wenslijst

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

wenslijst

Bericht door Oude Essink » wo 10 jan 2001, 16:58

Oude Essink Deelnemer Deelnemer # 10 Deelnemer gewaardeerd: verstuurd 10-01-2001 21:48 --------------------------------------------------------------------------------Hoi Romée,Volgens mij krijgen veel imkers de pest in als zij moeten worden ondergesneeuwd in de VBBN; Waarom moet die fusie gekoppeld aan de VBBN en wat die bond vindt? er zijn nog een aantal bonden en gesprekspartners en als deze niet gemotiveerd meedoen is alles umsonst! Jouw verzoek om alle eisen en wensen eens op een rijtje te zetten, lijkt mij uitstekend; maar dan de wensen van alle imkers die straks deel willen uitmaken van de éne gefuseeerde nieuwe, bijdetijdsevereniging van alle imkers.Van mijn kant heb ik vooral gezamenlijke bestrijding en bekostiging van ziekten laten horen plus het promoten van een meer bedrijfsmatige beoefening van de bijenteelt niet ten koste van het hobbyisme maar om de nodige kosten om de imkerij in stand te kunnen houden gezamenlijk te kunnen ophoesten... In mijn vorige stukjes komen meer wensen aan de orde, maar daar komen anderen ook op.hennie oes

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: wenslijst

Bericht door Romée van der Zee » wo 10 jan 2001, 16:58

Romée van der Zee
Beheerster
Deelnemer # 2
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 10-01-2001 22:36
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Hennie,
Als je goed leest wil ik het juist niet beperken tot de VBBN. Ik schrijf VBBN ...., en ik heb het zelfs over de Belgen. Sorry als ik niet duidelijk genoeg was.
Bij deze nog de mededeling dat ik de komende dagen niet op het forum zal schrijven omdat ik emotioneel moet bijkomen van de VBBN, zoals ik die vandaag meemaakte.
met vriendelijke groeten van Romée

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

wenslijst

Bericht door Romée van der Zee » wo 10 jan 2001, 17:00

In de fusie-discussie wordt door verschillende schrijvers benadrukt dat een begroting dekking moet geven aan het beleid dat je wilt voeren. Wat zou dat beleid dan moeten zijn? Er zijn daarbij al hartekreten geuit.
Dit bericht is een uitnodiging om aan tegeven welk beleid de VBBN, of in de toekomst een Fusievereniging zou moeten voeren. Aan de Belgen wil ik vragen om aan te geven voor welke vereniging hun beleidsadvies bestemd is.
Dus bijt je tanden erop stuk en geef je mening.

Ik wens dat de VBBN of .....:
het volgende beleid gaat uitvoeren n.l.
.................

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: wenslijst

Bericht door Frans vanTongeren » do 11 jan 2001, 16:58

Frans van Tongeren
Deelnemer
Deelnemer # 33
Waardering deelnemer
verstuurd 11-01-2001 08:36
--------------------------------------------------------------------------------
Dag Romee,
Soms is een kermis..
een koude kermis.

Frans

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: wenslijst

Bericht door maartenkleijne » do 11 jan 2001, 16:59

maartenkleijne
Deelnemer
Deelnemer # 14
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 11-01-2001 11:05
--------------------------------------------------------------------------------
VNIB (Verenigde Nederlandstalige ImkersBond)

en jongeren
Dit stukje was ik al aan het schrijven naar aanleiding van de voorzet van Romee over imkerij en natuurbehoud, maar hier is het nog meer van toepassing.
Afgelopen 5 jaar hebben wij duizenden workshops en groepsdiscussies gedaan met jongeren over vragen als 'hoe gaat het leven?', 'hoe zien jullie de toekomst?', 'waar gaat het heen met de wereld en met het milieu?'. Daarbij is onder meer gebleken dat de jongeren van nu een groot vertrouwen hebben in hun eigen vermogen de wereld te (her)scheppen naar het 'goede' zonder enige relatie met de historische onvermijdelijkheden van vorige generaties. Enkele typisch uitspraken illustreren dit:
-'het milieu gaat uiterlijk 2015 naar God, nou dan moeten we dus voor die tijd een nieuw milieu gemaakt hebben'.
-vraag: 'hoe gaat de toekomst worden', antwoord: 'nou dat hangt ervan af, hoe had u hem zelf gehad willen hebben'.
Imkerij als hobby spreekt deze generaties weinig aan, tenzij blijkt dat het in dienst zou kunnen staan van het scheppen van en gezond milieu. Dus imkerij en natuurbehoud zijn sleutelwoorden die voor deze jongeren essentieel met elkaar samenhangen.

Traditioneel was imkerij eerder een bijverdienste voor mensen die dat dringend nodig hadden, of zelfs een onmisbare activiteit in dienst van het invullen van de broodnodige suiker behoefte.
De huidige vergrijzende imkerij is ook nog duidelijk uit deze cultuur voortgekomen en zeker de verenigingen ademen die geest. Nog steeds hoor de oudere imkers praten over hun hobby die ook nog wat winst oplevert zonder zich te realiseren dat een krantenwijkje in dezelfde tijd veel meer geld oplevert. Imkerij voor een paar kwartjes per uur verdienste is voor geen enkele jongere een aantrekkelijke optie. Dat is ook precies de achtergrond waardoor imkerij zijn aantrekkingskracht verloren heeft voor de jeugd.
Als we echter het nut van de imkerij vertalen naar de immateriële beloning van iets bijdragen aan een gezonde toekomst van mens en milieu zullen er zeker grotere aantallen jongeren worden aangetrokken.

Een belangrijk strategische doel van de te vormen VNIB is dus mijns inziens: het herdefinieren van de maatschappelijke plaatsbepaling van de imkerij van obsolete armeluis-hobby naar 1 van de hoekstenen van een gezonde toekomst. En dit weer als sleutel tot het opnieuw populariseren van de imkerij voor de jongere generaties.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: wenslijst

Bericht door Frans vanTongeren » do 11 jan 2001, 16:59

Frans van Tongeren
Deelnemer
Deelnemer # 33
Waardering deelnemer
verstuurd 11-01-2001 12:24
--------------------------------------------------------------------------------
Dag Maarten,
Wat vragen:

*Wie zijn 'Wij'. (De mensen van de workshops(?) en groepsdiscussies)

*'Het milieu gaat uiterlijk 2015 naar God', zegt een jongere.
Hoe zit dat?

*Oudere imkers (zei de ouwe schaatser) zijn, volgens jou, op verdienste uit. Dat is mij te beperkt...
Bijen fascineren mij!!
Dat ze nog wat opleveren is een leuke bijkomstigheid.

*Jongeren wijzen de imkerij m.i. niet af vanwege de lage opbrengst, maar omdat imkeren de jeugd teveel aan huis gebonden houdt.
Op oudere leeftijd zullen jongeren er aan beginnen, als ze in hun jonge jaren ooit gegrepen zijn door deze hobby.

*Heb je gelezen dat Romee het een beetje moeilijk heeft?
of..lees ik dat verkeerd.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: wenslijst

Bericht door maartenkleijne » do 11 jan 2001, 16:59

maartenkleijne
Deelnemer
Deelnemer # 14
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 11-01-2001 13:44
--------------------------------------------------------------------------------

*Wie zijn 'Wij': Wij zij SARVInternational, een onderzoekbureau voor maatschappelijke trends.
*'Het milieu gaat uiterlijk 2015 naar God', zegt een jongere.
Hoe zit dat?: Volgens de jongeren roepen de milieuclubs dat het heel slecht gaat met het milieu. De jongeren zelf zien het milieu niet als iets van vroeger dat weer moet worden zoals het toen geweest is maar als van de toekomst, iets waar je zelf verantoordelijk voor bent om het op te bouwen.

Bob de Graaf
Berichten: 36
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wenslijst

Bericht door Bob de Graaf » vr 12 jan 2001, 17:00

Bob de Graaf
Deelnemer
Deelnemer # 8
Waardering deelnemer
verstuurd 12-01-2001 19:50
--------------------------------------------------------------------------------
Raadseltje:
Wat is het verschil tussen een gezond verstand en een ziek verstand:

Antwoord: L.J. Rosewater:-)

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wenslijst

Bericht door Oude Essink » za 13 jan 2001, 17:00

Oude Essink
Deelnemer
Deelnemer # 10
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 13-01-2001 12:53
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Maarten,
Ik herken mijzelf absoluut niet in jouw beschrijving van de oudere imker die om des gelds of des suikers wille bijen houdt. Ik ben al vele vele jaren verrukt van het houden van bijen en niet in het minst vanwege het gevoel dat mij dat naar het hart van de natuur voert. Vroeger vond ik de kosten daarvan wel best; naarmate ik echter meer volken kreeg en vervolgens het verantwoord bijenhouden hogere kosten met zich meebracht, ben ik een kosten/baten analyse gaan maken; ik zou niet graag de imkers tellen die zwarte raten in rottende kasten hebben zitten omdat er geen geld is voor tijdige vernieuwing om maar iets simpels te noemen; deze imkers hebben hetzelfde idealisme als jij met je Kornuiten al vullen ze het misschien anders in. Ik denk dat het beter is deze imkers de weg te wijzen naar een ook finantieel verantwoord imkeren dan ze voor rot te schelden.
Overigens mag ik jouw idealisme wel, maar soms draaf je te ver door en moet er op een rem getrapt. hart.groet,
hennie oes

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: wenslijst

Bericht door maartenkleijne » za 13 jan 2001, 17:00

maartenkleijne
Deelnemer
Deelnemer # 14
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 13-01-2001 20:09
--------------------------------------------------------------------------------
Ikzelf behoor volgens de jeugd van tegenwoordig ook tot de ouwe lullen die het allemaal niet meer zo goed snappen. Ik kan daar heel goed mee leven want er zijn er nog genoeg van mijn soort en ze zullen ons toch weer erbij nodig hebben.
Maar het is wel zo dat deze jongeren niet meer kunnen worden zoals wij waren omdat deze planeet niet meer zo is als vroeger. Wij kunnen hen helpen door het nut van imkeren opnieuw te gaan definieren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten