ALV -VBBN 23 maart

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:
ALV -VBBN 23 maart

Bericht door Romée van der Zee » ma 25 mar 2002, 12:38

Afgelopen zaterdag 23 maart, werd de Algemene Leden Vergadering (ALV) van de VBBN gehouden. Dit is geen verslag, maar meer een persoonlijke impressie die niet volledig is.
1. De VBBN heeft weer een ridder als (ex) voorzitter. Met deze opmerking besloot de nieuwe voorzitter Jos Plaizier zijn toespraak nav het verlenen van een ridderorde aan scheidend VBBN voorzitter Dick Vunderink.

Afbeelding

foto: Roel ten Klei

De burgemeester van Amstelveen, die in de zaal aanwezig bleek, beschreef de lange lijst van verdiensten die Dick voor de kerkelijke, plaatselijke en landelijke samenleving heeft gehad. Van de VBBN kreeg hij bovendien een boekje met zijn gebundelde columns (uit de pc van de voorzitter) aangeboden. Dick is ernstig ziek, heeft een aantal chemokuren achter de rug, was daardoor niet goed bij stem en vermoeid, maar sprak een voor hem kenmerkende afscheidswoord.
Met het HB-bestuur heeft hij plezierig samengewerkt. Hij memoreerde met name de samenwerking met Catherien Reker, die eveneens aftrad na een lang HB lidmaatschap. Als grootste wapenfeit noemde hij de afronding van de door zijn voorganger ingezette bestuurlijke hervorming van de VBBN. Zijn grootste teleurstelling was het opportunistische gedrag van de andere imkerverenigingen. Hij gaf nog eens aan dat deze wel meeliften op de door de VBBN uitgevoerde belangenbehartiging, maar daar geen (fusie)prijs voor wilden betalen.
2. Het HB wil graag een vrouw in het bestuur, maar indien zich voor 1 mei niemand meldt, dan draagt men een man voor. Tsja.
3. Marleen Boerjan gaf aan dat er tegenwoordig meer kopij aangeleverd wordt dan het blad Bijen aankan. Een reden voor de soms langere tijd die verstrijkt tussen aanleveren van een stuk en de plaatsing ligt in de tegenwoordig toegepaste "peer"review. Ieder stuk wordt eerst om commentaar gestuurd naar een deskundige voor het betreffende onderwerp. Marleen constateerde dat dit heeft bijgedragen aan een kwaliteitsverbetering van Bijen. Het komend jaar verschijnt er een themanummer over imkers die nog nooit met een bestrijdingsmiddel de varroamijt behandeld hebben (dus ook niet met mierezuur). Zij vroeg iedereen op wie dat van toepassing is, zich bij Bijen te melden. Een goed initiatief! Mijn ervaring is dat dergelijk imkers vaak gevoelsmatig gebroken hebben met de gewone imkerij en haar instituties en zich niet laten kennen. Ik hoop dat ze aanvoelen dat het tij keert, en dat een bijdrage van hun serieus genomen zal worden.
4. Zelf was ik uitgenodigd om iets over Bijenhouden.nl te vertellen. Ik heb o.a. aangegeven dat de bezoekers aantallen per dag van de afgelopen week laten zien dat wij kunnen groeien naar 300 verschillende bezoekers per dag. Op dit ogenblik bezoeken vermoedelijk meer imkers Bijenhouden.nl dan hun plaatselijke afdelingsvergadering. Het zou daarom een goede zaak zijn als afdelings- en HB bestuursleden hun beleidsplannen in de toekomst in gesprek zouden brengen op het Imkerforum. Nu werd er op een nieuw beleidsplan van de VBBN maar door één spreker kort gereageerd. Betekent dit dat het een goed stuk is? Misschien wel, maar ik denk eerder dat het een signaal is dat het niet echt opgenomen is door de leden. Een goed draagvlak ontstaat pas na een serieuze discussie.
Met Dick Vunderink heb ik intensief contact gehad. Zijn door anderen geroemde integriteit en oprechtheid heb ik in korte tijd leren kennen. Wij hebben diepgaand en persoonlijk met elkaar gesproken. Ook hebben wij een conflict uitgevochten over de invulling van de HB-vacatures, met alle emoties die daarbij horen. Het is een zegen dat we daar goed doorheen gekomen zijn.
5. Prof. Jacobs uit Gent hield een verhaal over zijn onderzoek naar synthetische wastafels. Er is in wetenschappelijke kring de overtuiging dat de was gecontamineerd (verzadigd) is met bestrijdingsmiddelen. En wel in een zo grote mate dat ze uitsluitend nog geschikt is voor de bereiding van kaa

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten