk een nieuwe schone bak gegeven. Vrij van wat dan ook.

Of zit ik op met verkeerde gedachten.

martin

wylmar
Berichten:4
Lid geworden op:zo 22 mar 2009, 10:40
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Imkeren met de Warré kast

Bericht door wylmar » za 28 mar 2009, 20:51

beste,hier bij ons in mariemont (waals belgie)experimenteerd men 3 tal jaren met warré kast, het vreemde voor mij is dat men steeds hoogsels onderaan bijzet steeds met bovenlat voorzien van 1 cm was,en de bijen steeds nieuwe raat moeten bouwen, ramen kan men niet slingeren,men moet alles persen zodanig dat ieder jaar heel wat moet gebouwd worden,ieder hoogsel heeft een vlieggat,verleden jaar hadden we in augustus 4 hoogsels op elkaar met 4 boven elkaar liggende vlieggaten,alle kasten hebben winter overleefd,persoonlijk volg ik dat als toeschouwer,wie veel honing wil oogsten moet zeker niet voor dit type kiezen,daartegenover wie ekologisch wil imkeren......het prachtige hier is dat de achterkant gans doorzichtig is en dat,dat missen we,want dat is hemels om de bijen zo bezig te zien,[8)] wylmar

Gosse
Berichten:69
Lid geworden op:do 16 dec 2004, 13:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Imkeren met de Warré kast

Bericht door Gosse » wo 01 apr 2009, 15:35

Het is ook mogelijk om goeduitgebouwde ramen te slingeren, je moet wel heel voorzichtig zijn en soms sneuvelt er een maar niet alles hoeft weer uitgebouwd te worden door de bijen.
Ik heb dit al een paar keer gedaan omdat ik geen pers heb.
Het gaat niet zo snel als met normale raampjes maar ik heb de tijd wel.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Imkeren met de Warré kast

Bericht door maartenkleijne » wo 01 apr 2009, 17:30

Kzie nu pas dat mijn naam genoemd wordt:
"Ik hoop dat Maarten Kleijne meeleest. Die schreef wel eens geloof ik dat hij uitsluitend met honingkamers werkt. Dan krijg je ook het Warree-idee: bovenste kamer afnemen, honing eruit en weer onderop plaatsen. Klopt dat, Maarten?"
Alleen honingkamers is handig in elk opzicht tot en met een kamer onder midden of boven zetten.
Mijn hoofdmotief was dat mijn ideale volk -niet te groot- net genoeg heeft aan twee honingkamers als broednest. Voor mensen die van megavolken hoduem is juist aleen broedkamers handig.

gr,
maarten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten