NBV ledenvergadering

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:
Re: NBV ledenvergadering

Bericht door wilde » wo 13 apr 2011, 09:12

Hennie, je relaas over lidmaatschappen en abonnementen ontgaat mij toch wat. Je maakt(e) het wel erg complex. Ik was de laatste jaren geen lid van een afdeling, maar landelijk lid van de NBV. Dat kan dus ook en lijkt wat simpeler.
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: NBV ledenvergadering

Bericht door Jeroenvt » wo 13 apr 2011, 09:52

Toen ik mij aanmeldde bij de NBV werd ik automatisch ingedeeld bij de lokale vereniging. Ik begreep dat dat een verplichte combi was. Op een lokale ledenvergadering is onlangs nog besloten het verplichte NBV-lidmaatschap te handhaven voor lokale leden. Er waren leden die dat liever anders hadden gezien.

Kijkend naar de contributie en wat je er voor terug krijgt vind ik het behoorlijk scheef. Voor rond de 45 euro krijg je een blaadje wat ik persoonlijk niet in de buurt vind komen van wat in verschillende buitenlanden gewoon is en waar je in dit digitale tijdperk bijna per definitie alleen achterhaalde info in vindt. Mijn contributie verwordt zo min of meer tot een solidariteitsbijdrage aan de digibete mede-imkers. Verder merk ik niet zoveel van de club, terwijl voor 11 euro er een actieve lokale club is die zo'n beetje alles organiseert (cursussen, lezingen, discussie-avonden) en de activiteiten in ons dorp doen we zonder enige vorm van organisatie (niet in verenigingsverband oid) anders dan sms en mail en kost ons verder helemaal niks.

Als ik het vergelijk met andere verenigingen ligt de contributie vergeleken met de geleverde diensten echt veel hoger. Ik ben ook lid van een aantal ander clubs en daar liggen de afdrachten aan de overkoepelende landelijke organisaties precies in omgekeerde verhouding. Het grootste deel wordt lokaal uitgegeven en een gering percentage wordt afgedragen aan de landelijke club. Ik vrees dat de NBV gewoon wat op te ruime voet leeft. In de hoop dat het ooit nog wat wordt (en ik ben nog lang geen 80 zoals Hennie, maar pas op de helft) heb ik mijn lidmaatschap niet beëindigt, maar het wordt wel eens tijd dat er eens wat gaat veranderen.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten:211
Lid geworden op:wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds:2010
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie:alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: NBV ledenvergadering

Bericht door jasper-k » wo 13 apr 2011, 10:49

Beste,
als ik de tweet pdf goed gelezen heb is er besloten tot een contributie verhoging van 33%....
dit betekend dat ik dan 75 euro moet gaan betalen voor 12 keer een blaadje door de bus :snooty:
ik lees graag en als beginner moet ik nog veel leren, maar dat vind ik wel wat gortig worden!
De vraag die het vooral bij me oproept is, wat gebeurt er met al dat geld???
de verspreiding en druk van het bijenblad zijn de kosten niet, prijzen in het bijenhuis zijn ook niet de goedkoopste dus waar is het dan voor nodig?
ik ga maar is goed nadenken over volgend jaar en zal mijn ogen dit jaar maar goed de kost geven v.w.b. de info in het bijenblad!
gastlid bij de lokale vereniging is dan misschien toch meer voor de hand liggend...

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper

Gerd
Berichten:19
Lid geworden op:wo 17 jun 2009, 09:33
Locatie:Kranenburg, Germany
Contacteer:

Re: NBV ledenvergadering

Bericht door Gerd » wo 13 apr 2011, 13:35

Een verhoging van 33% is wel erg veel van het goede. En ik ben het met veel schrijvers eens dat je betrekkelijk weinig waar krijgt voor je geld. Via de NBV ben ik lid van de afdeling Nijmegen en die draag ik een warm hart toe. Ik zal dan ook zeker overwegen om hier lid van te blijven en niet meer van de NBV. Ook ik ben al enige tijd lid van de APIS verein in NRW, maar dat moet dan ook wel als je woonachtig bent in Duitsland :wink: Bovendien kun je je relatief eenvoudig aanmelden, zie http://www.apis-ev.de Zeker de nieuwsbrieven zijn de moeite waard om te lezen, ten minste, als je de Duitse taal enigzins machtig bent. Maar het moet ook gezged worden dat de Duitsers verder zijn dan de Nederlanders op dit gebied...

Gebruikersavatar
Hego
Berichten:82
Lid geworden op:di 17 feb 2009, 16:38
Locatie:Leudal - Limburg
Contacteer:

Re: NBV ledenvergadering

Bericht door Hego » wo 13 apr 2011, 16:41

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Kenniscentrum in Bijenhuis??

JP
Ik heb hun twee weken een vraag gesteld en wacht nog steeds op antwoord. De Werkbij dezelfde vraag gesteld en direct antwoord gekregen ...
Henri

J.L.Trip
Berichten:69
Lid geworden op:do 30 okt 2003, 10:28
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: NBV ledenvergadering

Bericht door J.L.Trip » wo 13 apr 2011, 20:40

jasper-k schreef: De vraag die het vooral bij me oproept is, wat gebeurt er met al dat geld???
In artikel 2 lid 2h van de statuten wordt ook nog een besteding van het geld genoemd.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: NBV ledenvergadering

Bericht door Oude Essink » do 14 apr 2011, 12:40

Om onduidelijkheid in mijn verhaaltje weg te nemen: Bij de voorzitterwisseling van Muntjewerf naar Vundering en de gang van zaken op de Alg. ledenvergadering leidde mijn ergernis over het ondemocratisch gehalte ertoe, dat ik mijn lidmaatschap van de VBBN beeindigde. Ik was nog lid en voorzitter van de W.Betuwe; lidmaatschap was evenwel gekoppeld aan dat van de VBBN; weg bij de VBBN betekende ook weg bij de W.Betuwe. Om toch lid te zijn van een vereniging in mijn omgeving meldde ik mij aan bij Eck&Wiel: maar ook daar de koppeling. Toen staptte ik naar Bunnik-Houten, waar ik als gastlid kon komen, zonder lid te zijn van de VBBN; naderhand nam ook Eck&Wiel mij als gastlid op maar mijn pogingen om daar gewoon stemrecht te krijgen werden niet gehonoreerd, omdat gastlidmaatschap niet in de statuten stond; uiteindelijk ben ik daar weer weggegaan. Om ook landelijk georganiseerd te blijven meldde ik mij aan bij de ANI; zij brachten mij onder bij hun subvereniging Rhenen e.o.
Om toch het blad Bijenhouden van de VBBN/NBV te ontvangen, nam ik een los abonnement (zonder lidmaatschap); tot mijn verbijstering kreeg ik daarvoor een rekening thuisgestuurd van (toen) € 51,-, terwijl het volledig lidmaatschap (incl.blad) toen € 50- bedroeg. Ik heb dat zo gelaten, maar ben er attent op of de recente verhoging van het lidmaatschapgeld ook een verhoging voor het blad betekent, zonder dat vast staat, dat de verhoging van het lidmaatschap door de kosten van het blad veroorzaakt wordt.
Een landelijke vereniging of bond, die de gemeenschappelijke belangen van de imkerij en imkers behartigt, zonder verspilling van mankracht en zonder verlies van invloed o.a. bij de overheid door de versnippering in 5 bonden, en dan nog één vereniging die democratisch geörganiseerd is, zodat het algemeen bestuur zich moet verantwoorden tegenover een soort bondsraad, een orgaan, waarin vertegenwoordigers uit de imkerij de dienst uitmaken, zou veel problemen en irritaties voorkomen.
Bij de Imkerverein APIS heb ik mij aangesloten, toen na het opdoeken van "Hilvarenbeek" en het overlijden van Beetsma iedere betrouwbare basis met wetenschap en onderzoek voor onze verenigingen wegviel; ieder klooit nu maar wat rond naar eigen inzicht en op eigen manier. Bij onze oosterburen is de vereniging Apis nauw verbonden met het goed werkende wetenschappelijke bijeninstituut van de universiteit Münster. De activiteiten zijn goed; de inbreng en voorzieningen vanuit de universitaire wereld voortreffelijk; Voor contacten met de individuele leden is de afstand te groot en de taal misschien een belemmering, maar hun regelmatige nieuwsbrief en het jaarlijkse evenement van de Apisticustage maken, dat ik er graag de contributie voor het lidmaatschap voor uitgeef (€ 16,- per jaar !!).

Afbeelding

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: NBV ledenvergadering

Bericht door gerard.b.w.vos » do 14 apr 2011, 17:24

Treur niet NBV leden het verslag zal wel worden geplaatst in het blad Bijenhouden van maart 2012 zoals het versalg van 2010 in de uitgave van maart 2010 is geplaatst. :oops:

Eigenlijk een beetje veel triest dat zoiets niet hier op het forum wordt gemeld, desnoods alleen als link naar de eigen NBV webpagina.
De agenda staat er nu nog (steeds) op!

Bestuur, hierbij een oproep om een verslag te verstrekken aan uw leden die niet op die dag aanwezig waren, resp. konden zijn.

Maak gebruik van dit medium voor een goede communicatie naar de leden toe!
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: NBV ledenvergadering

Bericht door Jaap v.Popering » do 14 apr 2011, 18:20

Bestuur, hierbij een oproep om een verslag te verstrekken aan uw leden die niet op die dag aanwezig waren, resp. konden zijn.

Ik begrijp al deze ophef over een ledenvergadering niet . Alle leden die niet aanwezig waren zullen op zijn tijd best informatie krijgen via het maandblad of iets dergelijks . Ik als niet lid heb dan ook geen enkele behoefte om deze informatie te verkrijgen .

Jaap v P

chaussie
Berichten:97
Lid geworden op:do 24 jan 2008, 17:23
Locatie:Deventer
Contacteer:

Re: NBV ledenvergadering

Bericht door chaussie » do 14 apr 2011, 19:41

J.L.Trip schreef:
jasper-k schreef: De vraag die het vooral bij me oproept is, wat gebeurt er met al dat geld???
In artikel 2 lid 2h van de statuten wordt ook nog een besteding van het geld genoemd.

ik heb begrepen aan onder andere een toiletgebouw van 40.000 euro...........(werd verteld tijdens de jaarvergadering van onze afdeling)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten