Milieu-Bijenmarkt Leiden

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
ejdemmink
Berichten:4
Lid geworden op:di 22 mar 2005, 20:48
Contacteer:
Milieu-Bijenmarkt Leiden

Bericht door ejdemmink » wo 20 apr 2005, 14:16

Waarom een Milieu-Bijenmarkt?

[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/l/leiden_bijenmarkt.gif[/img]Op zaterdag 10 juni wordt in Leiden de jaarlijkse Milieu-Bijenmarkt gehouden, dit jaar maar liefst voor de 30ste keer.
Deze markt trekt elk jaar weer vele duizenden bezoekers en heeft een eigen plaats verworven in de traditioneel in Leiden terugkerende evenementen. Een goede naam heeft de Milieu-Bijenmarkt vooral bij de velen die het behoud van onze natuur en de bescherming van het milieu ter harte gaan.
Op de Milieu-Bijenmarkt 2005 presenteren zich evenals in voorgaande jaren de imkers uit Leiden en omgeving, samen met landelijk en regionaal werkzame natuur- en milieuverenigingen.
Bijen zijn uiteraard alom tegenwoordig, maar toch ligt het accent niet op de handel in bijenvolken. De imkers willen in de eerste plaats vertellen over het wonderlijke leven van de honingbij en laten zien hoe zij met hun bijen omgaan. Niet voor niets heeft de organiserende Imkervereniging Leiden e.o. als hoofddoelstelling de bevordering van de bijenteelt.
Het voor de markt beschikbaar gestelde terrein rond de Sterrenwacht is gelegen aan een van de mooiste Leidse grachten en grenst bovendien aan de oudste botanische tuin in ons land, de Hortus Botanicus. Tijdens de markt heeft u gratis toegang tot de Hortus, waar tevens een cactusbeurs plaatsvindt.
De gehele dag treden artiesten op. Er spelen orkestjes en muzikanten. Een poppenkastspeler weet de kinderen kostelijk te amuseren. Er worden demonstraties gegeven op velerlei gebied en ook aan de inwendige mens is gedacht o.a. via de verkoop van thee, koffie, mede, (honing-)koek en broodjes gezond'.
Dit alles brengt zoveel leven en gezelligheid, dat u er uren kunt zoekbrengen. Wanneer u nog nooit op de Leidse Milieu-Bijenmarkt bent geweest, moet u er dit jaar beslist eens gaan kijken.

Wat er op de markt te zien en te doen is


• in het begin van de ochtend handel in bijenvolken;
• verkoop van voor de bijenteelt benodigde artikelen;
• verkoop van honing rechtstreeks afkomstig van imkers lid van onze vereniging;
• daarnaast bijenwaskaarsen, mede (honingdrank) etc.;
• demonstratie behandeling bijenvolken in de speciale bijenstal;
• voorlichting door natuur- en milieuverenigingen;
• allerlei demonstraties zoals korfvlechten, weven, wolven/en, tin gieten, mandenvlechten, kaasmaken, enz. - kinderen kunnen (tegen een kleine vergoeding) hun eigen waskaars rollen;
• optreden van muziek- en dansgroepen, artiesten en poppenkastspeler;
• tentoonstelling van artikelen die met bijen verband houden;
• vrije toegang tot de Hortus Botanicus, de Clusiustuin en de cactusbeurs.

Programma - optredens (onder voorbehoud)


9:00 -17:00 uur De markt is open voor publiek
10:00 -15:00 uur Schminken voor kinderen
11:00 - 15:00 uur Doublé Dutch1 met o.a. Britse en Ierse volksmuziek
11:00 -15:00 uur Demonstratie behandeling bijenvolken in de witte tent in de Hortus
12:00 -13:00 uur Jeugd Symfonieorkest Rijnstreek
12:00 -15:00 uur Muziekgroep "Scala"
13:00 -14:00 uur Shantykoor Te Ringvaartzangers" met zeemansliederen
13:30-14:00 uur
14:30 -15:00 uur Poppentheater Pieter Onderwater
15:30-16:00 uur

Plaats van de Markt: Sterrenwachtlaan en de Hortus Botanicus, nabij het Rapenburg
Openingstijden 9:00 tot 16:00 uur - de toegang is gratis
De Milieu-Bijenmarkt wordt gehouden op de Sterrenwachtlaan en de Hortus Botanicus te Leiden.

Dit betreft een doodlopende zijstraat van de Kaiserstraat en de Hortus is bereikbaar vanaf de Rapenburg.
Komt u per trein, dan is de looproute vanaf het Centraal Station:
• • Stationsweg
• • Steenstraat
• • Princessekade- Kort Rapenburg - Rapenburg
• • Kaiserstraat.
Diverse Connexxion buslijnen hebben een halte in de omgeving.
Voor de automobilisten zijn de routes vanaf de beide rijkswegen (richti

gertjan
Berichten:7
Lid geworden op:wo 20 apr 2005, 17:09
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Milieu-Bijenmarkt Leiden

Bericht door gertjan » wo 20 apr 2005, 17:16

lijkt me erg leuk in Leiden. Ik zou je willen vragen, waar kan ik leren om biologisch bijen te houden. Dat lijkt me ook leuk.

gjk

hkeijzer
Berichten:108
Lid geworden op:di 03 feb 2004, 17:38
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Milieu-Bijenmarkt Leiden

Bericht door hkeijzer » di 07 jun 2005, 22:17

Dag Hans,
Ik kom met mijn vrouw, waar drink we koffie?


Harry

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Milieu-Bijenmarkt Leiden

Bericht door heidecap » zo 12 jun 2005, 22:20

Hans van der Post schreef:Ook was Aad Wolvers daar met zijn entnaald bezig.


Sigaar filmt naald in Leiden:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Milieu-Bijenmarkt Leiden

Bericht door Harmen vd Ende » ma 13 jun 2005, 10:30

Is dat de holland"se" sigaar:D
Harmen

hkeijzer
Berichten:108
Lid geworden op:di 03 feb 2004, 17:38
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Milieu-Bijenmarkt Leiden

Bericht door hkeijzer » ma 13 jun 2005, 15:46

Wat wel jammer was dat de imker(s) die de demonstratie deden zich als maanmannetjes kleden.
Als je nu de bijenteelt wil bevorderen moet je niet zo demonstratief laten zien dat het zeer gevaarlijke insecten zijn.
Afbeelding

Harry

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Milieu-Bijenmarkt Leiden

Bericht door Oude Essink » ma 13 jun 2005, 21:13

hallo Hans,
ik probeer het even niet helemaal met je eens te zijn:
Wat wel jammer was dat de imker(s) die de demonstratie deden zich als maanmannetjes kleden.
Als je nu de bijenteelt wil bevorderen moet je niet zo demonstratief laten zien dat het zeer gevaarlijke insecten zijn.


Als ik de foto bekijk, zijn de imkers erop gekleed, dat zij niet in het gezicht gestoken kunnen worden en dat lijkt mij een uitstekende waarschuwing in de richting van het publiek; wat te denken van een imker met een oog, dat door de zwelling geheel verdwenen is, een fikse opgezette lip ed? is in dat geval de antireclame niet veel groter? Is het niet eerder geruststellend voor het publiek, dat je als imker rustig in de bijen kunt werken als je je kleedt om onverwachte agressie op te vangen?
In mijn verhaal over de Killerbees plaatste ik een foto, die pas echt op jouw omschrijving van "zeer gevaarlijke insecten" past:

Afbeelding

De kleding op de foto van Harry valt nogal mee; ik zou de handschoenen achterwege gelaten hebben, maar als een imker zich belemmerd voelt zonder handschoenen, wat is er dan op tegen, tenzij hij/zij de moer moet "behandelen"?

Ik vind het uitermate verstandig, zelfs als je alleen maar aan het omlarven bent, daar waar bijen rondvliegen en waar publiek toekijkt, je op je ingreep te kleden.

hennie oes


Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten