fusie 4, deelbelangen

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Plaats reactie
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

fusie 4, deelbelangen

Bericht door Romée van der Zee » do 04 jan 2001, 17:13

De economische betekenis van het bijenhouden is voor de imkers zelf van geen belang meer. De betekenis voor het natuurbehoud wordt nog onvoldoende onderkend.
De imkerij is geworden tot recreatieve bezigheid. Niet anders dan tuinieren of vogeltjes houden. De imker geniet van de bijenvolkjes in de achtertuin of op het park. Met plezier speelt hij de rol van dokter, bepaalt de voortplanting en eigenschappen van zijn bijen. Hij sleept ze naar mooie drachten en bouwt hun huis en richt het in. Het telen van bepaalde rassen heeft een grote vlucht genomen. Er zijn Buckfast en Carnicaclubs ontstaan, zoals er geranium en dahlia clubs zijn. De kunstmatige inseminatie wordt in toenemende mate populair en versterkt de mogelijkheid om je als imker te profileren. Het is een gewilde uitlaatklep voor controlfreaks (sorry) op natuurgebied.
Het ledenbestand van de organisaties vergrijst en neemt ieder jaar af.
Veel aandacht gaat zitten in het bewerkstelligen van een fusie tussen de oude verenigingen. Maar de redenen waarom ze ooit werden opgericht zijn niet meer vanzelfsprekend. Het bundelen van de oude verenigingen laat een betere belangenbehartiging toe. Maar welke belangen zijn dat eigenlijk, wat is de bestaansgrond van die bijenhoudersorganisatie in wording?
Belangen zijn in 2001 vanuit tenminste drie invalshoeken te formuleren:
-Economisch, waarbij bestuiving in de landbouw de hoofdrol speelt.
-Natuurbelang, waarbij de relatie tussen donkere bijen en de natuur centraal staat.
-Recreatief, waarbij het genieten van aktieve omgang met bijen centraal staat.

Soms liggen die belangen in elkaars verlengde, bv op het gebied van publieksvoorlichting en verbetering van drachtomstandigheden.
Soms liggen er tegenstellingen, bv de aanwezigheid van exoten in een gebied waar het natuurbelang zwaar weegt.
Soms is het belang gelijk, bv plaagbestrijding, maar zijn er verschillende opvattingen over de uitvoering.

Tegen de achtergrond van bovenstaande diversiteit in belangen, ligt het meer voor de hand, dat imkers zich op deelbelangen organiseren. Deze neiging wordt nog versterkt door het geringe economische belang.

Binnen een zo los verband zal een overkoepelende vereniging veel moeite hebben om de verschillende interesses en belangen te integreren.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: fusie 4, deelbelangen

Bericht door Oude Essink » vr 05 jan 2001, 17:11

Oude Essink
Deelnemer
Deelnemer # 10
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 05-01-2001 09:41
--------------------------------------------------------------------------------
Een korte aanvulling op het belang van concentratie naar een gezamenlijke aanpak is gelegen in de ziektebestrijding; met name de
Varroa- en Amerikaans Vuilbroed besmetting is zonder gezamenlijke aanpak, onderzoek en bekostiging nauwelijks binnen aanvaardbare grenzen te houden. Ik heb ervaring met de bestrijding van Am.Vuilbroed: niets doen wordt een ramp; de ene imker wel, zijn buurman niet: is een ramp. Verschillende bestrijdingsmethoden in hetzelfde gebied toepassen (stamping out naast duitse methode naast chemische "bestrijding": ook een ramp; bekostiging is voor een individuele imker zonder hulp niet op te brengen. Eén organisatie en registratie van alle imkers met een gezamenlijke aanpak zou de meest efficiënte en enige manier zijn om uit de problemen te komen en te blijven.
hennie oes

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: fusie 4, deelbelangen

Bericht door maartenkleijne » vr 05 jan 2001, 17:12

maartenkleijne
Deelnemer
Deelnemer # 14
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 05-01-2001 11:36
--------------------------------------------------------------------------------
Fuserende vereningingen
Afgezien van alle praktische voordelen van 1 imkervereniging wil ik graag een persoonlijk aspect noemen.
Er bestaan geen protestante, katholieke of algemene bijen. Dat ik van een vereniging lid moet zijn die wel op een dergelijk fantasierijk uitgangspunt is gebaseerd om het imkerclubblad Bijen te kunnen ontvangen vind ik beschamend. Ik zou het ook nooit aan iemand durven durven vertellen, cq. ik zou er graag wat extra voor over hebben als ik het blad toch kon ontvangen zonder dat mijn naam dan op 1 van de ledenlijsten komt te staan. Dus voor mijn persoonlijke nachtrust is het beter als het fusieverhaal snel wordt afgehandeld.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: fusie 4, deelbelangen

Bericht door Romée van der Zee » vr 05 jan 2001, 17:12

Romée van der Zee
Beheerster
Deelnemer # 2
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 05-01-2001 11:48
--------------------------------------------------------------------------------
De aanpak van Amerikaans vuilbroed illustreert de analyse die ik maak. De VBBN neemt een helder standpunt in, stamping out. De overheid geeft als signaal af dat de hobbyimkers hun eigen broek moeten ophouden, en de kosten van bemonstering zelf moeten betalen. De imkers kunnen om uiteenlopende redenen -financieel, andere opvatting over bestrijding- een verschillende weg inslaan. Dit heeft wel consequenties, net als bij bv het telen van exoten, voor de imkers in de omgeving. Er is geen mogelijkheid het af te dwingen. Als die er wel was, zou het moeilijk zijn om naleving van een regeling af te dwingen. Dit is kenmerkend voor veel maatschappelijke problematiek in de samenleving. Een manier om toch samenwerking te verkrijgen is door wijlen prof. G.M. (Trudie) van Asperen beschreven in haar opstel over Milieu en overheid. Ik hoop daar binnenkort op terug te komen.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: fusie 4, deelbelangen

Bericht door Oude Essink » vr 05 jan 2001, 17:12

Oude Essink
Deelnemer
Deelnemer # 10
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 05-01-2001 12:46
--------------------------------------------------------------------------------
Hé Maarten,
Je kunt je gewoon abonneren op BIJEN zonder enige binding met welke club dan ook; gewoon opgeven bij het secretariaat; jaarabb. kost
je Fl.50,- (lidmaatschap VBBN kostte, toen ik nog lid was, fl.51,-; een pesterijtje, maar dat hindert niet),
groet van hennie oes

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: fusie 4, deelbelangen

Bericht door Oude Essink » vr 05 jan 2001, 17:13

Oude Essink
Deelnemer
Deelnemer # 10
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 05-01-2001 15:49
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Romée,
Een kanttekening bij jouw verhaal over bestrijding Am.Vuilbroed:
1. "De overheid laat de imker zelf de kosten van bemonstering betalen": In 2000 bekostigde de overheid ook niet langer het wegwerken van besmetting; de "ruiming van aangetoond besmette bijen met de kasten waarin zij laatstelijk huisden" werden van overheidswege geruimd; de rest werd aan de imker overgelaten (ook de kosten van verdere acties)
2. "" VBBN staat de "stamping out" methode voor,
maar imkers kunnen een andere weg inslaan"":
Moet zijn :
de overheid stond tot voor kort de "stamping out" methode voor;zij heeft daarover overlegd met de Bedrijfsraad. Het staat de imkers rechtens absoluut niet vrij een andere weg in te slaan; de regeling wordt wettelijk voorgeschreven; ik heb een jurist-imker zijn zaak (nadat zijn stand allang afgedwongen geruimd was) zien aanvechten voor Kanton, arrondissement en Hoge Raad en voluit verliezen.
In 2000 liet de overheid het afweten; één
goed georganiseerde imkerbond zou veel kunnen
redden én tegenover de overheid én tov de
imkers.
hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten