Hoe nu verder na de mislukte fusie

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:
Hoe nu verder na de mislukte fusie

Bericht door Romée van der Zee » di 22 okt 2002, 15:40

Nu de fusie mislukt is, lijkt ook de onderlinge samenwerking tussen de grote imkerverenigingen op een laag pitje gekomen te zijn. De bestuurderen lijken zich vooral op de eigen identiteit te richten met de bedoeling die te versterken.
Hoe wordt hierover op het imkerforum gedacht. Is dat een goede zaak, of is het een stap terug?
Heb je er een mening over, laat die dan eens horen.
Romée

icr,
http://www.romeevanderzee.nl

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Hoe nu verder na de mislukte fusie

Bericht door maartenkleijne » di 22 okt 2002, 16:32

Als goed trendwatcher zijnde zal ik een paar punten opschrijven over de toekomst van de georganiseerde imkerij.

De belangrijkste oorzaak van verandering is het Web, met name Imkerforum.nl. Imkerforum.nl zal een aantal processen veroorzaken, zoals:

Kwalitatieve upgrading van tal van persoonlijke sites en sterke toename van het aantal daarvan, mede onder invloed van groeiende toegankelijkheid van de technieken. Imkerforum.nl als centrale portal.

Kwaliteitsverbetering van het blad Bijen door intensivering van informatiestromen. Dit is dit jaar al zichtbaar aan het worden.

Zielsverwante imkers die elkaar anders niet zouden kennen vormen informele persoonlijke contactgroepen via het web.

Er ontstaat veel meer ruimte voor een diversiteit van deels tegenstrijdige opvattingen, met zowel zin als onzin. Goed werkende veranderingen komen bovendrijven en worden daardoor veel sneller algemeen.

Er ontstaat een groot aantal van lokale imkernetwerken. Deels op basis van de lokale groepen van de bestaande verenigingen, deels buiten alles om.

Themageoriënteerde werkgroepen, vaak informeel, b.v. rond ras of werkwijze, doppenprojecten etc. groeien sterk. De bestaande verenigingen zijn daarvoor niet nodig dankzij de nieuwe media.

De gemiddelde leeftijd van de toonaangevende imkers daalt sterk, dankzij de nieuwe communicatie mogelijkheden die juist door de jongeren efficiënt benut kunnen worden.

De bestuurscultuur in imkerland verandert sterk: door nieuwe situatie is het niet meer nodig om een vergadertijger te zijn of althans vergaderen aanvaardbaar te vinden, om invloedrijk te zijn. De bestaande verenigingen raken daardoor op de achtergrond

De bestaande verenigingen met hun heersende cultuur en opvattingen zullen zich steeds meer defensief gaan gedragen.

Diverse functies die verenigingen hadden zullen commerciëler worden en overgenomen door privé initiatieven.

De politieke invloed van verenigingen zal steeds meer worden vervangen door de 'kracht der waarheid'

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoe nu verder na de mislukte fusie

Bericht door Piet Jager » di 22 okt 2002, 21:28

Fusie & visie

De eigen identiteit te versterken is bij meerdere organisaties een trend, zo niet een must! De oudere achterban van de 5 verenigingen voelt zich happy in het eigen warme nest met de haar zo herkenbare nestgeur. De leden willen liever niet opgaan in de anonimiteit van een grote, alles overkoepelende vereniging met een bestuurlijke organisatie op afstand. Die trend kun je niet gemakkelijk doorbreken, omdat het op gevoelens is gebaseerd. Rationele tegen-argumenten moeten het hier vaak afleggen.

Toch moeten we er serieus rekening mee houden, dat er binnen nu en 5 jaar een nieuwe visie op het houden van bijen z'n beslag zal krijgen in de Nederlandse imkerij, die vraagt om een organisatie, die dat ook uitdraagt en daar handen en voeten aan kan geven. Het medium Bijenhouden.nl en/of een soort symposium lijken me daarvoor uitstekend geschikt om de voorwas te doen. Misschien breekt er dan eens vanuit het 'veld' een vruchtbare discussie los over een gezamenlijk toekomstperspectief vanuit 1 organisatie.

De oudere imkers leven bij de dag van vandaag en niet bij een 'vage' toekomstperspectief van morgen. Morgen is niet meer van hen! Zij willen (in hun hart) ook niet meer investeren in die toekomst. Je moet dus goed openstaan voor die realiteit en de gevolgen, die dat oproept.

Bijenhouden.nl zou door haar onafhankelijke en objectieve opstelling naar de 5 verenigingen en het communiceren met goed opgeleide, vaak wat jongere imkers, die lid zijn van diverse verenigingen, juist mede kunnen zorgen voor een nieuw gemeenschappelijke nest met een nieuwe, herkenbare nestgeur (visie).

!Piet

Kees van Gortel
Berichten:92
Lid geworden op:do 15 nov 2001, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoe nu verder na de mislukte fusie

Bericht door Kees van Gortel » di 22 okt 2002, 22:28

Dit moet de tongen losmaken.
Kijken wij als jonge imkers naar een oude garde die wars is van vernieuwing?
Nee.
Vinden wij ze introvert?
Nauwelijks.
De meesten vinden het prettig om te praten over wat ze bezighoudt. Dat ze daarin het toekomst perspectief niet altijd op het oog hebben is niet per definitie een kwestie van leeftijd of generatie.
Ook kunnen ze wel luisteren naar een jongere.

Dat er dan op beleidsmatig niveau wel eens verkeerde keuzes gemaakt worden?
Ach, dat is voor meer dan de helft politiek.
Dan moeten we eerlijk zijn: Veel beslissingen worden genomen op grond van niet uitgesproken zaken, meningen en gevoelens die ook nog meespelen.

Een rol voor de nieuwe communicatie technieken is zeker weggelegd. Maar het zou te veel zijn om daar grote verwachtingen van te hebben. We praten namelijk niet over wezenlijke communicatie.
Dat is zo mijn mening.
Heel boeiend om de onderscheiden onderdelen die Maarten noemt eens rustig onder de loupe te nemen.

Er staat zoveel in dat ik niet 1-2-3 een sluitende reactie kan en wil geven.

Voorlopig dus los van de andere reacties:
1. Ik verwacht dat de onderscheiden besturen van bonden en verenigingen op niet al te lange tijd inzien dat het behouden van de eigen nestgeur mogelijk is. Ze zijn daar "naar zeggen" nu druk mee om daar achter te komen.
2. Ik verwacht dat ze er daarna snel achter komen dat het werken van uit die eigenheid heel opbouwend kan zijn voor anderen.

3. Ik hoop dat het samenwerken niet voortkomt uit het gezamenlijk gesignaleerde probleem, maar de verwachting is wel dat dat op die manier zal gaan gebeuren.

4. Ik zie sterker wordende bonden en verenigingen die in gezamenlijkheid optrekken. De plaatselijke, regionale of thematische afdelingen, die elkaar gedeeltelijk via de nieuwe communicatie middelen gevonden hebben werken duidelijk aan het voor ogen staande doel.

5. Het gevoel van concurrentie verdwijnt.

6. Het gevoel van concurrentie blijft alleen bestaan onder de professionals. Het probleem is alleen daat we er van af moeten ons zelf een professional te vinden, of we moeten het echt zijn.

h.gr Kees

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Hoe nu verder na de mislukte fusie

Bericht door Frans vanTongeren » di 22 okt 2002, 23:14

Maarten schreef:
Als goed trendwatcher zijnde zal ik een paar punten opschrijven over de toekomst van de georganiseerde imkerij.
Die man is zeker van zichzelf.
:wink:
Maarten schrijft over het web als communicatie. Voor ongeveer 10% van de imkers is 'bijenhouden.nl bereikbaar. In de toekomst zal dat percentage toenemen, omdat het imkeren wordt doorgegeven aan jongeren, die niet bang zijn voor computers.

Piet schrijft over 'nestgeur'.
Het blad BIJEN maakt daar deel van uit. Verenigingen leren elkaar beter kennen via dit blad. Ze leveren ieder hun bijdrage.
Bijenhouden.nl zou daarom ook door de vijf verenigingen moeten worden gesponsord en niet alleen door de VBBN.
Op die manier gaan de nestgeuren dooreen vloeien als bij het verenigen van bijenkasten.
Dat zal leiden tot gemeenschappelijkheid.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Hoe nu verder na de mislukte fusie

Bericht door maartenkleijne » di 22 okt 2002, 23:45

Om maximaal effect te hebben als Internet medium moet 1 op de 20 'leden' van de doelgroep aangesloten zijn.
Op zaterdag hoor ik vaak oudere imkers die niks met internet hebben precies praten over de onderwerpen die die week op het Forum werden besproken, waarschijnlijk zonder te weten dat dat op internet stond. De functie van internet is het agenderen van zaken in hoog tempo (per dag of per week) die anders in een veel lager tempo werden geagendeerd: per maand of per jaar.
Het aantal deelnemers op het ImkerForum is mijns inziens nu al groot genoeg om van doorslaggevende invloed te zijn.

Imkerij Westland
Berichten:143
Lid geworden op:do 21 feb 2002, 13:12
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoe nu verder na de mislukte fusie

Bericht door Imkerij Westland » wo 23 okt 2002, 07:22

Wellicht is deze discussie de kiem tot een "echte" samenwerking zonder oud zeer.
Vaak zie je bij het samengaan van verenigingen, de bekende twee voetbalverenigingen (zaterdag en zondagvereniging), dat dit een moeizame en lange weg is maar zeker niet onmogelijk.
De voordelen van één hechte club zijn legio, te denken valt aan;
-internationale samenwerking
-sponsering van onderzoeken (inblazen van nieuw leven Ambrosius hoeve?)
-serieus overleg orgaan met overheden
-een uitgebreidt verenigingsblad

Ik ben het eens met de stelling dat internet (bijenhouden.nl) sterk bijdraagt tot een actieve discussie over specifieke onderwerpen.
We delen in een hoog tempo onze meningen en in zeer veel gevallen komen we tot een (voorloppige) eenduidige conclusie. Wel moeten we zo open minded blijven dat we n.a.v. nieuwe feiten onze eerdere conclusies wel eens bij moeten stellen.
Persoonlijke vindt ik bijenhouden.nl een zeer waardevol medium en naar ik hoop zal dit zeker bijdrage tot de fusie van één Nederlandse imkersvereniging.
Maarten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten