De Alley Trap

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

De Alley Trap

Bericht door Els Kleijnendorst »

In de "Vraag en aanbod" rubriek [edit eindbeheerder]onderwerp is verplaatst naar deze rubriek onder de naam Alleys Trap [/edit] werd mij door JP Dijkstra de vraag gesteld waarom ik zo graag deze zwermval wil uitproberen.
Aan mijn interesse liggen 2 dingen ten grondslag.

Voor de eerste moet ik jaren terug gaan toen ik aangenaam verrast was van de enorme bron van informatie die ons hedendaagse imkers via de oude Groentjes ter beschikking staat, maar waarvan wij geen kennis (meer) hebben en ook geen gebruik meer van maken. Maar wat waren die oude imkers kundig, inventief en namen zij de tijd en inspanning om onderzoek te doen. Vanzelfsprekend is er sindsdien veel veranderd op het kennisgebied van bijen door de mogelijkheden die er nu ter beschikking staan.
Maar toch is er in het imkergebeuren op zich - de volksontwikkeling, het zwermen, het profijtelijke gebruik van de bij door de mens - al sinds de oudheid heel weinig veranderd.

Uit al die informatie in die oude Groentjes sprongen voor mij 2 zaken er vooral uit:
- de jarenlange (ca 15 jaar) nauwgezette maandelijkse observaties van 2 of 3 observatiestations waar ieder detail van het weer, de temperatuur, de nectar- en stuifmeeldracht (met soortvermelding erbij), het ingrijpen van de imkers, honingoogst, etc. etc. werd opgetekend. Kortom, een bron die ook voor de hedendaagse imker een inspiratie kan zijn om op identieke wijze naar de bijen en haar omgeving te kijken.
- en de Alley Trap. Waarom die val mij zo intrigeerde weet ik niet, maar dat heb je nu eenmaal af en toe met iets.

Dus toen Piet Jager zijn advertentie plaatste hoefde ik niet lang te dubben.

Maar wat ben ik ermee van plan?
Natuurlijk niet om het gehele zwermgebeuren in al mijn volken te beheersen. Daar zijn, zoals wij allen weten, betere technieken voor. Maar zoals wij ook allemaal weten, zijn er soms omstandigheden waardoor er toch een zwerm afkomt. Dat laatste geeft een hoop trammelant in de stad, waar ook de bijen nogeens niet vlak bij huis staan. De eerste maal dat er een zwerm afkomt dult de omgeving het nog met enig gemor, maar bij een volgende zwerm wordt er minder wilwillend gereageerd en dient vaak de standplaats ontruimd te worden.

Ik zie mogelijkheden om deze Alley Trap te gebruiken bij:
- als ik van een volk, dat in zwermstemming is, nog geen veger wil maken omdat ik pas een aantal dagen later een leggende jonge moer heb. (ik wil hier niet verder op in gaan, maar is mijn eigen imkermethode, en moeren knippen ben ik op tegen.)
- het lijkt mij ook wel aardig om eens een zwerm moedwillig af te laten komen, zonder dat ik daar achteraan hoef te rennen of hoog in een boom te moeten klauteren of dat de zwerm de omgeving angst inboezemt. Stel mij zo voor dat het als volgt zou kunnen gaan: doe wat werkzaamheden in de omgeving van mijn stand, zodra het zwermgebeuren begint en de moer hoogstwaarschijnlijk in de Alley Trap zit, haak ik de val van de kast en hang deze op een makkelijk en tevoren geprepareerde plaats een paar meter verder. Zwerm vliegt hierop aan en blijft hangen. 's Avonds de val open in een kast zetten en de bijen bijvegen. Klaar. (of het zo zal werken is nog een vraagteken [;)])
- je weet dat de volgende dag de moerdoppen worden gesloten en er dus een voorzwerm af zal komen. Maar ja, je krijgt een telefoontje dat je die dag bezoek krijgt van mensen van veraf, of je moet naar je werk, of wat dan ook, je hebt in ieder geval geen tijd om een veger te maken. Dan hup: de val voor de kast en met een gerust hart kan je bezoek komen of zit je bij je werkgever of afspraak.
- ……? (meer kan ik zogauw niet bedenken)

Els
Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De Alley Trap

Bericht door jawi »

Meer info over de val staat dus hier:
http://www.bijen.info/forumzoek/viewtopic.php?t=5130

Ik heb geleerd dat wanneer men probeert de koningin met behulp van een moerrooster voor het vlieggat binnen te houden, dat zij dan door enthousiaste zwermende bijen in stukken kan worden getrokken. Werkt deze constructie van de val hier afdoende tegen?

Afbeelding

Jan-Willem
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De Alley Trap

Bericht door Els Kleijnendorst »

Jan-Willem,

bedankt voor je meedenken.
Van dat kapottrekken van de moer heb ik ook wel eens gehoord en lijkt mij niet denkbeeldig. De werksters gaan niet zachtzinnig te werk als een moer niet doet wat zij van haar verlangen.
De opgesloten darren zullen inderdaad een probleem kunnen vormen als de val langer dan een dag voor de kast blijft geplaatst.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De Alley Trap

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Zie ook link: viewtopic.php?t=9914

JP
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De Alley Trap

Bericht door Oude Essink »

dat kapottrekken van de moer

Dat z.g. kapottrekken heeft er m.i. mee te maken, dat de bijen de moer willen dwingen naar buiten op de vleugels te gaan; als de moer vervolgens door het moerrooster wordt tegengehouden, proberen zij haar er met geweld doorheen te werken, vaak met fatale afloop.[V]

Afbeelding
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: De Alley Trap

Bericht door gerard.b.w.vos »

Wie een beetje jalours [:p]is op Els vanwege haar bezit van een Alley val:
Niet getreurd, vanavond op de boeldag te Ruinen zijn er twee in de aanbieding.
Foto verwijderd!
De val is nu ook weer niet zooo groot en iedereen weet inmiddels hoe die eruit ziet![8D]

Een impressie van de wederom zeer druk bezochte avond zal binnenkort weer te zien zijn op de webstee van de Ruinerimkers[;)]


http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: De Alley Trap

Bericht door Albert Stoter »

Toch de foto nog maar even aan Gerard gevraagd en verkleind:

Afbeelding
Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: De Alley Trap

Bericht door Marcje »

Goede avond,

ik kwam hier terecht vanwege mijn zoektocht naar Koninginneval, maar begrijp niet goed waarom het merendeel van de linken in deze topic niet werken ????
Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: De Alley Trap

Bericht door Erick »

Marcje schreef:Goede avond,

ik kwam hier terecht vanwege mijn zoektocht naar Koninginneval, maar begrijp niet goed waarom het merendeel van de linken in deze topic niet werken ????

Groetjes

Marc
oude topic, pagina's verwijderd?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: De Alley Trap

Bericht door Marcje »

snap niet waarom deze verwijderd worden ?

Is daar een reden voor ,

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten