Geen berichten op de zoemlijst

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Re: Geen berichten op de zoemlijst

Bericht door Frans vanTongeren » di 03 jul 2001, 17:33

Frans van Tongeren
Deelnemer
Deelnemer # 33
Waardering deelnemer
verstuurd 03-07-2001 13:39
--------------------------------------------------------------------------------
Op zaterdag jl. stuurde ik het volgende stukje naar Peter v.d. Steen. Ik had hem immers verkeerd ingeschat.(zie boven
---------------------------------------------
Dag Peter,

Het spijt me dat ik je wellicht heb beledigd.
Ik dacht dat je de imkers op het verkeerde been aan het zetten was.
Henk Noppe was verontwaardigd over mijn actie en heeft dat via de de herrezen Zoemlijst gemeld.
*
Mijn verdediging....
Vanaf januari '01 is de Zoemlijst niet meer actief door een technische storing van de computer.
In maart heb ik Henk van der Scheer gevraagd of de Zoemlijst weer in werking zou worden gebracht.
Hij wilde weten of die lijst door imkers nog gewaardeerd zou worden nu Romée van der Zee het imkerforum had opgezet. Ik heb een onderzoekje verricht en kreeg 27 antwoorden.
Henk van der Scheer heeft toen contact opgenomen met Henk Noppe en Roel ten Klei en die zouden hun best gaan doen. Die hebben jou gevonden!
Inmiddels heeft Romee overleg gevoerd over het overnemen door de VBBN van haar website. Door die actie werd de Zoemlijst minder actueel.
INEENS... maakte jij melding van een hernieuwde Zoemlijst. Er stond geen enkele inleiding of uitleg bij. Ik wist ook niet wie jij was. Jij stelde jezelf ook niet aan ons voor.
Ook Henk van der Scheer stelde ons niet op de hoogte. Ik vermoed dat Roel en Henk Noppe hem dat ook niet hebben laten weten.
Kortom...de introductie ging te snel en de coordinatie en afstemming binnen de VBBN schoot tekort.
Peter...HULDE en WAARDERING voor jou en wie weet ..
Tot schrijfs

Frans van Tongeren
Joppe

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Geen berichten op de zoemlijst

Bericht door Frans vanTongeren » do 05 jul 2001, 17:34

Frans van Tongeren
Deelnemer
Deelnemer # 33
Waardering deelnemer
verstuurd 05-07-2001 08:32
--------------------------------------------------------------------------------
HENK VAN DER SCHEER verstuurde op 04-07-'01 het volgende bericht via :
VBBN_ZOEM-l@nl.egroups.com
---------------------------------------------
- Beste Zoemers,
Enige dagen geleden heeft u bemerkt dat de 'Zoemlijst' een herstart heeft gemaakt. Dat ging wat met horten en stoten en verraste duidelijk een aantal oud-Zoemers. Vanaf het plotseling ter ziele gaan van de oude 'Zoemlijst' door een computercrash heeft het hoofdbestuur (HB) van de VBBN
gemeend, om de 'Zoemlijst' opnieuw op te moeten starten. Helaas had Henk Noppe, de verantwoordelijke man voor de technische zaken en moderator van de 'Zoemlijst, in eerste instantie geen tijd en duurde het "even" voor een herstart mogelijk kon zijn. Jammer verzuchtte de een; gelukkig vond een ander.
De oude 'Zoemlijst' had zo zijn technische tekortkomingen. De huidige 'Zoemlijst' heeft die niet meer. Er kunnen nu ook files als attachment worden meegezonden.
Intussen is er ook de mogelijkheid ontstaan om via interrnet op het 'Imkerforum' te discussieren. Veel van de voormalige Zoemers zijn bij dat 'Imkerforum' aangesloten. Reden voor het HB om zich ondertussen af te vragen of de relatief simpele 'Zoemlijst' nog wel bestaansrecht heeft. Dat laatste vragen zich ook veel oud-Zoemers af. Sommigen menen van wel, vanwege de laagdrempeligheid, anderen prefereren de voordelen van een duidelijk professioneler opgezet 'Imkerforum' en nog weer anderen zien meerdere discussieplaatsen op het internet als positief om de organiseerders "scherp te houden".
Sedert kort is er echter een nieuwe ontwikkeling gaande. De eigenaar van
het 'Imkerforum' heeft te kennen gegeven haar 'Imkerforum' onder de hoede te willen brengen van de gezamenlijke imkerorganisaties, of nog liever bij de hopelijk over enige tijd gefuseerde imkerclub. De deelnemers aan het 'Imkerforum' hebben daar natuurlijk ook het een en ander in te zeggen. De eigenaar heeft alvast contact gezocht met het hoofdbestuur (HB) van de VBBN om over die ontwikkeling te overleggen. Het HB heeft daar positief op gereageerd. Hoe een en ander in de toekomst wordt uitgewerkt is nog
onduidelijk. Wel zal duidelijk zijn dat het voortbestaan van de 'Zoemlijst' in die bespreking ook onderwerp van discussie wordt.
Voor de goede orde maak ik u er nog op attent, dat de oude gedragsregels nog steeds geldig zijn. Ze staan vermeld in bijgevoegde tekstfile. -

Henk van der Scheer
HB-lid VBBN
---------------------------------------------
---------------------------------------------

- Gedragsregels voor deelnemers aan de Zoemlijst van de VBBN


Naam
De Zoemlijst is een berichtenprikbord dat wordt verspreid over het Internet.

Eigenaar
De eigenaar van de Zoemlijst is de Vereniging tot Bevordering der Bijenteelt in Nederland, welke is gevestigd aan de Grintweg 273 te Wageningen.

Moderator
De moderator is te beschouwen als een soort gespreksleider, die er slechts voor zorgt dat de discussies en bijdragen door de deelnemers, in goede orde verlopen: Kort gezegd, dat men zich aan de regeltjes houdt zoals verwoord in deze gedragsregels. Eventueel door de moderator te nemen maatregelen om de regels te handhaven, zijn bindend.
De moderator van de Zoemlijst is Henk Noppe (e-mail: henk@lifenet.nl of hpnoppe@lifenet.nl) en als zodanig aangesteld door het hoofdbestuur (HB) van de VBBN.

Doel
Het doel van de Zoemlijst is uitwisseling van gedachten over onderwerpen die betrekking hebben op bijen en bijenteelt. De Zoemlijst kan zonodig dienen als publikatie-orgaan van de VBBN.

Voertaal
De voertaal van de Zoemlijst is de NEDERLANDSE taal. Voor zover dit in de discussie nuttig is mogen anderstalige citaten worden gegeven, bij voorkeur vergezeld van een vertaling.

Inhoud
Berichten en/of artikelen te plaatsen op de Zoemlijst dienen te gaan over bijen, aanverwante onderwerpen relevant voor deze nieuwsgroep, of over de Zoemlijst zelf. Iedereen mag aan de Zoemlijst deelnemen.

Advertenties
Op de Zoemlijst mogen alleen advertenties worden geplaatst door daartoe aangewezen medewerkers van de VBBN, welke immers eigenaar is van de nieuwsgroep. Anderen mogen geen advertenties plaatsen, anders dan na schriftelijke toestemming van de VBBN.

Wat doen we beslist niet?
Deelnemers gaan in de discussies zorgvuldig met elkaar om, zodat middels de berichten en/of artikelen, andere deelnemers NIET worden gekwetst of beledigd.

Bij overtreding van deze regels:
Misbruik (het negeren van de regeltjes) kan leiden tot weigering van de ingezonden berichten en/of artikelen en kan zelfs leiden tot afsluiting van deelname aan de Zoemlijst. Dit gebeurt steeds na waarschuwing en overleg met de moderator.

Klachten
Klachten van deelnemers over andere deelnemers aan de Zoemlijst, moeten middels e-mail gericht worden aan de moderator (N.b.: klachten direct aan het e-mailadres van de moderator richten en niet via de Zoemlijst !)
Klachten over het handelen van de moderator moeten bij het HB van de VBBN worden meegedeeld. De gedelegeerde voor de Zoemlijst namens het HB is hoofdbestuurslid Henk van der Scheer (e-mail: HRI@ISHS.ORG)

Hoe sluit men zich aan
Schrijven IN de Zoemlijst doet men door gewoon het bericht/artikel te adresseren aan
VBBN_ZOEM-l@nl.egroups.com
Aankoppelen en afkoppelen kan alleen door een bericht daartoe te richten aan: VBBN_ZOEM-l@nl.egroups.com
en schrijf in het bericht (textbody):
VBBN_ZOEM-l-subscribe@nl.egroups.com (bij aankoppelen), of
VBBN_ZOEM-l-unsubscribe@nl.egroups.com (bij afkoppelen).

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Geen berichten op de zoemlijst

Bericht door Romée van der Zee » do 05 jul 2001, 17:34

Romée van der Zee
Beheerster
Deelnemer # 2
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 05-07-2001 09:44
--------------------------------------------------------------------------------
Heden verzond ik Henk vd Scheer, nav bovenstaand bericht, de volgende e-mail:
Beste Henk,
Vorige week donderdag heb ik contact gehad met Dick Vunderink. Hij verzekerde mij dat de zoemlijst op dit moment geen herstart zou maken. Eerst zou een dergelijke lijst in samenhang bezien worden met Bijenhouden.nl Daar is een reeks argumenten voor te vinden, en deze zijn inmiddels voldoende gewisseld.
Dat is ook mijn standpunt. Ik heb dit op het imkerforum ook weergegeven.
Toch constateer ik nu dat jij groen licht geeft aan een herverschijnen van die lijst op dit moment. Ik betreur dat zeer en begrijp ook niet dat jullie als HB-leden verschillende posities innemen.
Ik verzoek je bij deze om deze uitgave van de zoemlijst, op dit moment, te heroverwegen. Voor e-maillijsten, is best plaats binnen Bijenhouden.nl, die zijn er nu ook al. Het op deze manier, zonder overleg, herverschijnen van een zoemlijst, heeft inmiddels tot verwarring, rivaliteit en verslechterde verhoudingen geleid. Ik heb daar geen begrip voor.
met vriendelijke groet,
Romée
cc op Imkerforum

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Geen berichten op de zoemlijst

Bericht door Romée van der Zee » zo 08 jul 2001, 17:35

Romée van der Zee
Beheerster
Deelnemer # 2
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 08-07-2001 17:28
--------------------------------------------------------------------------------
Beste Deelnemers,
Zaterdag ontving ik een retourbericht van Henk vd Scheer (zie laatste bericht in de gesloten reeks). Hij bevestigde mij o.a. dat:
-onder zijn verantwoordelijkheid weer een zoemlijst was opgestart
-Dick Vunderink mij inderdaad had meegedeeld dat die lijst niet zou opstarten, (en dat dit in het HB besloten was). Maar volgens Henk van de Scheer lag de zaak anders dan Dick V. begrepen had en moet het gezien worden als een communicatiestoornis tussen hen beiden.
Hij deelde mij mee dat hij mij in het verleden (14 mei j.l.) kenbaar had gemaakt dat hij op verzoek van enkele leden weer met een zoemlijst wilde starten.

Hij gaf nog eens aan dat zo'n zoemlijst binnen Bijenhouden.nl mogelijk zou moeten zijn, en dat Bijenhouden.nl op een zelfde wijze gehoed zou moeten worden door de georganiseerde imkerij als "Bijen"

Ik heb in mijn antwoord mijn bevreemding over de gang van zaken aangegeven, en geprobeerd aan te geven waarom ik het verschijnen, op dit moment en op deze manier, een verwarrende, onwijze zaak vind.
Ik heb hem tevens herinnerd aan mijn aanbod aan hem, gedaan op 14 mei, om een zoemlijst kostenloos op Bijenhouden.nl onder te brengen. Tevens vroeg ik hem nog waarom hij daar nooit op gereageerd heeft.
Tot slot heb ik hem nog eens uitgelegd dat E-groups, en niet de VBBN bepaalt wat er binnen het domein gebeurt. E-groups is n.l. de eigenaar en bepaald de uitgangspunten, de aanwezigheid van reclame en heeft daarvan de opbrengst. De VBBN mag slechts gebruik maken, onder die voorwaarden, van een standaard faciliteit.
En, alhoewel de VBBN met de eigenaar van Bijenhouden.nl in gesprek is over overname/samenwerking, geven zij er blijkbaar de voorkeur aan hun zoemlijst zonder overleg en zonder samenhang onder te brengen bij bovengenoemde uitbater.
Zij wilden met mij een afspraak maken, en daar zal ik uiteraard gehoor aan geven.
Daar laat ik het nu maar even bij

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Geen berichten op de zoemlijst

Bericht door Romée van der Zee » wo 11 jul 2001, 17:35

Romée van der Zee
Beheerster
Deelnemer # 2
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 11-07-2001 16:36
--------------------------------------------------------------------------------
Inmiddels is er tussen Henk vd Scheer en mij een, zoals men dat noemt, openhartige gedachtenwisseling gevoerd. In augustus hebben Dick Vunderink, Henk vd Scheer en ik een afspraak om de integratie van Bijenhouden.nl binnen de VBBN (en daarna binnen een eventuele fusievereniging) verder te bespreken. Over dat einddoel bestaat geen meningsverschil. Eigenlijk is er nog maar één gespreksonderwerp, het redactiestatuut. (zie voor de conceptversie elders op het forum).
Ik zal daar zoals gewoonlijk over berichten.
Romée

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Geen berichten op de zoemlijst

Bericht door Frans vanTongeren » za 03 nov 2001, 16:28

Op 18-10-'01 schreef HENK VAN DER SCHEER het LAATSTE BERICHT op de ZOEMLIJST:
(VBBN_ZOEM-l@yahoogroups.com)
~~~
Van Zoemlijst naar Imkerforum
De volgende mededeling, uitmondend in een verzoek aan de aanwezigen tot
instemming met de gang van zaken, werd gedaan op de Algemene
Ledenvergadering (ALV) van de VBBN op 29 september j.l..
-
De VBBN financiert al een aantal jaren een berichtenprikbord op het internet
waar deelnemers berichten kunnen uitwisselen over bijen en bijenhouden. Dat
berichtenprikbord staat bekend onder de naam 'Zoemlijst'. Elke deelnemer
ontvangt alle berichten; ook die waarin hij/zij niet is geïnteresseerd. Dat
is een nadeel; voordeel van de 'Zoemlijst' is de laagdrempeligheid.
Ondertussen is er een mooi internet-medium ontwikkeld door mevr van der Zee,
genaamd 'Imkerforum'. Dat 'Imkerforum' is tegenwoordig te vinden op het
internetdomein 'Bijenhouden.nl'. Daar kunnen niet alleen berichten worden
geplaatst, maar ook in het archief worden bewaard. Voor belangstellenden is
het 'Imkerforum' een aanrader. Praktisch alle "zoemers" zijn dan ook
overgestapt naar het Imkerforum.
Begin dit jaar deed mevr van der Zee het aanbod om 'Bijenhouden.nl' onder te
brengen bij de georganiseerde imkerij en wel via de VBBN. Een delegatie van
het hoofdbestuur van de VBBN heeft ondertussen een heel positief gesprek
gehad met mevr. van der Zee over die overname en over de gewenste
regelgeving voor het Imkerforum.
Aan de overname zitten konsekwenties verbonden voor de VBBN. Dat betreft
zowel de zorg voor de materiële zaken als de benoeming van webredactieleden.
De materiële zaken omvatten een éénmalige betaling aan mevr. van der Zee
(investeringskosten), en voorts de maandelijkse kosten voor hosting en
telefoongebruik. De VBBN (en na een eventuele fusie de gefuseerde
organisatie) krijgt daarmee een mooi medium op het internet. De kosten
zullen worden opgenomen in de begroting van de VBBN en daarmee heeft de ALV
invloed op de gang van zaken. Verder heeft de ALV via het HB invloed op de
benoeming van de forumbeheerder en de webredactie. Die benoeming zal
geschieden uit een voordracht van kandidaten door de webredactie aan het
hoofdbestuur. Het hoofdbestuur heeft ondertussen mevr van der Zee gevraagd
als forumbeheerder op te treden en een voorstel te doen voor de bezetting
van de webredactie.
De vervanging van de 'Zoemlijst' door het 'Imkerforum' is onderdeel van het
verder ontwikkelen van de digitalisering van onze vereniging. Het
'Imkerforum' zal gericht zijn op: a. informatieverstrekking en de discussie
bevorderen over bijenhouden en b. de communicatie bevorderen tussen
VBBN-leden.
-
De aanwezigen op de ALV van 29 september j.l. konden instemmen met de gang
van zaken. Het hoofdbestuur heeft vervolgens de voortgang doorgesproken
tijdens de HB-vergadering op 10 oktober j.l.. Besloten werd om bovenstaande
mededeling/verzoek, gedaan op de ALV, op de Zoemlijst en het Imkerforum te
plaatsen. Daarna zal de Zoemlijst worden opgeheven.
-
Dat laatste zal binnenkort gebeuren door Henk Noppe, de moderator van de
Zoemlijst. Henk, bij deze bedankt voor je bemoeienis met de Zoemlijst. Die
bemoeienis was niet altijd even gemakkelijk, maar mijns inziens daarom niet
minder boeiend.

Henk van der Scheer (HB-lid VBBN)
~~~
(Fr.: Romée werd een éénmalig bedrag toegekend van 5000 gulden en een maandelijkse bijdrage van 75 gulden.)

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Geen berichten op de zoemlijst

Bericht door Frans vanTongeren » ma 03 dec 2001, 18:03

Posted - 26/11/2001 : 11:54:04
http://www.bijenhouden.nl
Rubriek: Algemene Berichten
--------------------------------------------------------------------------------
Van Zoemlijst naar Imkerforum

De volgende mededeling, uitmondend in een verzoek aan de aanwezigen tot instemming met de gang van zaken, werd gedaan op de Algemene Ledenvergadering (ALV) van de VBBN op 29 september 2001.

De VBBN financiert al een aantal jaren een berichtenprikbord op het internet waar deelnemers berichten kunnen uitwisselen over bijen en bijenhouden. Dat berichtenprikbord staat bekend onder de naam 'Zoemlijst'. Elke deelnemer ontvangt alle berichten; ook die waarin hij/zij niet is geïnteresseerd. Dat is een nadeel; voordeel van de 'Zoemlijst' is de laagdrempeligheid.
Ondertussen is er een heel mooi internet-medium ontwikkeld door mevr van der Zee, genaamd 'Imkerforum'. Dat 'Imkerforum' is tegenwoordig te vinden op het internetdomein 'Bijenhouden.nl'. Daar kunnen niet alleen berichten worden geplaatst, maar ook in het archief worden bewaard. Voor belangstellenden is het 'Imkerforum' een aanrader. Praktisch alle "zoemers" zijn dan ook overgestapt naar het Imkerforum.
Begin dit jaar deed mevr van der Zee het aanbod om 'Bijenhouden.nl' onder te brengen bij de georganiseerde imkerij en wel via de VBBN. Een delegatie van het hoofdbestuur van de VBBN heeft ondertussen een positief gesprek gehad met mevr. van der Zee over die overname en over de gewenste regelgeving voor het Imkerforum.
Aan de overname zitten konsekwenties verbonden voor de VBBN. Dat betreft zowel de zorg voor de materiële zaken als de benoeming van webredactieleden. De materiële zaken omvatten een éénmalige betaling aan mevr. van der Zee (investeringskosten), en voorts de maandelijkse kosten voor hosting en telefoongebruik. De VBBN (en na een eventuele fusie de gefuseerde organisatie) krijgt daarmee een mooi medium op het internet. De kosten zullen worden opgenomen in de begroting van de VBBN en daarmee heeft de ALV invloed op de gang van zaken. Verder heeft de ALV via het HB invloed op de benoeming van de forumbeheerder en de webredactie. Die benoeming zal geschieden uit een voordracht van kandidaten door de webredactie aan het hoofdbestuur. Het hoofdbestuur heeft ondertussen mevr van der Zee gevraagd als forumbeheerder op te treden en haar gevraagd een voorstel te doen voor de bezetting van de webredactie.
De vervanging van de 'Zoemlijst' door het 'Imkerforum' is onderdeel van het verder ontwikkelen van de digitalisering van onze vereniging. Het 'Imkerforum' zal gericht zijn op: a. informatieverstrekking en de discussie bevorderen over bijenhouden en b. de communicatie bevorderen tussen VBBN-leden.

De aanwezigen op de ALV van 29 september j.l. konden instemmen met de gang van zaken. Het hoofdbestuur heeft vervolgens de voortgang doorgesproken tijdens de HB-vergadering op 10 oktober en op 21 november j.l.. Het HB kon instemmen met de uiteindelijk overeengekomen regelgeving, vastgelegd in een redactiestatuut, en met de afspraken over o.a. de materiële zaken. Besloten werd om bovenstaande mededeling/verzoek, gedaan op de ALV, op de Zoemlijst en het Imkerforum te plaatsen. Op de Zoemlijst is dat reeds gebeurd en bij deze nu ook op het Imkerforum. De Zoemlijst is ondertussen opgeheven. De webbeheerder, Mevr. Romée van der Zee, heeft de volgende kandidaten voorgedragen voor benoeming als webredactielid. Dat betreft in alfabetische volgorde: P. Jager, M. Kleijne, Mevr. E. Kleijnendorst, H. Oude Essink, H. van der Post, E. Speksnijder en F. van Tongeren. Het HB kan met de voordracht instemmen. Dat betekent dat bij deze de voornoemde personen statutair voor 3 jaar zijn benoemd.
Het HB heeft ondergetekende aangewezen als gedelegeerde voor het Imkerforum. Uit het redactiestatuut kan worden afgeleid, dat ik die contacten voornamelijk zal onderhouden via de webbeheerder, mevr. Romée van der Zee. Namens het HB wil ik jullie (beheerder en redactieleden) van harte feliciteren met de benoeming. Terecht zal het bereikte resultaat jullie veel voldoening geven. Voldoening is een mooi gevoel. Houdt dat vast, dan kunnen jullie ongetwijfeld ook realiseren wat je nog van plan bent, zoals het "Groentje-project".
Alle VBBN-ers feliciteer ik met de jongste loot aan het "VBBN-gebouw" en alle imkers feliciteer ik met de mogelijkheden die Bijenhouden.nl biedt aan de internetters onder ons.

Henk van der Scheer (HB-lid VBBN)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten